Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-286/07-2/MC
z 26 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-286/07-2/MC
Data
2008.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
fundusz założycielski
nieodpłatne używanie
nieruchomości
podatek dochodowy od osób prawnych
przekazanie do używania
szpital
świadczenie nieodpłatne
udostępnianie nieruchomości


Istota interpretacji
Czy w świetle przytoczonych regulacji prawnych ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) i czy w związku z tym Szpital powinien wyceniać przychody z tytułu nieodpłatnego świadczenia?



Wniosek ORD-IN 482 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala Specjalistycznego przedstawione we wniosku z dnia 20.11.2007 r. (data wpływu 26.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.


W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujący stan faktyczny.

Szpital Specjalistyczny aktem notarialnym otrzymał na czas nieokreślony w nieodpłatne użytkowanie nieruchomość na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89). Przekazanie nieruchomości nastąpiło na podstawie notarialnej umowy użytkowania.

Szpital jako Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej działa na zasadach określonych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej.

Stosownie do art. 53 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, „samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym)” oraz zgodnie z zapisem art. 53 ust. 2 ww. ustawy, „zbycie aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddanie go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych przez podmiot, który utworzył zakład.”

Z przywołanych zapisów w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej wynika, że Szpital będący Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej posiada ograniczone prawa rzeczowe w postaci użytkowania nieruchomości stanowiącej własność Samorządu Województwa X (określone w przepisie art. 252 i 253 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Również art. 56 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej reguluje, że „fundusz założycielski zakładu stanowi wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego lub mienia publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przytoczonych regulacji prawnych ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) i czy w związku z tym Szpital powinien wyceniać przychody z powyższych tytułów...

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, że SPZOZ nie zostały ujęte w zamkniętym katalogu jednostek wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to ze względu na charakter działalności nie powinny wyceniać przychodów.

Zasady gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej określa ustawa z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Wartość przekazanego do nieodpłatnego użytkowania majątku nie stanowi przychodu dla Szpitala. Z przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wynika bowiem, że przekazany majątek pozostaje nadal własnością samorządu.

Zdaniem Szpitala, do opisanego stanu ma zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się: „przychodów otrzymanych na utworzenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego, albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej działają na podstawie przepisów ustawy z dnia 30.08.1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89). Zgodnie art. 53 ust. 1 tej ustawy, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym). Przy czym stosownie do art. 56 ust. 2 ww. ustawy, fundusz założycielski zakładu stanowi wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego lub mienia publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, przychodem jest również wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z kolei przychody neutralne podatkowo, a więc nie stanowiące podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu, określone zostały w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Szpital - na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej - otrzymał w nieodpłatne użytkowanie nieruchomość, stanowiącą własność Samorządu Województwa X.

Przez nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w powołanym wyżej art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie w majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Cechą podstawową świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego i świadczenie to musi stanowić dla niego przysporzenie majątkowe. Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony, aby można było mówić o wystąpieniu przychodu z tytułu art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jest to, by dane świadczenie nie było powszechnie dostępne, lecz aby miało charakter wyjątkowy, dostępny wyłącznie dla jednego lub zamkniętego kręgu adresatów, wybranych według uznania podmiotu dającego takie świadczenie. Ponadto w przypadku, gdy określone świadczenia są z założenia bezpłatne dla wszystkich podatników, a nie jednostkowym przypadkiem stosowanym w stosunku do indywidualnego podmiotu, to wówczas nie należy ustalać w związku z zaistnieniem takiego zdarzenia przychodów podatkowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem w ocenie tut. Organu mimo, iż mający osobowość prawną samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej nie został wymieniony w katalogu jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych, to nieodpłatne użytkowanie nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego nie będzie skutkować obowiązkiem wykazania przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż taka forma użytkowania nieruchomości wynika z zapisów ustawowych i ma dla omawianej grupy podatników charakter powszechny.

Majątek, o którym mowa, stanowi fundusz założycielski Szpitala. Zatem na podstawie cytowanego wyżej art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do ustalania przez Szpital przychodu w związku z nieodpłatnym otrzymaniem do użytkowania nieruchomości. Celem przekazania tej nieruchomości jest bowiem zgromadzenie środków niezbędnych do funkcjonowania podatnika.

W świetle powyższego uznać należy, że u Wnioskodawcy nie będzie miał zastosowania przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Szpital nie jest zatem zobowiązany do ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj