Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-203/07/CJS
z 20 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-203/07/CJS
Data
2007.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
odsetki
płatnik
umowa zlecenia
zeznanie roczne


Istota interpretacji
Czy Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając i wydając zleceniobiorcy informacje na druku PIT-8C, czy też powinna była jako płatnik odprowadzić od tych gratyfikacji zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawić związaną z tym dokumentacje PIT-8B?



Wniosek ORD-IN 714 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007r. (data wpływu do tut. BKIP 27 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej:

  • obowiązku odprowadzenia zaległych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do Urzędu Skarbowego w 2007r. i uwzględnienia w rozliczeniu rocznym PIT-11 za 2007r. zapłaconych w 2007r. składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za lata 2003-2006 - jest nieprawidłowe
  • wystawienia korekty zerującej PIT-8C z tytułu wypłaconych dodatkowych gratyfikacji, odliczenia kosztów uzyskania przychodów w zryczałtowanej wysokości 20% z tytułu wypłaconych dodatkowych gratyfikacji, sporządzenia deklaracji PIT-4 za poszczególne miesiące w latach 2003-2006 oraz wystawienia podatnikowi - zleceniobiorcy informacji PIT-8B za poszczególne lata - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007r. do tut Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości wystawienia przez płatnika informacji PIT-8C za lata 2003-2006 dla zleceniobiorcy spółki z tytułu wypłaconych dodatkowych gratyfikacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w latach 2003-2006 zawarł umowy zlecenia ze zleceniobiorcą wykonującym na rzecz Spółki różne usługi niematerialne. Od wynagrodzenia z tytułu tych umów odprowadzone były składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (zleceniobiorca nie był ubezpieczony z innego tytułu) oraz zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych. W czasie wykonywania zlecenia zleceniobiorca korzystał z dodatkowych, nie związanych z przedmiotem zlecenia, gratyfikacji (gratisów) polegających np. na przyznaniu paczki okolicznościowej z okazji świąt, częściowym sfinansowaniu wyjazdu na Mazury itp. Taka gratyfikacja wystąpiła w każdym z lat 2003-2006. Spółka z tytułu gratyfikacji wystawiła i wydała zleceniobiorcy informację o przychodach z innych źródeł na druku PIT-8C. Informacja ta uwzględniona była przez podatnika – zleceniobiorcę w rozliczeniu rocznym i od kwot wymienionych w PIT-8C zleceniobiorca we własnym zakresie odprowadził podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółka nie dokonywała z tego tytułu żadnych rozliczeń, a w szczególności nie odprowadziła składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne ani zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając i wydając zleceniobiorcy informację na druku PIT-8C, czy tez powinna była jako płatnik odprowadzić od tych gratyfikacji zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawić związaną z tym dokumentacje PIT-8B...

Spółka jest zdania, że wystawiając informacje PIT-8C i nie odprowadzając zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych postąpiła nieprawidłowo. Obecnie należałoby zdaniem wnioskodawcy przeprowadzić następujące operacje:

  1. do PIT-8C wystawić korektę zerującą z tytułu opisanych gratisów,
  2. odprowadzić należna zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych za poszczególne lata wraz z należnymi odsetkami,
  3. odliczyć koszty uzyskania przychodów w zryczałtowanej wysokości 20% od przychodu z tytułu gratisów,
  4. odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za poszczególne lata wraz z należnymi odsetkami i skorygować deklaracje i raporty za poszczególne miesiące z lat objętych korektą,
  5. sporządzić deklarację PIT-4 za poszczególne miesiące w latach 2003-2006,
  6. wystawić podatnikowi – zleceniobiorcy informację PIT-8B za poszczególne lata,
  7. uwzględnić zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za lata 2003-2006 w rozliczeniu rocznym PIT-11 za rok 2007r. W tym miejscu Spółka wyjaśniła, że zleceniobiorca od 2 lipca 2007r. jest pracownikiem Spółki zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i nie ma umowy zlecenia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

Od. pyt. 1)

Przepis art. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j .Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) rozróżnia poszczególne źródła przychodów, do których zalicza się: działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3).

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do działalności wykonywanej osobiście zawarty jest w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się stosownie do art. 13 pkt 8 ustawy:
- w brzmieniu obowiązującym w 2003r., przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej lub przedsiębiorcy - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów i tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9,

- w brzmieniu obowiązującym w latach 2004-2006r., przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zaliczenie przychodów uzyskanych przez podatnika do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, uzależnione jest zatem od łącznego spełnienia warunków określonych tymi przepisami. Dopiero w przypadku spełnienia wszystkich podanych wyżej warunków przychody uzyskane z umowy zlecenia lub umowy o dzieło mogą stanowić przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodów uzyskanych przez podatnika na podstawie zawartej umowy zlecenia lub o dzieło nie zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście jedynie w przypadku, gdy usługa objęta umową wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Reasumując stwierdzić należy, że wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy zlecanie oraz dodatkowe gratyfikacje (gratisy) należy zaliczyć do przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym zgodnie z art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.W przypadku deklaracji PIT-8C Spółka w opisanym stanie faktycznym powinna złożyć korekty zerujące deklaracji PIT-8C za poszczególne lata 2003-2006 oraz pismo wyjaśniające przyczyny dokonania korekty.

W związku z powyższym stanowisko Spółki odnośnie korekty deklaracji PIT-8C jest prawidłowe.

Od. pyt. 2)

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że płatnik w ciągu roku pobierał i wpłacał na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłat z działalności wykonywania usług na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brzmieniach obowiązujących w latach 2003-2006 w nieprawidłowej wysokości. Przedmiotowe zaliczki były zaniżone bowiem nie uwzględniały zaliczek od wypłacanych dodatkowych gratyfikacji.

Zgodnie z art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnik, który nie wypełnił obowiązków na nim ciążących, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany, a nie wpłacony. Z kolei, organ podatkowy stwierdziwszy okoliczność, o której mowa powyżej zobowiązany jest do wydania decyzji o odpowiedzialności podatkowej płatnika w której określa wysokość należności z tytułu niepobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku (§ 4 wskazanego powyżej przepisu). Na płatniku spoczywa również, na podstawie przepisu art. 53 § 1, § 3, § 4 Ordynacji podatkowej obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę należnych od dnia następnego po dniu, w którym podatek powinien być zapłacony, do dnia złożenia zeznania podatkowego przez podatnika. W przypadku wskazanym przez Spółkę w zapytaniu, podatnik-zleceniobiorca jest zobowiązanym do samodzielnego rozliczenia się za lata 2003-2006.

I tak, zobowiązania podatkowe z tytułu zaliczek oraz z tytułu samego podatku są niezależne od siebie. Zobowiązania z tytułu zaliczek trwają wyłącznie do momentu, w którym zobowiązanie z tytułu podatku rocznego staje się wymagalne, przy czym jest to albo moment złożenia zeznania rocznego, albo moment upłynięcia terminu do jego złożenia. Zdaniem spółki należałoby skorygować deklaracje PIT-4 za poszczególne lata 2003-2006 tj. odprowadzić należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych wraz z należnymi odsetkami. Tymczasem organ podatkowy zauważa, że byt zaliczek za lata 2003-2006 już wygasł i niewpłacone zaliczki przerodziły się w zaległość podatkową, nie ma więc czego korygować. Niemniej jednak w terminach ich płatności zaliczki były uiszczane w zaniżonej wysokości, w związku z tym powstały odsetki za zwłokę od zaległości z tego tytułu. Tym samym zaistniały podstawy prawne do dokonania i złożenia korekt deklaracji PIT-4 za lata 2003-2006. Spółka powinna również złożyć korekty informacji PIT-8B za powyższe lata, zobowiązana jest jednak, na podstawie przepisu art. 53 Ordynacji podatkowej do samodzielnego naliczenia odsetek za zwłokę należnych od terminów płatności zaliczek do dnia złożenia zeznania podatkowego przez podatnika.

Wobec powyższego stanowisko Spółki uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej korekt obowiązku wpłaty zaległych zaliczek do urzędu skarbowego.

Od. pyt. 3)

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w latach 2003-2006, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1 z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego m. in. o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9. W związku z powyższym Spółka powinna odliczyć koszty uzyskania przychodu w zryczałtowanej wysokości 20% od przychodu z tytułu dodatkowych gratyfikacji stosownie do art. 22 ust 9 pkt 4 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Spółki uznaje się za prawidłowe.

Od. pyt. 5, 6 i 7)

Spółka powinna sporządzić korekty deklaracji miesięcznych PIT-4 za lata 2003-2006 doliczając do przychodów wartość wypłaconych dodatkowych gratyfikacji, potrącając od tak wyliczonego przychodu 20% zryczałtowane koszty uzyskania przychodu, bez korygowania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i wpłacić odsetki od niewpłaconych w terminach płatności zaliczek od przekazanych dodatkowych gratyfikacji, jednocześnie korygując informacje roczne PIT-8B za lata 2003-2006 według tych samych zasad.W myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 , lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących.

Zgodnie natomiast z art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. nr 210, poz. 2135) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przepis art. 27b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.W związku z powyższym składki na w ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) podlegają odliczeniu od dochodu za rok podatkowy w którym zostały zapłacone (w przypadku podatnika - zleceniobiorcy od dochodu za 2007r.), a składki na ubezpieczenie zdrowotne w pierwszej kolejności obniżają podatek dochodowy obliczony za rok podatkowy w którym zostały zapłacone (w przypadku podatnika- zleceniobiorcy za 2007r.), jednakże jedynie do wysokości 7,75% podstawy ich wymiaru (za wyjątkiem sytuacji gdy podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52 c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku). Organ podatkowy nadmienia ponadto, iż przedstawiona powyżej zasada, zgodnie z którą odliczaniu podlegają jedynie składki zapłacone obowiązywała również w latach 2003-2006.

W świetle powyższego stanowisko Spółki dotyczące pyt 5) i 6) uznaje się za prawidłowe, natomiast stanowisko Spółki dotyczące pyt. 7) uznaje się za nieprawidłowe.

W związku z powyższym należało stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe w części dotyczącej pyt. 2 i 7, w części dotyczącej pyt. 1, 3, 5, 6 prawidłowe, natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku odprowadzenia składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za lata 2003-2006 wraz z należnymi odsetkami – zostało wydane postanowienie z dnia 20 grudnia 2007r. Znak IBPB2/415-203/07/CJS o odmowie wszczęcia postępowania w wyżej opisanym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj