Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-155/07-2/IM
z 15 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-155/07-2/IM
Data
2008.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
ewidencjonowanie obrotu
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
obrót
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik podatku od towarów i usług
rejestracja
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
usługi
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a limit 10.000 euro zwolnienia podmiotowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana A. D., przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji dla potrzeb ww. podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji dla potrzeb ww. podatku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem dochodowym w formie ryczałtu. Świadczy usługi leśne (zrąb, czyszczenie lasów) na terenie Francji. Za swoją pracę otrzymuje fakturę wystawioną przez firmę francuską. Poza usługami wykonywanymi we Francji, Zainteresowany nie osiąga żadnego przychodu w kraju.

W najbliższym czasie Wnioskodawca może przekroczyć przychód 10.000 euro. W związku z powyższym u Zainteresowanego zrodziła się wątpliwość, czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ma obowiązek stać się podatnikiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jeżeli Wnioskodawca osiąga przychód wyłącznie z pracy za granicą (z Francji), to czy po osiągnięciu przychodu 10.000 euro ma obowiązek stać się podatnikiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, z racji miejsca wykonywania swojej pracy i osiągania z tego tytułu przychodu poza granicą kraju (Francja) nie ma obowiązku:

  • rejestracji dla potrzeb VAT,
  • składania deklaracji dla potrzeb VAT,
  • zapłaty podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumienia art. 7 (...).

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro (do 31 grudnia 2007 r., a od 1 stycznia 2008 r. kwoty 50.000 zł). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 9 powołanego artykułu, podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Stosownie do art. 96 ust. 1 i ust. 3 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (...). Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Art. 2 pkt 22 ustawy stanowi, iż przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z opisanego Przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż świadczy usługi leśne (zrąb, czyszczenie lasów) na terenie Francji i nie osiąga żadnego obrotu na terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem w Polsce i czy obrót uzyskiwany przez podatnika z tytułu wykonywania tej czynności będzie wchodził do kwoty limitu, uprawniającego do korzystania ze zwolnienia, wynikającego z art. 113 ust. 1 i ust 9 ustawy.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami (…) miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, miejscem świadczenia (opodatkowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę usług jest terytorium Francji.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca świadczy usługi, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, obrót z tytułu wykonywania tych czynności nie wchodzi do kwoty limitu 10.000 euro (do 31 grudnia 2007 r., a kwoty 50.000 zł od 1 stycznia 2008 r.), uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od ww. podatku. Tym samym Zainteresowany świadcząc wyłącznie przedmiotowe usługi, zgodnie z przedstawionymi przepisami ustawy, nie będzie miał obowiązku rejestracji w Polsce w zakresie podatku od towarów i usług, nie będzie również zobowiązany do składania deklaracji podatkowych i zapłaty ww. podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj