Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-16/07/JK
z 22 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-16/07/JK
Data
2007.11.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
stawka preferencyjna podatku
uszlachetnianie czynne


Istota interpretacji
Stosowanie stawki podatku VAT w obrocie uszlachetniającym w przypadku rejestracji kontrahenta z kraju trzeciego jako podatnika VAT PL



Wniosek ORD-IN 627 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 7 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2007 r. oraz pismem z dnia 5 listopada 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej do usług polegających na uszlachetnianiu towarów - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2007 r. został złożony ww. wniosek uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2007 r. oraz pismem z dnia 5 listopada 2007 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej do usług polegających na uszlachetnianiu towarów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka podpisała kontrakt z firmą norweską na wykonanie konstrukcji stalowych platform dla jednostki wiertniczej. Część wyrobów hutniczych będzie dostarczona przez firmę norweską. Gotowa konstrukcja zostanie wywieziona poza terytorium Wspólnoty. Towar dostarczony przez firmę norweską został objęty procedurą uszlachetniania czynnego. W dniu 1 czerwca 2007 r. firma norweska zarejestrowała się jako podatnik VAT PL. VAT PL ma być ujęty na fakturze. Sprzedaż konstrukcji nastąpi w PLN. Klient Spółki jest zdania, iż powinna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 i art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Spółka uzupełniła wniosek ww. pismem z dnia 12 października 2007 r. informując, iż:


  1. Towar będący przedmiotem obrotu uszlachetniającego sprowadzany będzie na terytorium naszego kraju przez firmę norweską zarówno z Norwegii jak i z innych krajów Wspólnoty, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.
  2. Wyroby będące przedmiotem kontraktu z firmą norweską będą wykonywane przez Spółkę w C. oraz przez kooperantów w kraju.


Spółka ponownie uzupełniła wniosek pismem z dnia 5 listopada 2007 r. informując, iż towar dostarcza klient z Norwegii. Przedmiotowy towar jest objęty procedura uszlachetniania czynnego. Z chwilą załadunku towaru na statek Spółka dokonuje odprawy celnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować, 22% czy 0%...


Zdaniem wnioskodawcy, w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, nie należy zastosować stawki podatku w wysokości 0%. Kontrakt zawarty przez Spółkę nie precyzuje, czy jest to kontrakt usługowy. Część dostaw materiałów służących do produkcji realizuje Spółka. Nie ma wyraźnego rozdziału na usługę przerobu i typową dostawę całości polską. W chwili zawierania kontraktu podmiot norweski nie informował o zamiarze rejestracji się jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce. W związku z rejestracją w kraju firmy norweskiej jako podatnika podatku od towarów i usług uzgodniono, że Spółka wystawi faktury w PLN.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 24 wymienionej wyżej ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów.

W myśl art. 83 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy przez usługi, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy, rozumie się usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.

Zatem, prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług przysługuje w przypadku łącznego spełnienia poniższych warunków:

  • towary muszą być sprowadzone z terytorium państwa trzeciego
  • towary muszą być sprowadzone na terytorium kraju
  • towary muszą być objęte procedurą uszlachetniania czynnego
  • usługa musi być wykonana bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził towary
  • towary po wykonaniu usługi zostały wywiezione z Polski poza terytorium Wspólnoty, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych.


Jedynie w sytuacji łącznego spełnienia wszystkich ww. przesłanek Spółka będzie miała prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 24 w związku z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy.

Jeżeli zatem opisane przez Spółkę czynności można uznać jako wymienione w powołanym przepisie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy, to świadczenie tego rodzaju usług może zostać opodatkowane stawką 0%. Ustawodawca na potrzeby podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć uszlachetnianie, przerób czy też przetworzenie towarów. Wewnątrzwspólnotowy Kodeks Celny również tego nie czyni, ale odnosi się do procesów uszlachetniania, które m.in. obejmują obróbkę towarów, naprawy, wykorzystywanie innych towarów nie wchodzących w skład produktów kompensacyjnych, ale wykorzystywanych do ich wytworzenia. Zaznacza się, iż Minister Finansów nie jest upoważniony do oceny czy wykonywane przez Spółkę czynności mieszczą się w określonej kategorii usług.

Reasumując, jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego Spółka spełni wymogi do zastosowania stawki 0%:

  • towary podlegające procedurze uszlachetniania czynnego sprowadzane są z kraju trzeciego, tj. Norwegii
  • towary sprowadzane są na terytorium Polski
  • przedmiotowe towary są objęte są procedurą uszlachetniania czynnego
  • usługa uszlachetniania wykonywana jest bezpośrednio przez Spółkę, która sprowadziła towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego
  • przedmiotowe towary zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych, a odprawy celnej dokona Spółka.


Jeżeli jednak do chwili, w której podatnik będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług, nie spełni wymienionych warunków, wówczas usługi świadczone przez podatnika podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj