Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-25/08/ENB
z 27 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-25/08/ENB
Data
2008.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dopłata
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał zakładowy


Istota interpretacji
Czy czynność podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, której jedynym udziałowcem jest gmina, spowoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 690 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 roku (data wpływu 8 lutego 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności podwyższenia kapitału zakładowego Spółki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jedynym udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest gmina. Zgodnie z umową spółki podniesienie kapitału do kwoty 150 000 000 złotych nie wymaga zmiany umowy spółki. Dnia 25 stycznia 2008 r. Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Zgodnie z tą uchwałą podwyższenie kapitału Spółki nastąpiło z kwoty 400 000 złotych do kwoty 4 700 000 złotych. Utworzono 4 300 nowych udziałów po jeden tysiąc złotych każdy, z których każdy obejmuje w 100% wspólnik czyli gmina.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym czynność podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, której jedynym udziałowcem jest gmina, spowoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przytoczonym stanie faktycznym czynność podniesienia kapitału zakładowego Spółki nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podlegają umowy Spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, tj. w przypadku spółek kapitałowych wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego. Podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy, stanowi, przy zmianie umowy spółki, wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość o którą podwyższono kapitał zakładowy. Niemniej na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, od podstawy opodatkowania odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek oraz wartość rzeczy i praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania, przez podmioty zwolnione na podstawie art. 8 pkt 2-5 lub na podstawie odrębnych ustaw. W myśl art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego, tzn. m.in. gminę. Mając na uwadze powyższe ustalenia, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, w której jedynym udziałowcem jest gmina, tj. podmiot zwolniony od podatku od czynności cywilnoprawnych, ma zastosowanie odliczenie od podstawy opodatkowania określone na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4, a więc podstawa naliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych będzie zerowa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi podlegają, co do zasady umowy spółki i ich zmiany. Stosownie do przepisu art. 1 ust. 3 pkt 2 tej ustawy za zmianę umowy spółki przy spółce kapitałowej uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty. Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Podstawę opodatkowania natomiast stanowi w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy, wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.


Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8 odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez:


  1. jednostki samorządu terytorialnego,
  2. Skarb Państwa.


Należy zauważyć, iż w wyniku nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) zmieniającej z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych, zmieniono treść art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy, natomiast uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca powołał się na wskazany przepis w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, jedynym udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest gmina będąca jednostką samorządu terytorialnego. W wyniku podjęcia uchwały, podwyższono kapitał zakładowy spółki z kwoty 400 000 zł do kwoty 4 700 000 zł, tworząc 4 300 nowych udziałów po jeden tysiąc złotych każdy, przy czym wszystkie objął w 100% jedyny udziałowiec.

Zatem zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) wymienionej ustawy podstawę opodatkowania będzie stanowiła wartość o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Jednocześnie na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy, od podstawy opodatkowania odlicza się wartość podwyższenia kapitału zakładowego przez gminę, w wyniku czego, w przedmiotowej sytuacji podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyniesie 0 zł.

W związku z powyższym Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj