Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-599/12/KO
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-599/12/KO
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów


Słowa kluczowe
grunt niezabudowany
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę dostawy działek nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 położonych w X w Republice Słowackiej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012r. (data wpływu 19 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę dostawy działek nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 położonych w X w Republice Słowackiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Wnioskodawcę dostawy działek nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 położonych w X w Republice Słowackiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem nieruchomości położonych w X Republika Słowacka oznaczonych jako działki nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 o łącznej powierzchni 4646 m2.

Y, z siedzibą w C, Republika Słowacka, wystąpiło do Wójta Gminy o sprzedaż ww. działek z przeznaczeniem na budowę ścieżki rowerowo-pieszej. Działki opisane wyżej przeznaczone są pod budowę ścieżki rowerowo-pieszej w ramach projektu „…”.

Rada Gminy w dniu 31 października 2011r. podjęła uchwałę nr … w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości gruntowych oznaczonych jako działki nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 o łącznej powierzchni 4646 m2, położone w X, Republika Słowacka, stanowiące własność Gminy, objęte LV 1487, z przeznaczeniem pod budowę ścieżki rowerowo - pieszej, na rzecz Y, z siedzibą w C.

W dniu 1 grudnia 2011 r. Wójt Gminy podpisał przedwstępną umowę w której zobowiązał się do sprzedaży ww. działek. Umowa sprzedaży działek zostanie podpisana po uzyskaniu przez kupującego środków finansowych z funduszu UE na realizację ww. inwestycji, maksymalnie do 60 miesięcy od dnia podpisania umowy przedwstępnej. Wartość gruntów przeznaczonych do sprzedaży ustalił rzeczoznawca na kwotę 3,66 euro za 1 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana przez Gminę sprzedaż działek nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 o łącznej powierzchni 4646 m2, położonych w X, Republika Słowacka, z przeznaczeniem pod budowę ścieżki rowerowo-pieszej, na rzecz Y, z siedzibą w C, objęta jest zwolnieniem z podatku od towaru i usług wynikającym z ustawy, z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina planuje sprzedaż działek nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3, o łącznej powierzchni 4646 m2, położonych w X, Republika Słowacka, z przeznaczeniem pod budowę ścieżki rowerowo-pieszej, na rzecz Y, z siedzibą w C. Działki opisane powyżej są działkami niezabudowanymi i przeznaczone są pod budowę ścieżki rowerowo-pieszej. Podatnik stoi na stanowisku, że sprzedaż nieruchomości opisanych powyżej jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez terytorium kraju, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (zastrzeżenie to nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejscem dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT grunt jest towarem, a zatem odpłatna dostawa gruntu (np. sprzedaż, zamiana) położonego na terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast sprzedaż gruntu położonego poza granicami kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Gmina jest właścicielem nieruchomości położonych w X w Republice Słowackiej oznaczonych jako działki nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 o łącznej powierzchni 4646 m2. Rada Gminy w dniu 31 października 2011r. podjęła uchwałę nr … o sprzedaży w drodze bezprzetargowej ww. nieruchomości gruntowych oznaczonych jako działki nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 na rzecz Y, z siedzibą w C w Republice Słowackiej.

W dniu 1 grudnia 2011r. Wójt Gminy podpisał przedwstępną umowę w której zobowiązał się do sprzedaży ww. działek. Umowa sprzedaży działek zostanie podpisana po uzyskaniu przez kupującego środków finansowych z funduszu UE na realizację ww. inwestycji, maksymalnie do 60 miesięcy od dnia podpisania umowy przedwstępnej. Wartość gruntów przeznaczonych do sprzedaży ustalił rzeczoznawca na kwotę 3,66 euro za 1 m2.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż skoro grunt, w świetle ww. art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, jest towarem, a mające być przedmiotem dostawy przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowe oznaczone jako działki nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 są położone na terenie Republiki Słowackiej, zatem dostawa ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegać opodatkowaniu według przepisów obowiązujących na terytorium Republiki Słowackiej, gdyż zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy będzie miejsce położenia tych nieruchomości.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż działek nr 4874/3, 4875/6, 4876/5, 4878/4, 4878/3, 4882/3 położonych na terenie Republiki Słowackiej jest zwolniona z podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj