Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/436-22/07/RS
z 9 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/436-22/07/RS
Data
2007.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz celowy
pożyczka


Istota interpretacji
Czy czynność udzielenia pożyczki przyznanej na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25.04.2003 r. w sprawie planowania i wykorzystywania środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych (...) jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 752 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 9 lipca 2007 r. zawarła Pani umowę z P. w G. o pożyczkę stanowiącą pomoc finansową na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych z przeznaczeniem na uzyskanie budynku mieszkalnego, na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 kwietnia 2003 r. w sprawie planowania i wykorzystywania środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych prokuratorów oraz warunków przyznawania pomocy finansowej z tych środków (Dz. U. Nr 80, poz. 728 ze zm.). W dniu 23 lipca 2007 r. wpłaciła Pani na konto urzędu skarbowego podatek od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisana czynność jest zwolniona od podatku na podstawie art. 9 pkt 10 lit. f ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa pożyczka jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ została udzielona z utworzonego w drodze ustawy funduszu celowego, tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu planowania i wykorzystywania środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych prokuratorów oraz warunków przyznawania pomocy finansowej z tych środków (Dz. U. Nr 80, poz. 728).


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) umowa pożyczki, jako czynność cywilnoprawna podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przepis art. 9 pkt 10 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż zwalnia się od podatku pożyczki udzielane z utworzonych w drodze ustawy innych funduszów celowych. Zatem przedmiotowe zwolnienie pożyczek z podatku od czynności cywilnoprawnych ma zastosowanie, jeżeli fundusz jest powołany w drodze ustawy, a nie na podstawie przepisu dopuszczającego utworzenie funduszu.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

Art. 29 ust. 2 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz.

Natomiast przepis art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206 ze zm.) zawiera następującą regulację: Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, sposób planowania i wykorzystywania środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych prokuratorów oraz warunki przyznawania pomocy, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem zaangażowania środków własnych prokuratora, udziału kolegiów prokuratur w przyznawaniu pomocy oraz zasady racjonalności gospodarowania środkami, przy przyjęciu zasady, że w razie wygaśnięcia stosunku służbowego prokuratora w sposób, o którym mowa w art. 16, pożyczka podlega zwrotowi wraz z oprocentowaniem w wysokości obowiązującej przy powszechnie dostępnych kredytach bankowych. Bezspornie przepis ten nie powołuje funduszu a jedynie stanowi delegację ustawową, która daje uprawnienie do wydania rozporządzenia w sprawie rozdysponowania środków finansowych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zawarła Pani umowę pożyczki, jako pomoc finansową na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu planowania i wykorzystywania środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych prokuratorów oraz warunków przyznawania pomocy finansowej z tych środków (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 728 ze zm.), tj. rozporządzenia wydanego na podstawie omówionej uprzednio delegacji ustawowej. Powołany wyżej przepis art. 9 pkt 10 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie daje zaś podstaw do zwolnienia od podatku innych pożyczek niż pochodzących z funduszów celowych, utworzonych w drodze ustawy.

Zgodnie z zasadami prawa podatkowego przepis określający zwolnienie należy interpretować ściśle, podobnie jak wszelkie normy dotyczące ulg podatkowych, stanowiących wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania. Dlatego też zastosowanie zwolnienia w przypadku określonym w art. 9 pkt 10 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie możliwe, gdy pożyczka nie została udzielona z utworzonego w drodze ustawy funduszu celowego. W konsekwencji, pożyczkę taką należy zakwalifikować jako czynność podlegającą podatkowi na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując, stanowisko Pani, iż pożyczka udzielona z utworzonego w drodze rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości funduszu korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj