Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-288/07/AF
z 25 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-288/07/AF
Data
2008.03.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
cukier
mleko
obniżenie podatku należnego
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony



Wniosek ORD-IN 848 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 18 grudnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) i pismem z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem wody, kawy, herbaty, cukru, mleka i śmietanki do kawy dla pracowników - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 grudnia 2007 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem wody, kawy, herbaty, cukru, mleka i śmietanki do kawy dla pracowników.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca świadczy zintegrowane usługi w sektorze usług internetowych (oprogramowanie, kreacja, projektowanie dedykowanych rozwiązań biznesowych). Dla swoich pracowników kupuje wodę, kawę, herbatę, cukier oraz mleko (śmietankę) do kawy. Rzeczy te znajdują się w siedzibie firmy i są do dyspozycji pracowników w czasie pracy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może odliczyć VAT naliczony w fakturach dotyczących zakupu tych artykułów...


Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach dotyczących zakupu ww. produktów. Wydatki związane z zakupem przez pracodawcę wody, kawy, herbaty, cukru oraz mleka (śmietanki) do kawy na potrzeby pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, a pomiędzy poniesionymi wydatkami na pracownika a przychodem osiąganym przez dany podmiot istnieje związek przyczynowo-skutkowy. W świetle powyższego, poniesione wydatki mogą być zaliczane w ciężar kosztów działalności, czyli w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów można ujmować wartość netto powyższych towarów, a VAT naliczony ujmować w rejestrze zakupu VAT (jako do odliczenia).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powyższy przepis stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Przy czym stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a wymienionej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje bezpośrednio w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane (art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy). Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wnioskodawca kupuje dla swoich pracowników wodę, kawę, herbatę, cukier oraz mleko (śmietankę) do kawy. Zgodnie z oświadczeniem zakup powyższy następuje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a pomiędzy poniesionymi wydatkami na pracownika a przychodem osiąganym przez dany podmiot istnieje związek przyczynowo-skutkowy.


W przedmiotowej sprawie stosownie do treści przywołanych przepisów Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów zakupu wspomnianych produktów, pod warunkiem, że:


  • zakupy te stanowić będą koszt uzyskania przychodu;
  • będą związane z czynnościami opodatkowanymi.


Kwestia uznania przedmiotowych zakupów za koszt uzyskania przychodu została określona w interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nr ITPB1/415-752/07/IG będącej również odpowiedzią na niniejszy wniosek. Stanowi ona, że wydatki poniesione na zakup wody, kawy, herbaty, cukru, mleka, śmietanki na potrzeby pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem, że są poniesione w celu uzyskania przychodu oraz nie stanowią wydatku na reprezentację.

Drugi z warunków dotyczy istnienia bezpośredniego związku pomiędzy dokonanymi zakupami a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zakup dotyczy artykułów przeznaczonych dla pracowników następnie przekazywanych do spożycia w czasie pracy i istnieje związek pomiędzy nim a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów zakupu wody, kawy, herbaty, cukru, mleka i śmietanki dla pracowników. Należy przy tym uwzględnić przesłanki negatywne dla stosowania tego prawa wymienione w wyżej przytoczonych przepisach.

Reasumując, w przypadku zakupu dla pracowników wody, kawy, herbaty, cukru, mleka i śmietanki przekazywanych im następnie do spożycia w czasie pracy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tym zakupem, jeżeli istnieje związek pomiędzy tym zakupem a wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz nie występują przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj