Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-169/07/CzP
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-169/07/CzP
Data
2007.12.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność
pomoc
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie


Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie zezwolenia z dnia 15 listopada 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określonej jako 28.52. Z „Obróbka mechaniczna elementów metalowych” i PKD 28.40. Z „kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcownie metali; metalurgia proszków”, odpowiednio PKWiU 28.52.10 i 28.40, które to przyporządkowanie Urząd Statystyczny w Łodzi potwierdził w swojej opinii klasyfikacyjnej z dnia 29 maja 2006r.?



Wniosek ORD-IN 990 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do działalności strefowej, podlegającej zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy zezwolenia na prowadzenie działalności w K. Specjalnej Strefie Ekonomicznej dodatkowych czynności wykonywanych przez Spółkę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do działalności strefowej, podlegającej zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy zezwolenia na prowadzenie działalności w K.Specjalnej Strefie Ekonomicznej dodatkowych czynności wykonywanych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w dniu 15 listopada 2005 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie obejmuje usługi w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych – sklasyfikowane pod numerem 28.52 według Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej PKWiU). W dniu 10 sierpnia 2007 r. Minister Gospodarki zmienił wskazane zezwolenie w ten sposób, że rozszerzony został przedmiot działalności strefowej Spółki o : usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków – 2840 PKWiU.

Spółka w dniu 08 maja 2006 r. wystąpiła do Głównego Urzędu Statystycznego – Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z wnioskiem o wydanie opinii interpretacyjnej w zakresie klasyfikacji prowadzonej przez siebie działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności oraz Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, opisując w nim szczegółowo planowaną działalność operacyjną, która polega na produkcji i sprzedaży prefabrykatów stalowych poddanych procesowi obróbki mechanicznej. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności są uzależnione od potrzeb odbiorców, którymi są producenci z branży AGD, motoryzacyjnej, jak i kliencie działającym w szeroko pojętym przemyśle oraz przedsiębiorstwa handlu stalą. W ramach jednego zlecenia Spółka może być zobowiązana do wykonania następujących czynności :

  1. zakup surowca,
  2. przekazania surowca do linii produkcyjnej oraz zaprogramowanie parametrów linii, tak aby parametry techniczne prefabrykatu odpowiadały warunkom zlecenia,
  3. cięcie surowca do wymiarów ściśle określonych przez zleceniodawcę w warunkach zlecenia a także odkształcanie prefabrykatów zgodnie z warunkami zlecenia, jeżeli zlecenie obejmuje także tę czynność,
  4. magazynowanie gotowych prefabrykatów przed wysyłką,
  5. wydanie gotowych prefabrykatów lub ich dostawę do zleceniodawcy, jeżeli wynika to z warunków zlecenia.

W ramach prowadzonej działalności Spółka magazynuje nabyty surowiec a także gotowe prefabrykaty. Ubocznym efektem działalności Spółki jest powstawanie ścinek, które zostają sprzedawane jako złom. Może się zdarzyć, że Spółka sprzedaje nabyty surowiec nie poddawszy go żadnej obróbce.

W odpowiedzi Urząd Statystyczny określił działalność Spółki w następujących grupowaniach PKD : 28.52Z, 28.40Z, 29.71Z, 51.52Z.

Urząd Statystyczny wskazał, że dodatkowe czynności takie jak magazynowanie i transport (dostarczenie) do zamawiającego wytwarzanych wyrobów oraz sprzedaż złomu stalowego powstałego w wyniku prowadzonej produkcji nie są odrębnie klasyfikowane i mieszczą się w zakresie prowadzonej działalności wytwórczej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., którą dla celów podatkowych stosuje się do 31 grudnia 2007 r. Urząd Statystyczny określił prowadzoną przez Spółkę działalność odpowiednio w następującym grupowaniu :

PKWiU 28.52.10 „Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych”,

PKWiU 28.40 „Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali”; usługi w zakresie metalurgii proszków”,

PKWiU 29.71 „Sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny”,

PKWiU 51.52.21 „Usługi w zakresie handlu hurtowego żelazem i stalą w formie podstawowej (nieuformowanymi)”,

PKWiU 27.10.92 „Odpady i złom ze stali”.

Ponadto Spółka wskazuje, że w chwili obecnej uzyskuje przychody z tytułu pozostałych przychodów operacyjnych, takich jak odpłatna dostawa odpadów produkcyjnych: ścinek materiału produkcyjnego i zużytych olejów i innych substancji smarujących potrzebnych do funkcjonowania urządzeń produkcyjnych. Spółka z przyczyn od siebie niezależnych a wynikających z działań swoich kooperantów ponosi czasami dodatkowe, wyższe koszty związane z dostawą do finalnego odbiorcy wyrobów gotowych i obciąża tymi kosztami kooperantów. Dodatkowe koszty mogą na przykład wynikać z potrzeby odpowiedniego zabezpieczenia towaru w drodze, jeżeli środki zastosowane przez spedytora nie są wystarczające – w takim wypadku spedytor jest obciążany kosztami materiałów zabezpieczających użytych przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie zezwolenia z dnia 15 listopada 2005r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określonej jako PKD 28.52Z. „Obróbka mechaniczna elementów metalowych” i PKD 28.40Z. „kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcownie metali; metalurgia proszków”, odpowiednio PKWiU 28.52.10 i 28.40, które to przyporządkowanie Urząd Statystyczny w Łodzi potwierdził w swojej opinii klasyfikacyjnej z dnia 29 maja 2006r....

Zdaniem Spółki na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż warunkiem korzystania ze zwolnienia jest uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej o przedmiocie określonym w zezwoleniu, a działalność ta musi być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej udzielanej zgodnie z ustawą , jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. W myśl art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności : zatrudnienia przez określony czas określonej liczby pracowników przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność na terenie strefy oraz dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Jak wynika z przytoczonych przepisów zwolnienie strefowe dotyczy dochodów z działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy określona w zezwoleniu poszczególnymi numerami PKWiU.

Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej na usługi w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych – PKWiU 28.52, oraz usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali: usługi w zakresie metalurgii proszków – PKWiU 28.40. Dopóki więc działalność gospodarcza Spółki zgodnie z przyporządkowaniem poszczególnych rodzajów działalności odpowiednim kategoriom statystycznym według Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 29 maja 2006r. będzie odpowiadała kategoriom ujętym w zezwoleniu, to dochód uzyskany z tych rodzajów działalności będzie objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop. Zwolnienie będzie obejmowało także dodatkowe czynności wykonywane przez Spółkę - takie jak magazynowanie i transport do zamawiającego wytwarzanych wyrobów oraz dostawy powstającego w trakcie procesu produkcyjnego złomu stalowego i innych odpadów – które według Urzędu Statystycznego mieszczą w ramach tych rodzajów działalności z zezwolenia. Nie będą objęte zwolnieniem przychody z rodzajów działalności, których nie obejmuje zezwolenie z dnia 15 listopada 2005r.

Ponadto przychody wynikające z obciążania przez Spółkę kontrahentów dodatkowymi, nieprzewidywalnymi kosztami związanymi z prowadzoną działalnością strefową, stanowią przychody związane z działalnością objętą zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych i korzystają z tego zwolnienia. Stanowisko to potwierdza w tym zakresie postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 23 grudnia 2005r. Znak : PSUS/PB-R-I-PDP/423/329/P/05/MD.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (…), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu.

Z wniosku wynika, że Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej na usługi w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych – 28.52 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali: usługi w zakresie metalurgii proszków - 28.40 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Tylko zatem działalność w tym zakresie będzie objęta dyspozycją cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przy ocenie przedmiotu zwolnienia nie ma podstaw do przyjęcia podziału działalności gospodarczej na podstawową (działalność produkcyjna wymieniona w zezwoleniu) i pomocniczą (magazynowanie i transport do zamawiającego wytwarzanych wyrobów oraz dostawy powstającego w trakcie procesu produkcyjnego złomu stalowego i innych odpadów - nie wymienione w zezwoleniu), w oparciu o który zostałaby dokonana rozszerzająca interpretacja zakresu zwolnienia, w wyniku przyjęcia stanowiska, iż dochody z działalności związanej z magazynowaniem i transportem jako z działalności pomocniczej produkcji podlegałyby zwolnieniu, pomimo iż nie są wymienione w zezwoleniu.

Wymienione usługi mogą być przedmiotem odrębnie prowadzonej samodzielnej działalności podstawowej. Przykładem może być gospodarka odpadami. Zasady tej gospodarki określa odrębna ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach /t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 zez zm./, która reguluje istotne ze względów społecznych i gospodarczych kwestie postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, a w szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów. Zgodnie z art. 7 ust.1 tej ustawy posiadacz odpadów jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli zatem działalność związana z gospodarką odpadami a także dodatkowe czynności wykonywane przez Spółkę tj. magazynowanie i transport do zamawiającego wytwarzanych wyrobów nie są wymienione w zezwoleniu, dochody uzyskane ze sprzedaży tych usług i odpadów nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe uwagi należy również odnieść do kwestii uzyskiwanych przez Spółkę przychodów stanowiących rekompensatę ponoszonych przez nią zwiększonych kosztów w zakresie, w jakim są one zawinione przez dostawców i kooperantów, mają charakter nieprzewidywalny, ich wystąpienie jest niezależne od niej, a są konieczne do prowadzenia działalności zwolnionej od opodatkowania.

Wnioskodawca powołał się w swym stanowisku na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 23 grudnia 2005r. Znak : PSUS/PB-R-I-PDP/423/329/P/05/MD. Tut. organ stwierdza jednak, iż zostało ono wydane w indywidualnej sprawie, będącej przedmiotem wniosku innego podmiotu w określonym przez niego stanie faktycznym. Brak więc podstaw do wykorzystania jej w przedmiotowej sprawie.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj