Interpretacja Urzędu Celnego w Radomiu
444000-PA-911/14a-7/06/DJ
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
444000-PA-911/14a-7/06/DJ
Data
2006.06.14



Autor
Urząd Celny w Radomiu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
gaz płynny
zawieszenie poboru
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Ustalenie ilości gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (ważenie autocystern)


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 10.04.2006 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 10.04.2006 r.), uzupełnionego 08.05.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu

uznaje przedstawione we wniosku stanowisko podatnika za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10.04.2006 r. do Urzędu Celnego w Radomiu wpłynął wniosek Podatnika (uzupełniony 08.05.2006 r.) w sprawie udzielenia w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku (uzupełnionego w dniu 08.05.2006r.) wynika następujący stan faktyczny:

Spółka XXX, posiadając status składu podatkowego dokonuje obecnie ważenia autocystern z gazem płynnym nabywanym przez w/w podmiot z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Gaz ten następnie jest sprzedawany jako przeznaczony do napędu pojazdów mechanicznych oraz dostarczany tymi samymi autocysternami do stacji LPG. Strona dokonuje sprawdzenia i przyjęcia przesyłek gazu płynnego dostarczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do napędu pojazdów mechanicznych, które dostarcza autocysternami do stacji LPG - stosownie do wytycznych § 64 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zmian.).

W trakcie przyjmowania dokonywane są następujące czynności :

-sprawdzenie danych zawartych w dokumencie ADT, fakturze zakupu oraz w dokumencie przewozowym-sprawdzenie wskaźnika napełniania cysterny-sprawdzenie stanu zabezpieczeń urzędowych lub zabezpieczeń rafinerii - plomby ołowiane z cechami rafinerii ( w przypadku sprowadzania gazu z Litwy władze właściwe w miejscu wysyłki nie zakładają zabezpieczeń urzędowych na cysterny)-sprawdzenie dokumentu sprawdzenia i przyjęcia przesyłki-wpisanie danych do odpowiednich ewidencji prowadzonych zgodnie z w/w przepisami.

Wątpliwości ze strony XXX budzi konieczność każdorazowego ważenia autocystern, zdaniem Strony nieuzasadniona proceduralnie przepisami prawa. XXX podnosi fakt, że ważenie każdej autocysterny z gazem płynnym dostarczanym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do napędu pojazdów mechanicznych, dostarczanego do stacji LPG powoduje generowanie znacznych kosztów w firmie (koszty bezpośrednie związane z jednorazowym ważeniem autocysterny wynoszą średnio około 250, 00 złotych, natomiast koszty wyłączenia z eksploatacji autocysterny na czas ważenia są niebagatelne - aczkolwiek trudne do określenia). Dotychczasowa praktyka - zdaniem Podatnika- wykazała, że koszty te są zbędne i niekorzystnie wpływają na konkurencyjność Podmiotu na rynku gazu płynnego.

Ponadto XXX podnosi w uzupełnieniu przedmiotowego pisma, że w większości przypadków podczas ważenia autocysterny stwierdzany jest niedobór gazu, więc podatek akcyzowy faktycznie płacony jest mniejszy niż ilości występujące na fakturze. Wynika z tego, że płacąc podatek od wartości figurującej jako "ilość wysłana" XXX naraża się na niepotrzebne koszty (płacąc większy podatek), które są i tak mniejsze niż koszt każdorazowego przepompowania gazu z autocysterny do autocysterny. Przez czas przetankowania auto-cysterna jako wyłączona z eksploatacji nie przynosząc dochodu. Dodatkowe koszty są również związane z okresem czasu, jaki jest niezbędny do przetankowania gazu. W przypadku każdorazowego przetankowania gazu (niejednokrotnie kilka autocystern dziennie) Spółka jest zmuszona wydłużyć pracownikom czas pracy lub przejść na system zmianowy, co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Stanowisko Podatnika jest takie, że skoro płaci całość akcyzy wynikającą z dokumentów ADT i faktur zakupu - ważenie autocystern jest czynnością zbędną narażającą na znaczne i zupełnie niepotrzebne koszty, gdyż żaden potencjalny kontrahent nie dokonuje rozlewu gazu ponad ilości określone w w/w dokumentach, nie żądając w zamian zapłaty, ponadto cysterny posiadają stałą objętość i nie można do nich wlać więcej gazu niż odmierzają to urządzenia załadunkowe.Praktyka ważenia autocystern stosowana do tej pory w Spółce (pod nadzorem pracowników Szczególnego Nadzoru Podatkowego) jest zatem niezgodna - zdaniem Strony- z zapisami art. 8 ust. 1 i art. 9 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zmian.)

Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z § 64 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zmian.) podmiot odbierający przesyłkę wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest obowiązany powiadomić o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórkę stałego nadzoru. Przyjęcie przesyłki odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności przyjęcia przesyłki podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki. Jak sama nazwa wskazuje, dokument ten powinien być sporządzony przez podmiot po sprawdzeniu ilości wyrobów w autocysternie, a sprawdzenie to powinno nastąpić w obecności pracownika SNP.

Stosownie do § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmian.) w przypadku stwierdzenia niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, składa on adnotację na administracyjnym dokumencie towarzyszącym zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu.Zgodnie z § 11 wymienionego wyżej rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania w przypadku stwierdzenia nadwyżki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju, niezwłocznie informuje on prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane oraz składa adnotację na dokumencie ADT zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu. Wymienione przepisy § 10 i § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmian.) stosuje się także w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, aby stwierdzić nadwyżkę lub niedobór przyjmowanych do składu podatkowego wyrobów (gazu propan-butan), należy dokonać ważenia autocysterny przed jej "roztankowaniem" (waga brutto) oraz po przyjęciu gazu do składu podatkowego (tara). Wypełnianie dokumentów sprawdzenia i przyjęcia przesyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych bez sprawdzenia ilości wyrobów przyjmowanych do składu podatkowego nie jest możliwe i w związku z tym pracownik komórki stałego nadzoru podatkowego wymagający każdorazowego ważenia autocysterny postępuje zgodnie z literą prawa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj