Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-343/08-2/RK
z 5 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-343/08-2/RK
Data
2008.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
przejęcie
przekształcanie
sukcesja
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Spółka z o.o. jako następca prawny zlikwidowanego zakładu budżetowego i stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, wstąpił we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki tego zakładu.



Wniosek ORD-IN 258 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2008 r. (data wpływu 25.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie przejęcia praw i obowiązków podatkowych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie przejęcia praw i obowiązków podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład E.C (zakład budżetowy gminy) został zlikwidowany w celu przekształcenia w spółkę z o.o. Przekształcenie nastąpiło na podstawie art. 6, 22, 23 ustawy z dnia 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej (§ 1: 5 Aktu założycielskiego sp. z o.o. z dnia 31.12.2007 r.), zgodnie z Uchwałą Rady Miasta z dnia 23.XI.2007 r.

Kapitał zakładowy spółki został pokryty składnikami mienia likwidowanego zakładu budżetowego (§ 10 ust. 2 Aktu założycielskiego). Jednocześnie nastąpiło przejście zakładu pracy w trybie art. 23¹ kodeksu pracy. Spółka dokonała zgłoszeń identyfikacyjnych NIP-2, VAT-Z, VAT-R.

Jednocześnie mając na uwadze art. 93, art. 93 a-b tj. sukcesję podatkową, spółka złożyła deklaracje podatkowe jako kontynuacja wszelkich praw i obowiązków poprzednika (ZEC).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w organizacji, przejęła wszelkie prawa i obowiązki podatkowe po zlikwidowanym zakładzie budżetowym (sukcesja uniwersalna)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego w tym podatkowe.

Zastosowanie ma tu art. 93 a, § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z art. 93b.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - zwanej dalej Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

  1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
  2. spółki kapitałowej;

2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa (art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej).

Natomiast art. 93b Ordynacji podatkowej stanowi, iż przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zakład budżetowy został zlikwidowany w celu przekształcenia w spółkę z o.o., przy czym przekształcenie nastąpiło na podstawie art. 6, art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej.

Stosownie do art. 22 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce komunalnej, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Czynności związane z likwidacją zakładu budżetowego, w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Prawo zarządu gruntem zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego (art. 23 ust. 1, 2 i 3 ustawy o gospodarce komunalnej).

Zatem, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca stał się następcą prawnym zlikwidowanego zakładu budżetowego i stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, wstąpił we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki tego zakładu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu: faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj