Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-105/07/AM
z 14 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-105/07/AM
Data
2007.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dom pomocy społecznej
działalność charytatywno - opiekuńcza
organizacje pożytku publicznego
pożytek publiczny
przychód
stowarzyszenia
umowa użyczenia


Istota interpretacji
Czy wartość umowy użyczenia powinna zostać wykazana w przychodach i opodatkowana?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2007 r. (data wpływu 19 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony następnie pismem z dnia 20 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie, w wyniku rozstrzygnięcia konkursu ofert przez Zarząd Powiatu G., uzyskało zlecenie prowadzenia Domu Pomocy Społecznej w D. Wnioskodawca nie posiada jeszcze statusu organizacji pożytku publicznego (wniosek w tej sprawie został już złożony do właściwego organu), jednak zgodnie ze swoim statutem działa w obszarze pożytku publicznego, nie czerpiąc ze swej działalności korzyści finansowych.

Ewentualne dochody z działalności odpłatnej, związanej z prowadzeniem Domu Pomocy Społecznej, przeznaczane będą w całości na realizację zadania oraz innych celów statutowych.

Na potrzeby realizacji ww. zlecenia Stowarzyszeniu zostanie przekazane, w drodze umowy użyczenia, mienie (nieruchomość, infrastruktura, wyposażenie, środki trwałe, itp.) niezbędne do jego wykonywania.


W związku z powyższym, Stowarzyszenie zadało pytanie, czy powinno określić i wykazać w przychodach wartość umowy użyczenia w celu jej opodatkowania...


Zdaniem Wnioskodawcy, od przekazanego mienia Stowarzyszenie nie powinno płacić podatku, zgodnie z art. 17 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) – dalej: ustawy podatkowej, przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Nieodpłatnym świadczeniem jest każde zdarzenie prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, które wiąże się z nieodpłatnym przysporzeniem majątku tej osoby o konkretnym wymiarze finansowym. Wartość nieodpłatnie otrzymanego świadczenia ustala się na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy podatkowej.

Jednakże, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Przepis powyższy, jak stanowi art. 17 ust. 1c ustawy podatkowej, nie ma zastosowania w:


  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Dla możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, muszą zostać spełnione dwa warunki:


  • celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie oraz
  • dochody muszą być przeznaczone na ten cel.


Zatem istota problemu sprowadza się do określenia, czy cele statutowe realizowane przez Stowarzyszenie będą spełniały przesłanki określone ww. normą prawną.

Jak stwierdzono we wniosku, celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność w sferze pożytku publicznego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873, ze zm.), sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej (…).

Również realizacja zadania zleconego przez Zarząd Powiatu, polegającego na świadczeniu usług socjalnych, mających na celu świadczenie całodobowych usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających na poziomie obowiązującego standardu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, będzie spełniała przesłankę ustawową celu prowadzonej działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę, wartość otrzymanego nieodpłatnie świadczenia stanowi dla Stowarzyszenia przychód podatkowy, jednakże Wnioskodawca, jako podmiot, którego celem statutowym jest działalność w zakresie pomocy społecznej, może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania osiągniętych dochodów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, w takiej części, w jakiej sfinansowano nimi cele statutowe.

Natomiast z chwilą uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego, Stowarzyszenie – w myśl art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej, o czym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy podatkowej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj