Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-244/07/MT
Data
2008.03.13
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
odsetki
odsetki ustawowe
odsetki za zwłokę
spółdzielnie mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe
Istota interpretacji
Czy odsetki z tytułu nieterminowego uiszczania przez członków spółdzielni mieszkaniowej opłat związanych z lokalami stanowią przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochód podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
1012 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odsetek ustawowych z tytułu nieterminowego uiszczania przez członków Spółdzielni opłat związanych z lokalami mieszkalnymi – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odsetek ustawowych z tytułu nieterminowego uiszczania przez członków Spółdzielni opłat związanych z lokalami mieszkalnymi, uzupełniony następnie pismem z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) oraz pismem z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 4 marca 2008 r.).
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Członkowie Spółdzielni są obowiązani do uiszczania opłat związanych z utrzymywaniem ich lokali, nieruchomości wspólnej oraz mienia Spółdzielni. Należności te są płatne z góry do 15 dnia każdego miesiąca (art. 4 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i statut Spółdzielni). Dotyczy to również zaliczek na pokrycie kosztów dostaw mediów komunalnych, uiszczanych przez te osoby. Od nieterminowych wpłat Spółdzielnia nalicza i egzekwuje odsetki ustawowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy odsetki z tytułu nieterminowego uiszczania przez członków spółdzielni mieszkaniowej opłat związanych z lokalami stanowią przychody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochód podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, wpłacane odsetki nie są wykluczone z przychodów podatkowych jako zaliczki w rozumieniu art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ istotą działalności Spółdzielni nie jest świadczenie usług na rzecz Jej członków, a jedynie gromadzenie środków i dokonywanie z nich stosownych opłat w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Odsetki z tytułu nieterminowych wpłat zaliczek uiszczanych na rzecz Spółdzielni przez Jej członków mogą być przeznaczone na utrzymywanie części budynków mieszkalnych stanowiących nieruchomość wspólną. Odsetki od tych zaległości są bezpośrednio związane z nieterminowym uiszczaniem obligatoryjnych opłat, funkcjonujących w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zasadniczym tytułem do ich egzekwowania jest art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym obowiązek zapłaty odsetek powstaje wraz z uchybieniem przez dłużnika terminowi spełnienia świadczenia pieniężnego. Wszystkie te odsetki są związane z utrzymywaniem substancji mieszkaniowej i wpływają na dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który powinien być wolny od podatku dochodowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Na mocy ustępu 3 tego artykułu, ma ona obowiązek zarządzania nieruchomościami, stanowiącymi jej mienie lub mienie jej członków nabyte na podstawie ustawy. Może również prowadzić inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli jest ona związana bezpośrednio z realizacją powołanego celu (art. 1 ust. 6 tej ustawy). W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.
Ze wskazanego zwolnienia korzysta wyłącznie ta część dochodów wymienionych podmiotów, która stanowi nadwyżkę przychodów osiągniętych z prowadzonej przez nie gospodarki zasobami mieszkaniowymi nad kosztami tej gospodarki - pod warunkiem, że zostanie ona przeznaczona na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlega wobec tego:
- dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczony na cele inne niż utrzymanie zasobów mieszkaniowych,
- dochód z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje kluczowego dla prawidłowego stosowania omawianego przepisu pojęcia „zasobów mieszkaniowych”. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, obejmuje ono:
- znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak w szczególności:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- garaże,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
- kotłownie i hydrofornie wolnostojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
- zbiorniki-doły gnilne; szamba,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.),
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Zasobami mieszkaniowymi, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są zatem nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez ich lokatorów, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty oraz sfinansowane z nich koszty stanowią odpowiednio przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedstawionym stanie faktycznym, członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali mieszkalnych, nieruchomości wspólnych oraz nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni poprzez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami Jej statutu. Opłaty te, jako związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni oraz ich rodzin, stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Również ustawowe odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowego uiszczania opłat związanych z lokalami mieszkalnymi mieszczą się w pojęciu przychodów osiąganych z tej gospodarki. Przychody te wpływają na wysokość dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który może podlegać zwolnieniu z opodatkowania, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|