Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-18/06
z 5 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-18/06
Data
2006.10.05



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
samochód
zakup
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy będąc podatnikiem podatku od towarów i usług Jednostka ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w systemie podatku lub poza nim w związku z zakupem samochodu marki BUS/ tj. samochodu do przewozu dziesięciu i więcej osób/ do przewozu osób niepełnosprawnych, finansowanego w 75 % przez Pańtwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2006 r. Nr L.dz. 191/2006 (data wpływu - 28 września 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej wyjaśnienia czy Jednostka ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim w związku z zakupem samochodu marki BUS do przewozu osób niepełnosprawnych, finansowanego w 75% przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach "Programu wyrównania różnic między regionami", jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28 września 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z pisma Jednostki wynika, że złożyła ona do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. wniosek o dofinansowanie realizacji programu pod nazwą "Program wyrównania różnic między regionami". Jest to zadanie polegające na zakupie samochodu marki BUS t. Samochodu do przewozu dziesięciu i więcej osób, 75% kosztów zakupu pokryje PFRON, a pozostała część (25%) zostanie pokryta ze środków własnych Jednostki. Zakupiony samochód zostanie przeznaczony do przewozu osób niepełnosprawnych. Po zakończeniu zadania samochód pozostanie własnością Jednostki i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, Jednostka nie będzie osiągać żadnych dochodów z tego tytułu.

Z pisma Jednostki wynika, że jest ona podatnikiem podatku od towarów i usług, lecz nie ma żadnych możliwości jego odzyskania w systemie VAT i poza nim, gdyż świadczy usługi na rzecz swoich podopiecznych /tj. usług zaliczanych do usług opieki społecznej - PKWiU 85.31/, które zgodnie z art. 43, ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ są zwolnione z podatku. Ponadto Jednostka korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6, ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) i nie będzie mogła zaliczyć podatku naliczonego związanego z realizowanym zadaniem do kosztów uzyskania przychodów.

Z dokumentów znajdujących się w tut. Urzędzie wynika, iż Jednostka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 86, ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ww ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.Na mocy art. 86, ust. 1 ww ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten stanowi jednak, iż tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego i unormowań prawnych mających do niego zastosowanie stwierdzić należy, iż wobec tego, że Jednostka - jak podkreśla ona w złożonym wniosku - nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na zakup samochodu marki BUS do przewozu osób niepełnosprawnych, o których dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ma zamiar się ubiegać, to nie ma ona możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu tego samochodu.

Zgodnie z art. 6, ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki budżetowe. Wnioskodawca, będąc jednostką budżetową, korzystając ze zwolnienia podmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów dla celów rozliczenia tego podatku, czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj