Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-30/08/BM
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-30/08/BM
Data
2008.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce spełnienia świadczenia
miejsce świadczenia usług
świadczenie usług
terytorium państwa trzeciego


Istota interpretacji
Czy usługa utylizacji utleniacza do paliwa rakietowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce



Wniosek ORD-IN 660 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko J., przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008r. (data wpływu 11 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 26 lutego 2008r.) oraz pismem z dnia 25 marca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy usługa utylizacji utleniacza do paliwa rakietowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy usługa utylizacji utleniacza do paliwa rakietowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 26 lutego 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lutego 2008r. znak: IBPP2/443-30/08/BM oraz pismem z dnia 25 marca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę z polskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych, w ramach projektu programu pomocy zagranicznej, na utylizację zapasów utleniacza do paliwa rakietowego zlokalizowanego na Ukrainie.Miejscem wykonywania usługi będzie Ukraina. Utylizacja ta zostanie wykonana na mobilnej instalacji, która obecnie znajduje się na Ukrainie. Instalacja ta została wybudowana przez Wnioskodawcę na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych i przekazana przez Ministerstwo, w ramach pomocy, stronie ukraińskiej. W wyniku utylizacji utleniacza paliwa rakietowego powstaje produkt, około 50% kwasu azotowego. Kwas ten może być wykorzystywany między innymi do produkcji nawozów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa utylizacji utleniacza do paliwa rakietowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce...

W ocenie Wnioskodawcy, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o podatku VAT. Ponieważ jest to instalacja mobilna należy potraktować ją jako majątek rzeczowy. Zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o podatku VAT miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone. Zdaniem Wnioskodawcy miejscem wykonywania tej usługi jest Ukraina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które wykonane zostały w danym państwie, a ściślej te czynności, które, na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług, uznane zostały na wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia, w takiej sytuacji, wskazuje jednocześnie na państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana.

Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle ww. ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług. Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.W myśl art. 28 ust. 7 powołanej ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Przepis ust. 8 ww. artykułu stanowi, że w przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju. Przepisy art. 28 ustawy o podatku VAT nie mają więc zastosowania w przypadku usług wykonywanych na terytorium państwa trzeciego. Artykuł ten dotyczy wyłącznie usług świadczonych na terytorium państw wspólnoty i na rzecz kontrahentów z krajów członkowskich.

Ruchomy majątek rzeczowy nie został zdefiniowany w ustawie o VAT, jednak należy zaliczyć do niego towary niebędące nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Katalog usług na ruchomym majątku rzeczowym obejmuje np. naprawę rzeczy ruchomej, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie. Usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się za świadczone w miejscu ich wykonania z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze miejsce ich wykonania jest jednocześnie dla tego rodzaju usług miejscem ich rzeczywistego skonsumowania, stąd też opodatkowanie w miejscu faktycznego wykonania zgodne jest z zasadą opodatkowania w miejscu konsumpcji. Natomiast po drugie, świadczenie usług, o których mowa, jest całkowicie oderwane od siedziby, czy też stałego miejsca prowadzenia działalności.

Ze stanu faktycznego wynika, iż wykonane przez Wnioskodawcę czynności polegające na utylizacji zapasów utleniacza do paliwa rakietowego znajdującego na Ukrainie wykonywane będą na mobilnej instalacji, która obecnie znajduje się na Ukrainie. W wyniku utylizacji utleniacza paliwa rakietowego powstaje produkt, kwas azotowy, który może być wykorzystywany między innymi do produkcji nawozów. Zatem ww. usługi utylizacji zapasów utleniacza do paliwa rakietowego należy uznać za usługi świadczone na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku VAT, jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone tj. Ukraina.Należy zauważyć, iż przedmiotowa usługa tj. usługa utylizacji utleniacza do paliwa rakietowego, jako usługa na ruchomym majątku rzeczowym, wykonywana jest na ruchomym majątku rzeczowym, za który należy uznać utleniacz do paliwa rakietowego. Nie można natomiast potraktować jako majątku rzeczowego, jak przyjął to w swoim stanowisku Wnioskodawca, instalacji mobilnej. Ta instalacja jest bowiem jedynie narzędziem, przy użyciu którego przedmiotowa usługa jest wykonywana.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi utylizacji zapasów utleniacza do paliwa rakietowego wykonywane na mobilnej instalacji na Ukrainie, będą podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym są świadczone, czyli na terytorium Ukrainy według przepisów tam obowiązujących. Tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj