Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-109/07/AK
z 11 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-109/07/AK
Data
2008.01.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
infrastruktura
nieodpłatne świadczenie usług
przekazanie nieodpłatne
świadczenie usług


Istota interpretacji
W sytuacji, gdy przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przedsiębiorstwem nieodpłatne świadczenie usług na rzecz gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 roku (data wpływu 11 października 2007 roku) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2008 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy infrastruktury publicznej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy infrastruktury publicznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia Mieszkaniowa jest w trakcie budowy zabudowy mieszkaniowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą publiczną w Gminie. Po zakończeniu inwestycji nastąpi nieodpłatne przekazanie tejże infrastruktury na rzecz Gminy. W jej skład wchodzi: utwardzenie odcinków dróg: budowa odcinka sieci wodociągowej, budowa kanalizacji deszczowej oraz zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wymianą pomp w przepompowni. W trakcie inwestycji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek należny został pomniejszony o podatek naliczony.

W piśmie z dnia 9 stycznia 2008 roku Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o informacje odnośnie zakresu prac i statusu prawnego gruntów, na których roboty będą wykonywane. Odnośnie nieodpłatnego przekazania Gminie utwardzonych odcinków dróg Wnioskodawca wskazał, że gminne drogi bezpośrednio obsługujące realizowaną przez Spółdzielnię inwestycję mieszkaniową są drogami terenowymi. Spółdzielnia utwardzi recyklingiem betonowym nawierzchnie tych dróg - będzie to stanowić podbudowę pod docelową nawierzchnię dróg. Co do nieodpłatnego przekazania Gminie sieci sanitarnej wskazano, że dla potrzeb realizowanej przez Spółdzielnię inwestycji mieszkaniowej niezbędna jest modernizacja istniejącej w Gminie kanalizacji sanitarnej. Spółdzielnia zobowiązana jest w gminnej przepompowni ścieków zlokalizowanej na nieruchomości Gminy wymienić pompy, wykonać spinkę dwóch przepompowni gminnych rurociągiem tłocznym. Rurociąg ma wyznaczoną trasę po nieruchomościach Gminy. W zakresie nieodpłatnego przekazania Gminie odcinka sieci wodociągowej Spółdzielnia zobowiązana jest wykonać na terenie Gminy odcinek sieci wodociągowej i rozbudować hydrofornię, zlokalizowaną też na terenie Gminy. Odnośnie nieodpłatnego przekazania Gminie odcinka kanalizacji deszczowej Wnioskodawca zobowiązany jest wykonać na terenie Gminy kanalizację deszczową.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przekazując nieodpłatnie infrastrukturę publiczną, którą stanowią: utwardzenie odcinków dróg: budowa odcinka sieci wodociągowej, budowa kanalizacji deszczowej oraz zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wymianą pomp w przepompowni, na rzecz Gminy, należy czynność tą opodatkować podatkiem od towarów usług w wysokości 7%...


Zdaniem Wnioskodawcy infrastruktura towarzysząca budowie osiedla mieszkaniowego, którą stanowią: utwardzenie odcinków dróg, budowa odcinka sieci wodociągowej, budowa kanalizacji deszczowej oraz zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wymianą pomp w przepompowni, jest niezbędna i potrzebna dla zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni Mieszkaniowej. Zgodnie z art. 1 ust. 1, 2, 4, 6 i 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz.U. Nr 119, poz. 1116 z 2003 roku ze zm.) działalność ta jest podstawową działalnością spółdzielni mieszkaniowych i wiąże się bezpośrednio z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nieodpłatne przekazanie elementów infrastruktury publicznej, którą stanowią: utwardzenie odcinków dróg, budowa odcinka sieci wodociągowej, budowa kanalizacji deszczowej oraz zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wymianą pomp w przepompowni, na rzecz Gminy - nawet jeżeli przy nabyciu towarów i usług koniecznych do ich wytworzenia przysługiwało prawo do ich odliczenia - zgodnie z art. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest opodatkowane.

Takie też stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (wyroki z dnia 13 lipca 2007 roku sygn. akt III SA/Wa 3537/06 oraz sygn. akt III SA/Wa 3630/06). Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje jako przedmiot opodatkowania odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednakże od tego ustawodawca czyni wyjątek w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności podlegające opodatkowaniu to te, które nastąpiły w innym celu niż związanym z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przepisy te jednoznacznie prowadzą do wniosku, że nieodpłatne przekazanie towaru na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie jest opodatkowane. Zasada ta dotyczy również spółdzielni mieszkaniowych, które są przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz w rozumieniu przepisów ustawy o krajowym rejestrze sądowym, jak również w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego i ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...).

Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że co do zasady opodatkowaniu podlega jedynie odpłatne świadczenie usług, zaś usługi świadczone nieodpłatnie – co do zasady – nie podlegają opodatkowaniu, niezależnie od tego, czy nieodpłatność jest istotą danej usługi, czy też usługa została wykonana bez wynagrodzenia. Równocześnie zauważyć należy, iż niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.

Wyjątek od powyższej zasady został unormowany w art. 8 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

W rezultacie objęte zakresem opodatkowania są usługi, które nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych następnie ze świadczeniem tego rodzaju usług. Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z wyżej wymienionego przepisu:


  • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.


Przez świadczenie usług nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jako element stanu faktycznego wskazał, że skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług obcych niezbędnych do wytworzenia wymienionej wcześniej infrastruktury. Istnienie prawa do odliczenia tego podatku w opisanej sytuacji nie było przedmiotem zapytania, nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska, zatem jego istnienie nie podlegało ocenie. Rozpatrując złożony wniosek uznano, że Wnioskodawca miał takie prawo.

Z uzupełniającego wniosek pisma z dnia 9 stycznia 2008 roku wynika, że wszelkie prace jakie mają być wykonane w związku z trwającą inwestycją, realizowane będą na gruncie pozostającym w zasobach Gminy, tak więc w okolicznościach przedmiotowej sprawy mamy doczynienia nie z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz z ze świadczeniem usług uregulowanym w art. 8 ust. 2 ustawy.

We wniosku Spółdzielnia Mieszkaniowa wskazała, iż infrastruktura towarzysząca budowie osiedla mieszkaniowego, którą stanowią: utwardzenie odcinków dróg, budowa odcinka sieci wodociągowej, budowa kanalizacji deszczowej oraz zewnętrznej sieci kanalizacji sanitarnej wraz z wymianą pomp w przepompowni, jest niezbędna i potrzebna dla zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków Spółdzielni i wiąże się bezpośrednio z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Oznacza to, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją, nie została spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

W świetle powyższego, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj