Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-263/07-5/AF
z 25 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-263/07-5/AF
Data
2008.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
najemcy
przychody z innych źródeł
spółdzielnie mieszkaniowe
świadczenie częściowo odpłatne
zakup mieszkania


Istota interpretacji
W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Wypłacona przez spółdzielnię różnica między wartością rynkową lokalu stanowi przychód członka podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.



Wniosek ORD-IN 372 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2007 r. (data wpływu 15.10.2007 r.) oraz w piśmie z dnia 22.11.2007 r. (data nadania 22.11.2007 r. – data wpływu 26.11.2007 r.) uzupełniającym prawo występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego na wezwanie Nr IPPB2/415-263/ 07-2/AF z dnia 14.11.2007 r. (data doręczenia 22.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu członka spółdzielni w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania wynikającego z różnicy między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu członka spółdzielni w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania wynikającego z różnicy między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe.

1. Członkowie spółdzielni składają wnioski o przekształcenie lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania w prawo odrębnej własności, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, od 31 lipca 2007 r. ograniczającej to przekształcenie tylko do spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na ten lokal.

Do 30 lipca 2007 r. członek winien wpłacić różnicę między wartością wkładu mieszkaniowego zmniejszona o 50%. Zmniejszenie to było dochodem członka spółdzielni niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy. W zmianach ustawy obowiązujących od dnia 31 lipca 2007 r. art. 12 został uchylony.

2. Gdyby walne zgromadzenie podjęło uchwałę o zwrocie członkom kwoty wynikającej z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną przez spółdzielnię bonifikatę – zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw to zarząd rozliczy powyższe kwoty z członkami spółdzielni.

3. W przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania spółdzielnia winna wypłacić osobie uprawnionej wartość wolnorynkową tego lokalu zgodnie z art. 11 ust. 2 zamiast zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

Pismem z dnia 14 listopada 2007 r. Nr IPPB2/415-263/07-2/AF wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku w zakresie przesłania dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretacje przepisów prawa podatkowego. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20.11.2006 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie w dniu 22.11.2006 r. (data wpływu 26.11.2006 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Ad. 1. Czy różnica między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o nominalne umorzenie jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Ad. 2. Czy kwota rozliczona z członkiem a wynikająca z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną bonifikatę jest przychodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Ad. 3. Czy różnica między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym jest przychodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

4. Czy w ww. przypadkach spółdzielnia powinna wystawić PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 3.

Wypłacona różnica między wartością rynkową lokalu a wkładem mieszkaniowym jest dochodem członka niepodlegajacym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad 4.

Spółdzielnia nie powinna wystawiać PIT-8C.

Odpowiedź na pytanie 3 i 4 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek w zakresie pytania 1 i 2 oraz odpowiednio pytania 4 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu obowiązującym po 31 lipca 2007 r. (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Na podstawie zapisu art. 11 ust. 11 powyższej ustawy Spółdzielnia może podjąć uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego z następujących przyczyn:

  1. jeżeli członek pomimo pisemnego upomnienia nadal używa lokal niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali, lub
  2. jeżeli członek jest w zwłoce z uiszczeniem opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, za 6 miesięcy.

Do uchwały o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze o uchwale o wykluczeniu członka ze spółdzielni.

Z chwilą gdy wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na podstawie uchwały, o której mowa w ust. 11 i 12, stanie się skuteczne, ustaje członkostwo w spółdzielni.

Stosownie do ust. 21 w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Ust. 22 stanowi, że z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)źródłami przychodów są:

1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2) działalność wykonywana osobiście,

3) pozarolnicza działalność gospodarcza,

4) działy specjalne produkcji rolnej,

5) nieruchomości lub ich części,

6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),

8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

9) inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust.1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie sformułowania „w szczególności” świadczy o tym, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne niż te, które zostały w nim wymienione.

Art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust.3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z tym na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym informacji PIT-8C podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a przypadku podatnika o którym mowa w art. 3 ust. 2a urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wypłacona przez spółdzielnię różnica między wartością rynkową lokalu stanowi przychód członka podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj