Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-108/12-5/AO
z 21 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-108/12-5/AO
Data
2012.06.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
limit
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
termin realizacji
warunki zwolnienia
wydatki inwestycyjne
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwotę przysługującego zwolnienia podatkowego powiększą wydatki inwestycyjne, które Spółka poniesie po terminie określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji, w związku z realizowaną inwestycją na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w zezwoleniu.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwotę przysługującego zwolnienia podatkowego powiększą wydatki inwestycyjne, które Spółka poniesie po terminie określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji, w związku z realizowaną inwestycją na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w zezwoleniu (pkt 2 zadanego pytania - zdarzenie przyszłe) - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2012 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwotę przysługującego zwolnienia podatkowego powiększą wydatki inwestycyjne, które Spółka:
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca posiada zezwolenie nr x z dnia 23 lutego 2007 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Podstrefie … (Zezwolenie). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (Strefa) na podstawie Zezwolenia. Przedmiotem działalności gospodarczej na terenie Strefy jest produkcja i sprzedaż komponentów i artykułów gospodarstwa domowego, w szczególności silników elektrycznych o małej mocy wykorzystywanych w przemyśle AGD, pochłaniaczy powietrza i dymu oraz okapów kuchennych. Zezwolenie obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego: 28.5 Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych 28.7 Wyroby metalowe gotowe pozostałe 29.1 Maszyny do wytwarzania i wykorzystywania energii mechanicznej, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych 29.2 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe 29.4 Obrabiarki i narzędzia mechaniczne 29.5 Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe 29.7 Sprzęt gospodarstwa domowego, gdzie indziej niesklasyfikowany 30.0 Maszyny biurowe i komputery 31.1 Silniki elektryczne, prądnice i transformatory 31.2 Aparatura elektryczna, rozdzielcza i sterownicza 31.3 Druty i przewody izolowane 31.4 Akumulatory, ogniwa i baterie galwaniczne 31.5 Sprzęt oświetleniowy i lampy elektryczne 31.6 Sprzęt elektryczny, gdzie indziej niesklasyfikowany 32.1 Lampy elektronowe i pozostałe elementy elektroniczne 32.2 Urządzenia nadawcze telewizyjne i radiowe, urządzenia i aparaty dla telefonii i telegrafii przewodowej 32.3 Odbiorniki telewizyjne i radiowe; urządzenia do rejestracji i odtwarzania dźwięku i obrazu oraz akcesoria do nich 33.1 Sprzęt medyczny i chirurgiczny oraz przyrządy ortopedyczne 33.2 Instrumenty i przyrządy pomiarowe, kontrolne, nawigacyjne, i podobne instrumenty i przyrządy 33.3 Projektowanie i montaż systemów do sterowania procesami przemysłowymi 33.4 Instrumenty optyczne i sprzęt fotograficzny Zezwolenie udzielono do dnia 29 maja 2017 r. W Zezwoleniu ustalono warunki prowadzenia działalności gospodarczej po dniu uzyskania Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, w tym:
Wskazany powyżej warunek w zakresie wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. został przez Wnioskodawcę spełniony, przy czym wartość poniesionych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. wydatków inwestycyjnych przekroczyła kwotę 40.984.000 zł. Ponadto, Wnioskodawca zamierza ponieść dalsze wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji na terenie Strefy, które w konsekwencji zwiększą skumulowaną wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych ponad kwotę określoną w Zezwoleniu (40.984.000 zł). W piśmie uzupełniającym z dnia 30 maja 2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż przedmiotem złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest zaistniały stan faktyczny (pkt 1) zadanego pytania oraz jedno zdarzenie przyszłe (pkt 2) zadanego pytania. W związku z powyższym zadano następujące pytania. Czy wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, które:
powiększą kwotę przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie opisu zdarzenia przyszłego (pkt 2 zadanego pytania). Wniosek Spółki w zakresie zaistniałego stanu faktycznego (pkt 1 zadanego pytania) został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w dniu 21 czerwca 2012 r. nr ILPB3/423-108/12-4/AO. Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Zezwolenie nie określa maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych ani też maksymalnej kwoty kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, wydatki inwestycyjne spełniające wymogi określone w § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Rozporządzenie), które zostały poniesione, a także te, które zostaną poniesione na terenie Strefy w związku z realizacją przez Wnioskodawcę inwestycji na terenie Strefy, przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu (również te, które zostaną poniesione po terminie określonym w Zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji), powiększyły i będą powiększały kwotę przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, do obliczenia wartości zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy przyjąć zgodnie z brzmieniem § 6 Rozporządzenia, wartość faktycznie poniesionych w trakcie obowiązywania Zezwolenia wydatków inwestycyjnych, jeżeli spełniają one warunki do zaliczenia ich do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (ustawa o SSE) i Rozporządzenia (również te poniesione ponad limit określony w Zezwoleniu jako minimalna wysokość wydatków inwestycyjnych). Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, w brzmieniu obowiązującym w momencie otrzymania Zezwolenia przez Wnioskodawcę, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Stosownie do ust. 2 powyższego przepisu, zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności: zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników; dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę. Zgodnie z przytoczonym przepisem za dokonanie inwestycji uważa się poniesienie wydatków o wartości przewyższającej określoną kwotę. Są to warunki minimalne, które przedsiębiorca powinien spełnić, aby mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego. Warunki wskazane w zezwoleniu strefowym mają na celu nałożenie na przedsiębiorcę pewnych minimalnych obowiązków w zakresie wysokości nakładów inwestycyjnych oraz liczby miejsc pracy do utworzenia w związku z inwestycją. Jedynie zrealizowanie inwestycji poniżej kwoty wskazanej w zezwoleniu strefowym lub niezatrudnienie pracowników w liczbie wskazanej w tym zezwoleniu jest podstawą do cofnięcia zezwolenia strefowego (lub ograniczenia jego zakresu). Stosownie do § 6 Rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy. Ani ten przepis, ani pozostałe regulacje Rozporządzenia nie wprowadzają maksymalnych progów, jak również innych ograniczeń, co do wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą. Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie limitu nakładów inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą, wynikałoby to wprost z Rozporządzenia lub ustawy o SSE. Jeśli jednak ustawodawca tego nie dokonał, należy wnioskować, że intencją ustawodawcy było jedynie wskazanie dolnej granicy wydatków inwestycyjnych, które należy ponieść. Dodatkowo należy wskazać, że wprawdzie ustawą z dnia 30 maja 2008 r. znowelizowano przepis art. 16 ust. 2 ustawy o SSE, dotyczący zezwolenia na prowadzenia działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych, jednakże ta zmiana nie ma zastosowania do przedstawionego we wniosku stanu. Podobnie w przypadku zmian wprowadzonych Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zgodnie z § 8 tego Rozporządzenia, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Również w Zezwoleniu brak jest górnego progu, jaki mogą osiągnąć wydatki inwestycyjne. Zarówno przepisy prawa, jak i postanowienia konkretnego aktu indywidualnego, jakim jest wydane Zezwolenie odnoszą się jedynie do minimalnej wysokości kosztów inwestycji, która stanowi warunek uprawniający do skorzystania z pomocy publicznej i zwolnienia dochodu z podatku. Zezwolenie określa termin zakończenia inwestycji na dzień 31 grudnia 2011 r., jednak ani Zezwolenie, ani przepisy dotyczące funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych nie definiują rozumienia tego zapisu. Zdaniem Wnioskodawcy, termin ten należy rozumieć jako termin do dokonania inwestycji w wysokości określonej w Zezwoleniu jako minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych (40.984.000 zł). Wynika to choćby z brzmienia § 6 Rozporządzenia, zgodnie z którym za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy. Zezwolenie obowiązuje do dnia 29 maja 2017 r., a więc wydatki poniesione do tego terminu, spełniające wymogi wynikające z przepisów stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną. Stanowisko takie znalazło też potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (pkt 2 zadanego pytania) uznaje się za nieprawidłowe. Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnieniem z opodatkowania tym podatkiem podlega dochód z działalności gospodarczej, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w tymże podatku polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności. Jednym z warunków korzystania z ww. zwolnienia jest uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Zgodnie z treścią ww. przepisu, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”. Zezwolenie poza przedmiotem działalności gospodarczej określa m.in. warunki dotyczące dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę (art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 30 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 118, poz. 746), która weszła w życie w dniu 04 sierpnia 2008 r. wprowadziła zmiany m.in. do art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Zgodnie z art. 1 pkt 8 ww. ustawy zmieniającej, art. 16 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
Z kolei z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy zmieniającej wynika, iż zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc. Do zezwoleń, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym. W myśl art. 5 tej ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 4 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 i 4, art. 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. W przedmiotowym zezwoleniu ustalono warunki prowadzenia działalności gospodarczej po dniu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, w tym:
Spółka wskazała, iż spełniła warunek dotyczący wysokości poniesionych wydatków inwestycyjnych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., przy czym wartość poniesionych w tym terminie wydatków inwestycyjnych przekroczyła kwotę 40.984.000 zł. Ponadto, Wnioskodawca zamierza ponieść dalsze wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji na terenie Strefy, które w konsekwencji zwiększą skumulowaną wartość wydatków inwestycyjnych poniesionych ponad kwotę określoną w zezwoleniu, czyli 40.984.000 zł. Zatem, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, z uwagi na fakt, iż Spółka uzyskała zezwolenie w dniu 23 lutego 2007 r., to w sprawie będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, który stanowi, iż zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
Użycie przez ustawodawcę jedynie przykładowego wyliczenia elementów zezwolenia dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej na terenie danej strefy wskazuje, że możliwe jest wprowadzenie do zezwolenia dodatkowych warunków. Wobec powyższego, w związku z tym, iż zezwolenie uzyskane przez Spółkę w dniu 23 lutego 2007 r., zawiera dodatkowy warunek zakończenia przez Wnioskodawcę inwestycji do dnia 31 grudnia 2011 r., w takiej sytuacji wydatki inwestycyjne Spółki poniesione po tym terminie nie będą mogły być brane pod uwagę przy obliczeniu wysokości zwolnienia podatkowego. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne. W tym miejscu należy wskazać, iż z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:
W myśl § 8 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Uwzględniając powyższe, z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę zezwolenia, tj. 23 lutego 2007 r., w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1705 ze zm.), tj. obowiązujące na dzień wydania zezwolenia. Jak stanowi § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:
W myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez niezależnego inwestora. Jednocześnie § 3 ust. 7 tegoż rozporządzenia stanowi, iż pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników. Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wynosi:
Regulacja § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi zaś, iż w przypadku pomocy regionalnej udzielanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:
Przytoczone powyżej przepisy określają zatem warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą:
Jeżeli więc poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne w terminie do 31 grudnia 2011 r. spełniają wskazane warunki, stanowią one tym samym wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną. W tym miejscu należy wskazać, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej dla Wnioskodawcy w związku z treścią cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, którego łączne warunki Spółka była zobowiązana wypełnić. Jednym z warunków było poniesienie przez Wnioskodawcę na terenie strefy wydatków inwestycyjnych (kosztów inwestycji) w wysokości co najmniej 40.984.000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., natomiast drugim warunkiem, który Spółka była zobowiązana wypełnić, było zakończenie inwestycji również w tym terminie. Odnosząc się więc do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe (m.in. zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) są odstępstwem od reguły powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową. W związku z powyższym, pomimo, iż tut. Organ zgadza się ze stanowiskiem Spółki, iż faktycznie poniesione wydatki w związku z inwestycją prowadzoną na terenie strefy spełniające wymogi określone w § 6 rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, również te przekraczające kwotę minimalnych wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu, powiększają kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem, iż wydatki te mogą dotyczyć inwestycji prowadzonych po terminie wskazanym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji. Zatem, należy uznać, iż dalsze wydatki inwestycyjne poniesione w następnych latach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. po dniu 31 grudnia 2011 r. w związku z działalnością objętą zezwoleniem, a dotyczące realizacji inwestycji prowadzonej po terminie zakończenia inwestycji wynikającym z uzyskanego przez Spółkę zezwolenia, nie będą mogły zostać zaliczone do wydatków kwalifikowanych, a w związku z tym nie będą podstawą do sukcesywnego powiększania wysokości należnej Spółce pomocy publicznej. Reasumując, wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, które Spółka poniesie po terminie określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji (31 grudnia 2011 r.), w związku z realizowaną inwestycją na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, przewyższające kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w zezwoleniu (40.984.000 zł) nie powiększą kwoty przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.