Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR2/443-41/2/07/MK
z 31 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR2/443-41/2/07/MK
Data
2007.08.31
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
nieruchomość odstąpiona bezpłatnie
podstawa opodatkowania
Pytanie podatnika
odnośnie sposobu określenia podstawy opodatkowania w przypadku świadczeń wynikających z udostępnienia nieruchomości do nieodpłatnego korzystania innym podmiotom gospodarczym
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku STRONY z dnia 13.06.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, odnośnie sposobu określenia podstawy opodatkowania w przypadku świadczeń wynikających z udostępnienia nieruchomości do nieodpłatnego korzystania innym podmiotom gospodarczym, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny. postanawia: uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona gospodaruje nieruchomościami, w stosunku do których wykonuje prawo własności i inne prawa rzeczowe w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa. Strona gospodaruje mieniem w szczególności przez sprzedaż nieruchomości, oddawanie ich w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie albo ich zamianę oraz ustanawianie i nabywanie ustanowionych na nich ograniczonych praw rzeczowych, z wyjątkiem lokali mieszkalnych. Oddziały Regionalne Podatnika zawierają z innymi podmiotami gospodarczymi umowy użyczenia nieruchomości, przy czym część umów przewiduje całkowitą nieodpłatność tego świadczenia, a część zobowiązuje podmioty korzystające nieodpłatnie z nieruchomości do pokrywania wszelkich kosztów z tytułu korzystania z nieruchomości przez cały czas trwania umowy, a w szczególności kosztów dostawy mediów, zarządu nieruchomością, podatku od nieruchomości oraz innych opłat związanych z utrzymaniem przedmiotowej nieruchomości, stosownie do obciążeń jakie ponosi Podatnik z tego tytułu. Z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wynika, iż gospodarowanie nieruchomościami obejmujące m. in. użyczanie, wynajem i dzierżawę nieruchomości Skarbu Państwa należy do zadań własnych Podatnika, a co za tym idzie usługi te są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości stanowiących przedmiot użyczenia, najmu lub dzierżawy, w związku z faktem przejęcia ich protokołami zdawczo – odbiorczymi od Skarbu Państwa w 1999r. Zdaniem Podatnika, gdy podmiot korzystający z nieodpłatnie użyczonej nieruchomości zobowiązany jest do pokrywania kosztów związanych z tą nieruchomością ( dostawa mediów, koszty zarządu nieruchomości, podatek od nieruchomości ), które wynikają z otrzymanych przez Stronę faktur, rachunków, bądź innych dokumentów, wówczas Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych zakupów w zakresie , w jakim koszty te dotyczą świadczeń opodatkowanych. Otrzymany przez Stronę od biorącego w używanie zwrot kosztów stanowi de facto kwotę należną z tytułu wynajmu lub dzierżawy nieruchomości. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowią w takim przypadku koszty, którymi Strona obciąża biorącego nieruchomość w używanie, czyli opłaty za zużyte media komunalne, koszty utrzymania, podatek od nieruchomości. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył, co następuje: Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2)eksport towarów;3)import towarów;4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zdaniem tutejszego organu pobieranie należności z tytułu użytkowania i eksploatacji budynku jest świadczeniem usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy. Tym samym zasadne jest wystawianie faktur obciążających podmioty biorące w użyczenie nieruchomość kosztami eksploatacji dotyczącymi dostarczania energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu. Odbywać się to może poprzez zafakturowanie odsprzedaży, tj. przeniesienie kosztu danej usługi lub towaru bez podnoszenia jej wartości o jakąkolwiek marżę lub prowizję.Powyższa regulacja nie ma zastosowania do obciążeń z tytułu podatku od nieruchomości. Należności o charakterze publicznoprawnym nie mogą podlegać dalszej odsprzedaży. Koszty te nie dają się bowiem zakwalifikować do świadczenia usług ani dostawy towaru w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży bowiem na Podatniku i to on jest zobowiązany do zapłaty należności z tego tytułu. Należności te mogą jednak wchodzić do obrotu, jeżeli stanowić będą element kalkulacyjny należności za świadczoną usługę. Stosowne postanowienia winny być jednak ujęte w zawartej przez strony umowie np. najem, dzierżawa. Mając powyższe na uwadze rozliczenia z tego tytułu nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie zgodnie z art.86 ust.1 w/w ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Zatem Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów, które będą następnie refakturowane. W związku z powyższym w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko Strony należy uznać za nieprawidłowe. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.