Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-430/12/ASz
Data
2012.07.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa
Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
rozliczenie roczne
ulga prorodzinna
Istota interpretacji
Czy szkoła policealna, do której uczęszcza obecnie córka Wnioskodawczyni, spełnia wymagania określone w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy oprócz odliczenia ulgi prorodzinnej na córkę Wnioskodawczyni w wymiarze 9 miesięcy (czas studiów), Wnioskodawczyni ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za 3 miesiące (październik, listopad, grudzień) 2011 r., w czasie których była uczniem policealnej szkoły?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 23 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 27 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dzieci - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 kwietnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dzieci. Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-430/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 27 czerwca 2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Córka Wnioskodawczyni w roku podatkowym 2011 ukończyła 24 lata. Do końca września była studentką uniwersytetu (studia jednolite, magisterskie, obrona pracy – wrzesień 2011 r.). W 2011 r. córka Wnioskodawczyni zarobiła 1.077,60 zł, nie jest zamężna, nie ma dzieci. Jednocześnie od września 2011 r. rozpoczęła naukę w szkole policealnej. Jest to ponadgimnazjalna szkoła policealna, niepubliczna, zaoczna, zawodowa dla dorosłych. Szkoła ta kształci w systemie zaocznym absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, takich których ukończenie umożliwia otrzymanie świadectwa dojrzałości. Okres nauczania trwa 1 rok.
Absolwent uzyskuje świadectwo ukończenia szkoły odpowiednio w zawodach: - grafik komputerowy oznaczony w klasyfikacji zawodów Ministerstwa Gospodarki i Pracy kodem 311801, ze specjalnościami: poligraf-operator DTP, grafik stron WWW i prezentacji multimedialnych, kreowanie kampanii reklamowych, animacja komputerowa, grafika 3D,
- realizator filmu video oznaczony w klasyfikacji zawodów Ministerstwa Gospodarki i Pracy kodem 313114 ze specjalnością: edycja małych form filmowych.
Szkoła realizuje zadania według zasad określonych w art. 7 ustawy o systemie oświaty z dnia 07 września 1991 r. oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 08 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz z zakresu jej stosowania. Szkoła posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego (Prezydent Miasta), figuruje również w rejestrze Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Nadzór nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty. Obecnie córka Wnioskodawczyni kontynuuje naukę w tej szkole (do czerwca 2012 r.).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy szkoła policealna, do której uczęszcza obecnie córka Wnioskodawczyni, spełnia wymagania określone w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
- Czy oprócz odliczenia ulgi prorodzinnej na córkę w wymiarze 9 miesięcy (czas studiów), Wnioskodawczyni ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za 3 miesiące (październik, listopad, grudzień) 2011 r., w czasie których córka była uczniem policealnej szkoły...
Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą wymagań wynikających z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w treści: „… do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty”.
Zdaniem Wnioskodawczyni, wymieniona szkoła spełnia te warunki, ponieważ w ustawie o systemie oświaty jest mowa zarówno o szkołach publicznych, jak i niepublicznych. Szkoła spełnia też wymagania określone w rozdziale 8 ww. ustawy, a w szczególności: - szkoła posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, dzięki czemu spełnia wymagania określone w art. 82 ustawy o systemie oświaty,
- szkoła posiada statut spełniający wymagania określone w art. 84 ustawy o systemie oświaty,
- nadzór nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty – art. 89 ustawy.
W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na córkę za cały rok podatkowy 2011, w tym również za okres (październik, listopad, grudzień), w którym jej córka była uczniem policealnej szkoły.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zasady korzystania z podatkowej ulgi na dzieci określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym: - wykonywał władzę rodzicielską,
- pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
- sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko: - na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
- wstąpiło w związek małżeński.
Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem. Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Według art. 27f ust. 5 odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.
Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności: - odpis aktu urodzenia dziecka,
- zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
- odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
- zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej. Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 powołanej ustawy).
Biorąc pod uwagę powyższe, uprawnionymi do skorzystania z ulgi są zatem podatnicy, którzy spełnili poniższe przesłanki, tj.: - osiągali dochody opodatkowane wg skali podatkowej,
- wykonywali władzę rodzicielską, pełnili funkcje opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało lub sprawowali opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą,
- utrzymywali pełnoletnie dziecko w związku z wykonywaniem przez siebie ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej,
- wykażą podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne).
Oznacza to, że z ulgi mogą skorzystać podatnicy, którzy osiągają dochody opodatkowane według skali podatkowej. Do ulgi mają prawo również podatnicy opodatkowani zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatnicy osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też z działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych 19% podatkiem liniowym pod warunkiem, iż uzyskają w roku podatkowym także dochody opodatkowane według skali np. zasiłek chorobowy, dochody z najmu.
Przy czym warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów: - art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,
- ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż z tzw. ulgi prorodzinnej mogą m.in. skorzystać podatnicy – w związku z wykonywaniem ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego - wychowujący w roku podatkowym pełnoletnie dzieci (art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ww. ustawy): - bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
- do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. jest to kwota 3.089,00 zł), z wyjątkiem renty rodzinnej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że córka Wnioskodawczyni w roku podatkowym 2011 ukończyła 24 lata. Do końca września była studentką uniwersytetu (studia jednolite, magisterskie, obrona pracy – wrzesień 2011 r.). W 2011 r. córka Wnioskodawczyni zarobiła 1.077,60 zł, nie jest zamężna, nie ma dzieci. Jednocześnie od września 2011 r. rozpoczęła naukę w szkole policealnej. Jest to ponadgimnazjalna szkoła policealna, niepubliczna, zaoczna, zawodowa dla dorosłych. Szkoła ta kształci w systemie zaocznym absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, takich których ukończenie umożliwia otrzymanie świadectwa dojrzałości. Okres nauczania trwa 1 rok.
Absolwent uzyskuje świadectwo ukończenia szkoły odpowiednio w zawodach: - grafik komputerowy oznaczony w klasyfikacji zawodów Ministerstwa Gospodarki i Pracy kodem 311801, ze specjalnościami: poligraf-operator DTP, grafik stron WWW i prezentacji multimedialnych, kreowanie kampanii reklamowych, animacja komputerowa, grafika 3D,
- realizator filmu video oznaczony w klasyfikacji zawodów Ministerstwa Gospodarki i Pracy kodem 313114 ze specjalnością: edycja małych form filmowych.
Szkoła realizuje zadania według zasad określonych w art. 7 ustawy o systemie oświaty z dnia 07 września 1991 r. oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 08 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz z zakresu jej stosowania. Szkoła posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego (Prezydent Miasta), figuruje również w rejestrze Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Nadzór nad szkołą sprawuje Kurator Oświaty. Obecnie córka Wnioskodawczyni kontynuuje naukę w tej szkole (do czerwca 2012 r.). W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Zatem, jeżeli szkoła, do której uczęszcza córka Wnioskodawczyni istotnie działa na podstawie przepisów o systemie oświaty, to należy uznać, iż jest ona szkołą, o której mowa w powołanym powyżej art. 6 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy.
Reasumując, jeżeli Wnioskodawczyni utrzymuje pełnoletnią córkę w związku z ciążącym na niej obowiązkiem alimentacyjnym, to może skorzystać z określonej w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulgi z tytułu wychowywania dzieci za cały rok podatkowy 2011, w tym również za miesiące: październik, listopad, grudzień, pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych (wyżej wskazanych) przesłanek określonych ustawą, uprawniających do zastosowania ulgi.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała
|