Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/OPD/415-55/05/PD
z 8 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/OPD/415-55/05/PD
Data
2006.02.08



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
opłata adiacencka
podatek dochodowy od osób fizycznych
przyłączenie do sieci
remonty
ulga remontowa
wydatek


Pytanie podatnika
Czy można skorzystać z ulgi na remont i modernizację za rok 2005 z tytułu opłaty adiacenckiej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm: Dz. U. Nr 85 z 2005 r., poz. 727; Dz. U. Nr 86 z 2005 r., poz. 732; Dz. U. Nr 93 z 2004 r., poz. 894, Dz. U. Nr 143 z 2005 r., poz. 1199) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18.11.2005 r. uzupełnionego w dniu 24.01.2006r. oraz w dniu 31.01.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia od podatku dochodowego za rok 2005 wydatków udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi przez Urząd Gminy na wykonanie przyłączy do sieci kanalizacyjnej,

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca w kwietniu 2005r. otrzymał z Urzędu Gminy Ł. dwie faktury VAT za wykonanie przyłącza kanalizacyjnego zgodnie z umową. Podatnik podkreśla, że nie zawierał umowy na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego, a jedyną umową którą podpisał, była umowa zawarta z zarządem Gminy w dniu 10.10.2001r. z której wynika, że zarząd Gminy wykona osiedlową sieć kanalizacji sanitarnej zgodnie z dokumentacją techniczną wraz z sięgaczami umożliwiającymi włączenie nieruchomości do tej sieci, natomiast Wnioskodawca zobowiązał się w zamian do wpłacenia kwoty 1.400,00 zł na poczet opłaty adiacenckiej, której faktyczna wysokość miała być ustalona później.

Podatnik, tytułem zaliczek na poczet opłaty adiacenckiej dokonał wpłaty 800,00 zł i zalega z płatnością 600,00 zł. Uwzględniając dokonaną częściową wpłatę przez Podatnika, Urząd Gminy wystawił w dniu 28.04.2005r. faktury VAT za wykonanie przyłącza na kwotę 800,00 zł z informacją, że należność zapłacono, oraz na kwotę 600,00 zł ze wskazanym terminem płatności.

Wnioskodawca wskazuje, iż w Jego pojęciu "faktury te stanowią poświadczenie nieprawdy".

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy może za rok 2005 skorzystać z ulgi na remont i modernizację w oparciu o faktury z dnia 28.04.2005r. otrzymane z Urzędu Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do odliczenia wydatków udokumentowanych fakturami VAT jako wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe w roku 2005 ani w latach poprzednich.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmian.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003r., podatek dochodowy od osób, na których ciążył nieograniczony obowiązek, obliczony z godnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 27a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, tj. faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zmian.), wydatki o którym mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w świetle przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788) uważa się wydatki poniesione na:

  • zakup materiałów i urządzeń
  • zakup usług obejmujących:

  • a) wykonanie ekspertyzy
    b) transport materiałów
    c) wykonawstwo robót
  • najem sprzętu budowlanego
  • opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów
    - w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Powyższe oznacza, że aby skorzystać z odliczenia z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego, należy spełnić następujące warunki:

  • posiadać tytuł prawny do budynku mieszkalnego,
  • odpowiednio udokumentować poniesiony wydatek,
  • wydatek zakwalifikowany do odliczenia musi mieścić się w wykazie robót zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 46, poz. 643 z późn. zmian.) definiuje pojęcie opłaty adiacenckiej, przez która należy rozumieć opłatę ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości w wyniku budowy urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków publicznych albo scaleniem i podziałem gruntów.

Przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się m.in. wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Na podstawie art. 144 tej ustawy właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich.

Na podstawie art. 145 ust. 1 ustawy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi.

Natomiast myśl art. 147 opłata może być, na wniosek właściciela nieruchomości, rozłożona na raty roczne płatne w okresie do 10 lat. Warunki rozłożenia na raty określa się w drodze decyzji o ustaleniu opłaty.

Art. 148 ust. 4 ustawy stanowi, że na poczet opłaty adiacenckiej zalicza się wartość świadczeń wniesionych przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w gotówce lub w naturze, na rzecz budowy poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej.

Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, że Podatnik w dniu 10.10.2001r. podpisał umowę z zarządem Gminy na udział w kosztach budowy sieci kanalizacyjnej. Zgodnie z zawartą umową Urząd Gminy zobowiązał się do wykonania osiedlowej sieci kanalizacji sanitarnej, a Podatnik tytułem uczestniczenia w kosztach budowy tej sieci zobowiązał się do uiszczenia kwoty 1.400,00 zł, której spłatę regulował w ratach. Wniesiony udział finansowy winien zostać zaliczony na poczet opłaty adiacenckiej.

Urządzenia infrastruktury technicznej, wybudowane w ramach zadań własnych Gminy stanowią dobro publiczne, które służy zaspokajaniu potrzeb wszystkich jej mieszkańców. Partycypowanie właścicieli nieruchomości w kosztach tej budowy, jaką w tym przypadku jest wykonanie osiedlowej sieci kanalizacji sanitarnej nie można uznać za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe osób współfinansujących.

Za wydatek podlegający odliczeniu w ramach ulgi na własne cele mieszkaniowe związane z remontem i modernizacją budynku mieszkalnego uważa się w tym przypadku wydatek poniesiony na wykonanie wewnętrznej instalacji wodociągowej, elektrycznej, gazowej, c.o., kanalizacji - łącznie z doprowadzeniem tej instalacji do najbliższej studzienki rewizyjnej, do zaworu zamykającego dopływ wody, gazu i innych mediów. Nie można zatem odliczyć wydatków poniesionych na budowę np. ogrodzenia, dojazdów, dojść ani obiektów towarzyszących budynkowi mieszkalnemu - jeżeli nie stanowią części składowej tego budynku.

Podatnik dokonał wpłat tytułem partycypacji w kosztach budowy infrastruktury technicznej wykonywanej z udziałem środków publicznych przez Urząd Gminy w Ł., jako zadanie własne tej Gminy.

Powyższe oznacza, że faktury wystawione przez Urząd Gminy niezależnie od treści tych dokumentów, nie mogą zostać uznane za podstawę dokonania odliczenia w ramach ulgi na remont lub modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, gdyż poniesiony wydatek nie jest wydatkiem poniesionym na własne cele mieszkaniowe Podatnika.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj