Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-509/07-2/AJ
z 7 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-509/07-2/AJ
Data
2008.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe
źródło finansowania


Istota interpretacji
Czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym wynagrodzenie za pracę zwolnione jest z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej ?



Wniosek ORD-IN 445 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 13.12.2007 r. (data wpływu 28.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia za pracę pochodzącego ze środków bezzwrotnej pomocy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia za pracę pochodzącego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest pracownikiem firmy która zajmuje się realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR (działanie 2.1, 2.3, 2.4 na podstawie umów zawartych z wojewódzkimi Urzędami Pracy w L, K, R, O) oraz w ramach SPO RZL (działanie 1.6 na podstawie umowy zawartej z MPIPS). Realizowane projekty dotyczą szkoleń dla różnych grup docelowych. Projekty w przypadku ZPORR w 75% są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej i w 25% ze środków budżetu państwa. W przypadku SPO RZL w 80% ze środków Unii Europejskiej i 20% ze środków budżetu państwa.

Wnioskodawca jest zatrudniany począwszy od 2005 roku na podstawie umów o pracę w projektach realizowanych w ramach ZPORR działanie 2.1, 2.3, 2.4 i SPO RZL działanie 1.6, z bezpośrednim wskazaniem w każdej umowie na rzecz jakiego projektu w jakim czasie i wymiarze oraz w jakim charakterze i z jakim zakresem obowiązków Wnioskodawca będzie wykonywał swoją pracę na rzecz projektu. Umowy o dofinansowanie projektów jakie zawierała firma z WUP w ramach ZPORR i z MPIPS w ramach po RZL jest finansowana w przypadku ZPORR w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który jest Funduszem niosącym bezzwrotną pomoc oraz w 25% z budżetu państwa, a w przypadku PO RZL - 80% to środki z unii europejskiej, a 20% z budżetu państwa. Firma otrzymuje środki finansowe na pokrycie kosztów realizacji projektów, w tym na wynagrodzenie Wnioskodawcy, za pośrednictwem upoważnionego podmiotu, ponieważ takimi podmiotami są Wojewódzkie Urzędy Pracy i MPIPS jako instytucje wdrażające. Każda przekazywana transza środków wpływa w dwóch kwotach, w przypadku ZPORR 75% całości wnioskowanej transzy jako pochodzące ze środków europejskich oraz druga- 25% z budżetu państwa oraz analogicznie z MPIPS - 80% środków pochodzących z unii europejskiej i 20% środków pochodzących z budżetu państwa. Sposób przekazywania środków unijnych jest kwestią techniczną i nie zmienia faktycznego ich pochodzenia, których źródłem niezmiennie pozostaje Unia Europejska. Ponadto jedną z zasad polityki strukturalnej jest zasada dodatkowości co oznacza, że środki z funduszy strukturalnych mają uzupełniać fundusze krajowe i nie mogą ich zastępować, czyli nie może mieć miejsca sytuacja, że cała kwota będzie pokryta ze środków wspólnotowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym wynagrodzenie za pracę zwolnione jest z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej ...

Zdaniem Wnioskodawcy część wynagrodzenia z umów o pracę (w przedmiotowym stanie faktycznym) finansowana ze środków Unii Europejskiej (które zgodnie z zawartymi pomiędzy WUP i MPIPS a firmą umowami o dofinansowanie projektów są przekazywane firmie na pokrywanie kosztów realizacji projektów w tym na wynagrodzenie Wnioskodawcy), jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej części wynagrodzenie jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, którego pomoc ma charakter bezzwrotny a środki te są przekazywane przez upoważnione podmioty: Wojewódzkie Urzędy Pracy oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Techniczny sposób przekazywania środków nie zmienia źródła ich pochodzenia, a umowa o dofinansowanie projektu każdorazowo jednoznacznie stwierdza jakiego rodzaju środkami i w jakich proporcjach procentowych będzie sfinansowana realizacja projektu.

W podsumowaniu swojego stanowiska Wnioskodawca wyraził opinię, że ta część wynagrodzenia, która jest pokryta środkami, których źródłem są Fundusze Unijne korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Na poparcie tej tezy Wnioskodawca przywołał orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach (Sygn. akt 308/07) i WSA w Krakowie (Sygn. akt I SA/KR 1555/06).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisem art. 21 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.<

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 – 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca realizuje, na podstawie podpisanej umowy o pracę, projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 2.1, 2,3 i 2,4 oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich działanie 1.6.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych przeznaczonych na realizacje ww. programów regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza – środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

  • sektorowe programy operacyjne,
  • regionalne programy operacyjne,
  • inne programy operacyjne,
  • strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

Zatem w przypadku projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki pomocowe z Unii Europejskiej stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Skoro pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa to nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie określone w ww. przepisie nie ma więc zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z Funduszy Strukturalnych lub z Funduszu Spójności, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). Oznacza to, że otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w tym przypadku zastosowania postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy wskazać, iż do 01.01.2007 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych Dz.U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego w 2007 r. i 2008 r. zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach NPR, pozostały takie same jak w 2006 r.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dotyczący omawianego zwolnienia przepis wyrażony w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do części wynagrodzenia wypłacanego Wnioskodawcy w ramach realizacji projektów zakwalifikowanych do finansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych należy podkreślić, iż orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie stanowią utartej linii orzecznictwa, a także nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, podobnie jak i orzeczenie przeciwne do stanowiska Wnioskodawcy np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 października 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 1141/07.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskanych z tytułu wynagrodzenia za pracę należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj