Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0118/07/AP
z 12 września 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0118/07/AP
Data
2007.09.12
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki
Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
objęcie akcji
okres rozliczeniowy
utrata
wpłaty z zysku
Pytanie podatnika
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, w jaki sposób prawidłowo wypełnić deklarację o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku (WZS-1R)?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) w sprawie prawidłowego wypełnienia deklaracji WZS-1R stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Spółka jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa zobowiązana jest do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. Spółka zobowiązana jest - stosownie do dokonanego zawiadomienia o wyborze kwartalnej metody dokonywania wpłat z zysku - do ustalania i dokonywania wpłat z zysku w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału. Jednocześnie Spółka kontynuuje uproszczoną formę wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy. W dniu 17.05.2007r. Skarb Państwa dokonał wniesienia pakietu 85% akcji Spółki oraz akcji Spółki A na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki B Skarb Państwa dokonując zbycia akcji skorzystał ze szczególnej procedury przewidzianej w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji. Z treści uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki B o podwyższeniu kapitału i zmianie statutu z dnia 17.05.2007r. wynika, że zawarcie przez Spółkę B umowy o objęciu akcji serii „B” ze Skarbem Państwa nastąpi w terminie trzech miesięcy od daty powzięcia niniejszej uchwały. Umowa o objęciu akcji serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki B została zawarta w dniu 17.05.2007r. W umowie tej obejmujący akcje – Skarb Państwa złożył oświadczenie o sposobie pokrycia obejmowanych akcji, tzn. iż pokrywa je m.in. wkładem niepieniężnym w postaci 85% akcji w Spółce. Obejmujący akcje przenosi wkład niepieniężny na Spółkę B w dniu 17.05.2007r. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, w jaki sposób prawidłowo wypełnić deklarację o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku (WZS-1R)? Podatnik stoi na stanowisku, iż pomimo ciążącego na nim obowiązku dokonywania wpłat z zysku przez okres od 1 stycznia 2007r. do 31 maja 2007r. w deklaracji WZS-1R należy wpisać przedział czasowy od 01.01.2007r. do 31.12.2007r., tj. za cały rok obrotowy. Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) przepisy ustawy stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz do spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionym pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W myśl art. 2 ust. 1-7 wym. ustawy spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa. Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka. Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Przepis art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa stanowi, iż w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że akcje zostały wniesione za zgodą Rady Ministrów wydaną na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002r., Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.). W myśl powołanego przepisu art. 33 ust. 4 wym. ustawy Rada Ministrów może wyrazić zgodę na wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym tej spółki. Z dniem 17.05.2007r. nastąpiło wniesienie na podstawie „umowy o objęciu akcji...” wkładu niepieniężnego w postaci akcji serii „B” Spółki do Spółki B, stanowiące 85% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji Spółki. W wyniku przeniesienia akcji na rzecz Spółki B, Podatnik z dniem 17.05.2007r. utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, gdyż jego udziałowcem oprócz Skarbu Państwa (15% akcji) stał się również inny podmiot. W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż Spółka z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji – to jest z końcem maja 2007r. – nie jest już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i nie podlega obowiązkom wynikającym z ustawy z dnia 01.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz.U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.). Toteż okres rozliczeniowy odnoszący się do wpłat z zysku, musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji (z wyroku NSA z dnia 11.12.2001r., sygn. akt I SA/Wr 2045/99). Stosownie do treści §5 pkt 1 powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Ostatecznego rozliczenia dokonuje się w deklaracji o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku na formularzu WZS-1R. Wprawdzie na wzorze tejże deklaracji zawarte jest sformułowanie, iż jest to deklaracja za rok obrotowy, to w ocenie Organu podatkowego należy w poz. 5 wpisać rzeczywisty okres, za jaki składana jest deklaracja. Jak wskazano powyżej z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji – tj. z końcem maja 2007r. – Spółka przestała być już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku. Zatem w poz. 5 deklaracji WZS-1R należy wpisać datę 31.05.2007r., a nie - jak wskazuje Spółka - datę 31.12.1007r. Końcowo Organ podatkowy zauważa, iż formularze podatkowe nie mają charakteru podatkowotwórczego, stąd w razie zaistnienia wątpliwości w zakresie rozliczeń w ramach deklaracji i zeznań CIT należy kierować się przepisami podatkowymi. Przy składaniu deklaracji (informacji) podatkowych nie mogą mieć bowiem decydującego znaczenia ograniczenia wynikające z objaśnień do poszczególnych pozycji formularzy, lecz przepisy ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.