Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-352/08-2/SAP
Data
2008.03.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działka pod budowę
grunty rolne
majątek prywatny
opodatkowanie
osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej
podatek od towarów i usług
sprzedaż nieruchomości
Istota interpretacji
Czy planowana sprzedaż działki budowlanej, należącej do majątku prywatnego osób fizycznych (która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu nieruchomościami), przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego pod przemysł i usługi, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?
Wniosek ORD-IN
325 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.02.2008 r. (data wpływu 29.02.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej, przeznaczonej pod zabudowę - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 lutego 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W dniu 12.02.2008 r. została zawarta umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości gruntowej (działka nr 15/8) pomiędzy Sprzedającymi a Spółką. Sprzedający są właścicielami gospodarstwa rolnego. W 1998 r. na powiększenie tego gospodarstwa Sprzedający nabyli do majątku prywatnego nieruchomość rolną. W ewidencji gruntów sprzedawana nieruchomość figuruje jako „grunty orne i łąki trwałe”. Nieruchomość jest wykorzystywana na cele rolne. Działka nr 15/8 jest w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona pod przemysł i usługi rzemieślnicze. Na przestrzeni ostatnich 5 lat Sprzedający dokonali sprzedaży 7 takich działek. Sprzedający są płatnikami podatku VAT z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, która nie dotyczy handlu nieruchomościami. Sprzedawana nieruchomość nie była wniesiona aportem do działalności gospodarczej i nie jest na niej prowadzona działalność gospodarcza.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy planowana sprzedaż działki budowlanej, należącej do majątku prywatnego osób fizycznych (która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu nieruchomościami), przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego pod przemysł i usługi, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT...
Zdaniem Spółki sprzedaż w/w działki budowlanej, użytkowanej rolniczo, stanowiącej majątek prywatny osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w zakresie handlu nieruchomościami, nie spowoduje, iż po stronie Sprzedających powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 2 pkt 6 w/w ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 w/w ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem do uznania dostawy towarów (nawet jednorazowej) za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w odniesieniu do tej transakcji podatnik działał w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie (w sposób częstotliwy), a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Sprzedający zamierzają sprzedać nieruchomość gruntową, która stanowi składnik ich majątku, wykorzystywanego do działalności rolniczej – przedmiotowy grunt jest wykorzystywany przez Sprzedających w działalności rolniczej. Warunek częstotliwości jest również spełniony – Sprzedający dokonali poprzednio sprzedaży 7 takich działek. Grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, zatem w przedmiotowej sprawie Sprzedających należy, z tytułu zamierzonej czynności, uznać za podatników podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż przez Sprzedających przedmiotowej działki, która jest wykorzystywana w działalności gospodarczej (rolniczej), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przepisie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zawarł wyłączenia od zasady powszechności opodatkowania, wyłączając z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawę niektórych towarów i świadczenie wybranych usług. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy brzmi: „Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę”. Przepis ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż zgodnie z podanym stanem faktycznym przedmiotowa nieruchomość jest przeznaczona pod przemysł i usługi rzemiosła. Wskazać należy, iż zgodnie z przepisem art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku, niezależnie od wielkości obrotów. Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz w/w przepisy należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|