Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik
PB1/415-12/07
z 17 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/415-12/07
Data
2007.04.17
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
wydatki mieszkaniowe
Pytanie podatnika
Czy aby skorzystać w 2005 r. z ulgi remontowej faktury na materiał, usługi musiały być opłacone w 2005 roku?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 12.03.2007 r. uzupełnionego w dniu 20.03.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące możliwości odliczenia wydatków na remont i modernizacje budynku mieszkalnego jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 12.03.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik wpłynął wniosek uzupełniony w dniu 20.03.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika,płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 2 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: W związku z powyższym Podatnik skierował następujące zapytanie: Stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004- 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2- 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację- zajmowanego na podstawie tytułu prawnego- budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki: O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku wydatków na remont w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej. W powołanych przepisach ustawodawca jednoznacznie określił sposób dokumentowania wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe. Aby podatnik mógł skorzystać z odliczeń musi spełnić wszystkie warunki jakie zostały nałożone przez ustawodawcę w przepisach. Zatem odliczeniu podlegają wydatki poniesione w danym roku podatkowym, na cel określony w przepisach ustawy, prawidłowo udokumentowane. W przypadku remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku jest faktura wystawiona wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia z tego podatku. Aby przedmiotowy wydatek (zapłata za materiał do remontu lub zapłata za wykonanie roboty, usługi) można było odliczyć od podatku za dany rok podatkowy musi być faktycznie poniesiony. Do odliczenia potrzebna jest zarówno zapłata za dany materiał lub usługę i udokumentowanie tej zapłaty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. W związku z tym Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik nie podziela stanowiska podatnika zawartego w przedmiotowym wniosku. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.