Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-186/07-2/IK
z 29 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-186/07-2/IK
Data
2007.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sprzedaż
sprzęt pożarniczy
stawki podatku
straż pożarna
urząd gminy
urząd miejski


Istota interpretacji
Dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów jest Urząd Gminy lub Miasta nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%.



Wniosek ORD-IN 379 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007r. (data wpływu 30 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego na rzecz Urzędu Gminy lub Miasta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT od sprzedaży sprzętu pożarniczego na rzecz Urzędu Gminy lub Miasta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność handlową i produkcyjną. Podatnik zaopatruje m.in. jednostki ochrony przeciwpożarowej. Spółka ma zamiar brać udział w przetargach organizowanych przez Gminy na dostawę towarów wymienionych w załączniku nr 3 poz. 129-134, przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Ustawa o samorządzie gminnym nakłada na gminę obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. w sferze ochrony przeciwpożarowej, które obejmują wyposażenie i utrzymanie również ochotniczych straży pożarnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy, w tym sprawy ochrony przeciwpożarowej (art. 7 ust. 1 pkt 14 w/w cyt. ustawy) mają na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności. Gmina realizując zadania publiczne o znaczeniu lokalnym – m.in. ponosi koszty funkcjonowania jednostek straży pożarnych. Natomiast ostatecznym odbiorcą towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej są reprezentanci jednostek straży pożarnych, co potwierdza dokumentacja w formie protokołów zdawczo – odbiorczych, bądź też oświadczenia nabywcy. Gmina więc występuje jedynie w roli nabywcy - płatnika finansującego zakup dla straży pożarnej towaru; natomiast rzeczywistym i ostatecznym odbiorcą są te jednostki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę VAT należy zastosować od sprzedaży sprzętu pożarniczego na rzecz Urzędu Gminy lub Miasta, jeśli faktycznym odbiorcą sprzętu będzie jednostka ochrony przeciwpożarowej ...

Zdaniem Wnioskodawcy skoro Urząd Gminy lub Miasta wykonując swoje zadania zakupuje sprzęt jednostkom ochrony przeciwpożarowej, to należy uznać, że warunek zawarty w art. 41 ust.10 w/cyt. ustawy o VAT został spełniony. Podatnik ma zatem prawo dokonując przedmiotowej dostawy na rzecz Gminy lub Urzędu Miasta do zastosowania stawki VAT w wysokości 7 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 10 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z powyższego przepisu wynika, że sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% wyłącznie w sytuacji gdy zaistnieją łącznie dwie przesłanki:

  1. gdy sprzedaż odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej,


  2. dotyczy sprzętu, towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy VAT.


Zgodnie z art. 15 ustawy z dn. 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Podatnik dokonuje dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy nabywanych bezpośrednio przez Urząd Gminy lub Miasta, przeznaczonych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Urząd Gminy lub Miasta jako jednostka nie wymieniona w ww. art. 15 ustawy z 24.08.1991 r. o ochronie przeciwpożarowej nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. A zatem przepis w/w art. 41 ust.10 ustawy nie ma w powyższej sprawie zastosowania. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na cele ochrony przeciwpożarowej, w przypadku gdy pierwszym nabywcą tych towarów jest Urząd Gminy lub Miasta nie korzysta z 7% stawki podatku od towarów i usług, ale podlega opodatkowaniu według stawki 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj