Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-21/07-2/TW
z 27 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-21/07-2/TW
Data
2007.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
zawieszenie poboru akcyzy
zawieszenie poboru akcyzy
znaki akcyzy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Obrót na terytorium kraju niektórymi wyrobami zharmonizowanymi podlega ograniczeniom polegającym na wprowadzeniu obowiązku prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Po oznaczeniu znakami akcyzy procedury tej nie można zastosować w obrocie na terytorium kraju za wyjątkiem przemieszczania pomiędzy składami podatkowymi tego samego podatnika.



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy oraz oznaczania znakami akcyzy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy oraz oznaczania znakami akcyzy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w ramach posiadanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego zamierza produkować wódkę czystą o mocy 40%.

Następnie wyrób ten będzie sprzedany spółce mającej swoją siedzibę na Malcie, która dokona jego dalszej sprzedaży na rzecz polskiej hurtowni napojów alkoholowych posiadającej status składu podatkowego.

Alkohol stanowiący przedmiot transakcji ma trafiać bezpośrednio od producenta do hurtownika, nie opuszczając terytorium Polski.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dopuszczalne jest w świetle obowiązujących przepisów dokonanie wyżej opisanej transakcji w systemie zawieszonego poboru akcyzy przy bezpośredniej dostawie pomiędzy składami podatkowymi w kraju w sytuacji, gdy firma z siedzibą na Malcie dokona sprzedaży w oparciu o fakturę bez podatku akcyzowego...


Zdaniem Wnioskodawcy zasadą na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest zapłata akcyzy przez producenta alkoholu (naklejanie banderol).

Ustawa wiąże powstanie skutków podatkowych z fizycznym przemieszczaniem towaru, a nie czynnościami przenoszącymi jego własność. Okoliczność, iż spółka z siedzibą na Malcie staje się właścicielem wyrobu nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty po jej stronie akcyzy. Tak więc cena alkoholu wpisana na fakturze sprzedaży nie zawiera podatku akcyzowego. Ustawa daje również możliwość nakładania banderol przez hurtownię, po otrzymaniu przez nią towaru. Koszt ten pojawia się dopiero w hurtowej cenie alkoholu płaconej przez kontrahentów hurtowni.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Należy zauważyć, iż pod poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zamieszczona została grupa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o symbolu PKWiU 15.91.10 i nazwie: wódki, likiery, inne napoje alkoholowe, złożone preparaty alkoholowe do produkcji napojów.

Równocześnie ww. wyroby, a więc i wódka jaką zamierza produkować Spółka, sklasyfikowane zostały pod poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, co w świetle art. 83 ust. 1 ustawy oznacza, iż wyrób ten podlega obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

Jak wynika z wniosku Spółka zamierza dostarczać wyrób akcyzowy bezpośrednio do hurtowni z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy.

W świetle art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do zapisów art. 27 ust. 6 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczonych znakami akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej i obrocie na terytorium kraju, z wyjątkiem przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi tego samego podatnika.

W stosunku do wyrobów oznaczonych znakami akcyzy nie stosuje się zatem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Istotą sprawy jest więc stwierdzenie na jakim etapie obrotu wyrobem, który zamierza produkować Wnioskodawca powstaje obowiązek oznaczenia znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe.

Z kolei w świetle art. 87 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w myśl art. 87 ust. 3 ustawy z uwzględnieniem ust. 1 i 2, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem obrotu na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Jak wynika z powyższych przepisów obowiązek oznaczania znakami akcyzy spoczywa na tym podmiocie, który jest producentem wyrobu bądź dokonuje np. ponownego rozlania w inne opakowania jednostkowe.

Ponadto obrót na terytorium kraju takimi wyrobami podlega ograniczeniom polegającym na wprowadzeniu obowiązku prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy przed zakończeniem przez te podmioty procedury zawieszenia poboru akcyzy. Po oznaczeniu znakami akcyzy procedury tej nie można zastosować w obrocie na terytorium kraju za wyjątkiem przemieszczania pomiędzy składami podatkowymi tego samego podatnika.

Zauważyć przy tym należy, iż istotą procedury zawieszonego poboru akcyzy jest właśnie zawieszenie poboru podatku akcyzowego do czasu zakończenia tej procedury. Samo przeniesienie własności wyrobu akcyzowego, jak trafnie zauważa Wnioskodawca, nie wywołuje w opisanym przypadku skutków podatkowych a w szczególności nie nakłada na firmę z siedzibą na Malcie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Obowiązek prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy ciążył będzie zatem na Wnioskodawcy, który jest producentem wódki. Może on jednak dotyczyć również i ewentualnego nabywcy lecz tylko wtedy, gdy wykona jedną z czynności wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Ponadto obrót w kraju wódką oznaczoną odpowiednimi znakami akcyzy może odbywać się wyłącznie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co wynika z cyt. powyżej art. 27 ust. 6 ustawy.

Równocześnie w opisanym przypadku w związku z koniecznością zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę do jego obowiązków będzie należało dokonanie obliczenia i zapłaty akcyzy w trybie art. 19 ustawy o podatku akcyzowym.


Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj