Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-286/07-2/AS
z 17 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-286/07-2/AS
Data
2007.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Podatnicy akcyzy. Właściwość organów podatkowych --> Organy podatkowe w zakresie akcyzy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Podatnicy akcyzy. Właściwość organów podatkowych --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
właściwość miejscowa
wyroby akcyzowe
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
Obowiązek rejestracji w podatku akcyzowym



Wniosek ORD-IN 212 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007r. (data wpływu 20 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada dwa miejsca wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, które znajdują się na terenie właściwości Naczelnika Urzędu Celnego w S. W tym Urzędzie Celnym Spółka składa co miesiąc deklaracje podatku akcyzowego, również tutaj zarejestrowane są składy podatkowe Spółki.

W miesiącu październiku nastąpi połączenie Spółki X z Spółką Y, która m.in. prowadzi działalność polegającą na zakupie gazu płynnego propan butan i sprzedaży w postaci gazowej, po uprzednim przetworzeniu w procesie technologicznym w Spółce XY w rozprężarni (S) lub w mieszalniach (E, O, P) z przeznaczeniem do przesłania do odbiorców zużywających gaz na potrzeby bytowo-komunalne (przygotowywanie posiłków, podgrzewanie wody, ogrzewanie pomieszczeń). Przedmiotowy gaz propan butan jest zakupiony w składzie podatkowym na terytorium kraju i jest przemieszczany w procedurze zawieszonej akcyzy i wprowadzony do składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę XY w celu przetworzenia gazu. Zgodnie z informacją uzyskaną od Naczelnika Urzędu Celnego I w W nr X/EU z dnia 21.06.2007r. Spółka Y winna złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego, mimo iż nie jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego.

Spółka Y złożyła takie zgłoszenie w Urzędzie Celnym I w W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązek rejestracji w zakresie podatku akcyzowego podmiotu, który nie jest zobowiązany do zapłaty tego podatku należy traktować jako kolejne miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i zarejestrować się, zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w Urzędzie Celnym właściwym ze względu na siedzibę, w przypadku Spółki będzie to Urząd Celny I w W...

Zdaniem Wnioskodawcy sam obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego nie jest równoznaczny z powstaniem kolejnego miejsca, w którym wykonywane są czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Dokonane zgłoszenie rejestracyjne dotyczy spółki, która będzie dokonywała czynności, w stosunku do których może powstać obowiązek podatkowy.

Zdaniem Spółki nie ma tutaj zastosowania art. 13 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i w wyniku połączenia ze Spółką Y – w dalszym ciągu właściwym miejscowo będzie dla Spółki Urząd Celny w S.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania) oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

W związku z tym podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju jest zobowiązany dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, nawet w przypadku, gdy nie będzie podmiotem zobowiązanym do zapłaty tego podatku. Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dotyczy bowiem tych podmiotów, które będą dokonywały czynności, w stosunku do których może powstać obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, organami podatkowymi w zakresie akcyzy stosownie do ich właściwości są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, właściwi ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 13 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu są wykonywane na terenie właściwości miejscowej dwóch lub więcej organów podatkowych, właściwość miejscową ustala się dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – ze względu na ich siedzibę i adres.

W przedmiotowej sprawie Spółka X, której siedziba wg złożonego wniosku mieści się na terenie W, w związku z połączeniem ze Spółką Y, posiadać będzie kilka miejsc wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zatem właściwym organem podatkowym będzie ten, który jest właściwy miejscowo dla miejsca położenia siedziby podmiotu, czyli Urząd Celny I w W.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj