Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-18/08-2/AZ
z 27 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-18/08-2/AZ
Data
2008.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
rzecznik patentowy
usługi prawnicze
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania usług prawniczych świadczonych przez rzecznika patentowego



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02 stycznia 2008 r. (data wpływu 07 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług prawniczych świadczonych przez rzecznika patentowego- jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 07 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług prawniczych świadczonych przez rzecznika patentowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rzecznikiem patentowym i zamierza prowadzić praktykę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

W Polskiej Klasyfikacji Działalności usługi rzeczników patentowych zaklasyfikowano jako działalność prawniczą (PKD 2004 - 74.11.2, PKD 2007- 69.10.2). Wnioskodawca chciałby skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług zgodnie z możliwością, jaką daje przepis art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W art. 113 ust. 13 pkt 2 tej ustawy wskazano, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 nie dotyczy podatników świadczących usługi prawnicze. Jednocześnie w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), które jest aktem wykonawczym do ustawy, zamieszczono listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wymienia się tam pod poz. 38 „usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych”.

Nie wymienia się rzeczników patentowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rzecznik patentowy, świadczący w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi prawnicze (działalność prawniczą wg PKD), może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 113 ust. 1 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że rozporządzenie Ministra Finansów (Dz. U. 2005r., Nr 95, poz. 798) jako podmioty prowadzące usługi prawnicze wymienia jedynie notariuszy, adwokatów i radców prawnych i do tych podmiotów stosuje ograniczenie w stosowaniu zwolnienia od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest zdania, że jako rzecznik patentowy może skorzystać z wymienionego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Przy czym na mocy art. 113 ust. 9 tej ustawy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie (art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w przepisie art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798) określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 38 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy usług prawniczych, świadczonych przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych.

Biorąc po uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że w sytuacji świadczenia usług prawniczych (przy założeniu, że nie są to usługi w zakresie doradztwa), przez osobę nie będącą jednocześnie notariuszem, adwokatem, czy też radcą prawnym, podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując, tut. organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska podatnika zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj