Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-97/07/JK
z 13 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-97/07/JK
Data
2007.12.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
samorząd publiczny
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu?



Wniosek ORD-IN 827 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku w całości lub części przy realizacji projektu stypendialnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku w całości lub części przy realizacji projektu stypendialnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w związku z realizacją projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymał pismo z Urzędu w S., w którym zobligowany został do przedstawienia zaświadczenia, czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. W latach 2004-2007 Powiat realizował programy stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów. W projektach była przewidziana pomoc finansowa w postaci wypłat pieniężnych lub rzeczowa – pomoce naukowe dla uczniów. Projekt był realizowany w ramach Priorytetu 2 „Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach”, Działanie 2.2 ZPORR i dotyczył uczniów. Do programu przystąpiło siedem szkół ponadgimnazjalnych, kryterium formalne spełniło ponad 575 osób, stypendium przyznano 520 uczniom. Uczniowie z list rankingowych o najniższych dochodach zawarli umowy o przyznanie stypendium z dyrektorami szkół, dyrektorzy natomiast wypłacali stypendia na mocy porozumienia z Powiatem. Środki finansowe dla uczniów przekazywane były na podstawie przedłożonych przez uczniów rachunków na zakup pomocy szkolnych, które były refundowane przez szkoły. Projekt był realizowany w okresie od 1 września 2006 r. do 29 czerwca 2007 r. Nadzór nad realizacją projektu sprawował Urząd, gdzie kierowane były sprawozdania finansowe oraz wnioski o płatność. Dodatkowe informacje o projekcie:


  1. Uczniowie biorący udział w projekcie nie prowadzili działalności gospodarczej oraz nie mieli statusu podatnika VAT.
  2. Wsparcie w ramach programu ZPORR mieści się w pojęciu środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, póź. 970 ze zm.) i realizowane było z funduszy strukturalnych.
  3. Projekt nie miał charakteru inwestycyjnego.
  4. Realizacja projektu nie spowodowała osiągnięcia przez Powiat przychodu oraz nie była związana z działalnością gospodarczą.
  5. Wszystkie środki wpływały na wyodrębnione rachunki określone w umowach o dofinansowanie.
  6. Powiat posiada dokumentację finansowa dotyczącą realizacji projektów stypendialnych.
  7. Dofinansowanie nie nastąpiło w oparciu o zawartą przed 1 maja 2004 r. umowę z "A" i SAPARD.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy istnieje możliwość odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu...


Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stypendia unijne dla studentów i uczniów wypłacane na podstawie na podstawie umów o dofinansowanie zostały sfinalizowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat realizuje głównie zadania o charakterze użyteczności publicznej, które zasadniczo nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku Powiatu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie dodatkowa działalność (najem, dzierżawa, sprzedaż mienia, wieczyste użytkowanie gruntu). Wypłata stypendiów nie miała charakteru inwestycyjnego, nie nastąpiła w wyniku prowadzenia działalności oraz nie spowodowała osiągnięcia przychodu, zatem brak jest podstaw do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj