Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-135/07-3/ŁM
z 31 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-135/07-3/ŁM
Data
2007.12.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność kulturalna
działalność oświatowa
koszty uzyskania przychodów
spółdzielnie


Istota interpretacji
Czy ponoszone przez Spółdzielnię koszty działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 01.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia działalności społecznej i kulturalno-oświatowej do działalności zwolnionej przedmiotowo od podatku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 01 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności społecznej i kulturalno-oświatowej prowadzonej przez Spółdzielnię.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy Prawo spółdzielcze oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze, Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną i oświatowo - kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska. W ramach struktury organizacyjnej Spółdzielni funkcjonuje Spółdzielczy Dom Kultury (SDK), który prowadzi działalność społeczną, kulturalną, oświatową dla dzieci, młodzieży i dorosłych. SDK prowadzi zajęcia świetlicowe, przeprowadza akcje „Lato” i „Zima” związane z zagospodarowaniem czasu dzieci i młodzieży szkolnej w okresach wakacji i ferii zimowych. SDK przeprowadza również szereg innych imprez okolicznościowych oraz konkursów. Działalność społeczna i oświatowo - kulturalna prowadzona jest również przez administracje osiedlowe w ramach danego osiedla poprzez organizowanie corocznych festynów, zawodów sportowych i imprez integracyjnych dla członków i ich środowiska. Spółdzielnia w związku z powyższą działalnością ponosi szereg wydatków związanych min. z:

  • utrzymaniem budynku SDK (media, podatki, artykuły biurowe itp.),
  • kosztami wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz zatrudnionych w jednostce pracowników,
  • pozostałymi kosztami funkcjonowania SDK,
  • zakupem nagród konkursowych oraz artykułów spożywczych przeznaczonych dla uczestników imprez,
  • wynajęciem autokaru w związku z organizacją wycieczek dla dzieci,
  • zakupem biletów wstępu do zwiedzanych obiektów oraz na imprezy kulturalne i sportowe,
  • współorganizowaniem imprez kulturalno - sportowych prowadzonych przez szkoły, kluby sportowe i inne jednostki organizacyjne, np. Dzień Dziecka, zawody pływackie itp.


Zgodnie z Uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej koszty funkcjonowania SDK oraz prowadzonej przez niego działalności społeczno-wychowawczej pokrywane są z:

  • opłat członków Spółdzielni w ramach wnoszonej opłaty eksploatacyjnej,
  • przychodów własnej odpłatnej działalności SDK, tj. wynajem sali, odpłatne organizowanie wieczorków tanecznych,
  • w pozostałej części źródłem finansowania kosztów są dochody uzyskane z majątku Spółdzielni.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy ponoszone przez Spółdzielnię koszty działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)...
  2. Czy ponoszone przez Spółdzielnię koszty działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej wpływają na dochód zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 31.12.2007 r. nr ILPB3/423-135/07-2/ŁM.

Spółdzielnia Mieszkaniowa stoi na stanowisku, że ponoszone koszty działalności społecznej i oświatowo – kulturalnej wpływają na dochód zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), gdyż związane są z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Ponieważ wszelkie opłaty (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji), należy więc stwierdzić, że na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty.

W związku z tym opodatkowaniu podlegać będą:

  1. dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  2. dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Tylko opłaty, jako czynsze związane z zasobami mieszkaniowymi oraz sfinansowane z nich koszty stanowić będą przychody i koszty związane z gospodarowaniem tymi zasobami. Dochód powstały z nadwyżki takich przychodów nad kosztami ich uzyskania wolny będzie od podatku dochodowego, pod warunkiem oczywiście, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w/w przepisie ustawy podatkowej, należy rozumieć:

- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:

  • dźwigi osobowe i towarowe,
  • aparaty do wymiany ciepła,
  • kotłownie i hydrofornie wbudowane,
  • klatki schodowe,
  • strychy, piwnice, komórki,
  • garaże,


- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

  • budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
  • kotłownie i hydrofornie wolnostojące,
  • osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,


- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:

  • zbiorniki – doły gnilne, szamba,
  • rurociągi i przewody sieci wodociągowe – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
  • sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
  • budowle inżynieryjne (studnie itp.),
  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.


Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Opodatkowaniu podlegać będą, zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników.

W związku z powyższym, działalność społeczna i oświatowo - kulturalna prowadzona przez Spółdzielnię powinna zostać uznana za działalność gospodarczą inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Wydatki ponoszone w związku z tą działalnością będą więc miały wpływ na dochody osiągane z innej działalności gospodarczej, a nie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dlatego też koszty prowadzonej działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej, jako niezwiązane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie będą miały wpływu na dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj