Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-52/08-2/JB
z 21 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-52/08-2/JB
Data
2008.03.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
certyfikat inwestycyjny
pobór podatku
rezydent podatkowy
zryczałtowany podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w związku z wykupywaniem przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych od uczestników, którzy nie są polskimi rezydentami dla celów podatkowych, Fundusz lub Spółka będą zobowiązane do obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów zrealizowanych przez uczestników?



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2007r. (data wpływu 24.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z wykupywaniem przez Fundusz, reprezentowany przez Spółkę, certyfikatów inwestycyjnych od uczestników, Fundusz będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i wypłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów zrealizowanych przez uczestników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.12.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, że Fundusz nie będzie zobowiązany do pobrania podatku z tytułu wypłat wynikających z wykupu certyfikatów inwestycyjnych, dokonywanych na rzecz uczestników – osób prawnych niebędącymi podatnikami w rozumieniu art.3 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika

że Spółka jest podmiotem zarządzającym funduszem inwestycyjnym i Fundusz ten reprezentującym w stosunkach z osobami trzecimi.

Uczestnikami Funduszu, tj. posiadaczami certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Fundusz są między innymi osoby prawne, które nie są polskimi rezydentami dla celów podatkowych.

W ramach zakresu prowadzonej działalności Fundusz zamierza wykupywać certyfikaty inwestycyjne od uczestników.

Spółka występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej związanej z działalnością Funduszu, gdyż na podstawie art.4 ust.1 ustawy z dnia 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004r. Nr 146, poz.1546 ze zm), Fundusz jest reprezentowany przez zarządzające nim towarzystwo – X S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wykupywaniem przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych od uczestników, którzy nie są polskimi rezydentami dla celów podatkowych, Fundusz lub Spółka będą zobowiązane do obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów zrealizowanych przez uczestników...

W opinii Spółki, ani Spółka, jako Spółka zarządzająca funduszem, ani Fundusz nie będą zobowiązani do pobrania podatku z tytułu wypłat wynikających z wykupu certyfikatów inwestycyjnych, dokonywanych przez uczestników – osób prawnych nie będącymi podatnikami w rozumieniu art.3 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne, które dokonują wypłat na rzecz nie rezydentów należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust.1 ustawy, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niedobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanych od podatnika certyfikatów rezydencji.

Spółka wskazuje, iż wykup certyfikatów inwestycyjnych nie został wymieniony w art. 21 ust. 1 ustawy. Nie mieści się również w żadnej z kategorii wymienionych w tym artykule.

Uzyskanie przez uczestnika wynagrodzenia w związku z wykupem certyfikatów inwestycyjnych nie stanowi również przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy. Przychody te nie zostały bowiem wskazane wśród przychodów z udziału w zyskach osób prawnych wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.

Stosownie do art. 91 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązki płatnika wynikające z art. 26 i dotyczą przychodów wskazanych w art.21 i art.22 tej ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niedobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskujący na terytorium Polski przychody z tytułu odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how), podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% od tych przychodów. Wskazany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 21 ust. 2 ustawy).

Z kolei art. 22 ust. 1 ww. ustawy, reguluje opodatkowanie przychodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozpatrując niniejszą sprawę należałoby przede wszystkim uwzględnić postanowienia umowy międzynarodowej z państwem, w którym siedzibę ma uczestnik funduszu, która zgodnie z art. 91 ust. 2 Konstytucji będzie miała pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

Jednakże z przedstawionego przez Stronę opisu zdarzenia przyszłego wynika jedynie, że wynagrodzenie z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych będzie wypłacane uczestnikom, którzy nie posiadają siedziby na terytorium RP. Nie wskazano natomiast, w jakich państwach uczestnicy funduszu mają siedzibę.

Wobec powyższego, jeżeli postanowienia umowy międzynarodowej z państwem, w którym uczestnik funduszu ma siedzibę nie stanowią inaczej, i w związku z tym przychód z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych nie będzie mieścił się w żadnej kategorii przychodów określonej w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wtedy ani na Spółce zarządzającej Funduszem, ani na Funduszu nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art.26 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe pod warunkiem braku odmiennych unormowań odnośnie zaliczenia dochodu z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych we właściwych umowach w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartych między Polską a państwem siedziby posiadacza certyfikatów inwestycyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj