Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-44/07/MCZ
z 6 listopada 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-44/07/MCZ
Data
2007.11.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
Austria
certyfikat rezydencji
nierezydent
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zarząd


Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 13 ust. 7 i art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umową miedzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, Spółka posiadająca certyfikat rezydencji członka zarządu w Austrii od listopada 1997r. ma prawo do skorygowania naliczonego w wysokości 20% zryczałtowanego podatku od wypłaconych należności z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu za okres od czerwca 2002r. do maja 2007r.?



Wniosek ORD-IN 669 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14 b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instanta Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura 7 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania należności otrzymywanych przez obywatela Austrii posiadającego certyfikat rezydencji z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie spółki z o.o. - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 7 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania należności otrzymywanych przez obywatela Austrii posiadającego certyfikat rezydencji z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Walne zgromadzenie wspólników Spółki podjęło uchwałę o wypłaceniu należności z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie Spółki. Zgodnie z uchwałą wypłacono należności Prezesowi Zarządu obywatelowi Austrii (stały pobyt w Austrii od 11 listopada 1997r.), posiadającemu certyfikat rezydencji wydany w dniu 6 lipca 2007r., obejmujący datę stałego pobytu w Austrii od dnia 11 listopada 1997r. Od czerwca 2002r. do maja 2007r. Spółka pobierała zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20% od wypłacanych Prezesowi Zarządu należności (PIT-8A + IFT-1, od roku 2004 PIT-8A + IFT-1R) i przekazywała go do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest stawka podatku dochodowego od przychodu uzyskanego z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki przez obywatela austriackiego posiadającego certyfikat rezydencji wydany w dniu 6 lipca 2007r. obejmujący datę stałego pobytu w Austrii od 11 listopada 1997r.

Zdaniem wnioskodawcy w opisanej wyżej sytuacji zgodnie z art. 13 i art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umową miedzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku Spółka posiadająca certyfikat rezydencji członka Zarządu z datą pobytu stałego w Austrii od listopada 1997r. ma prawo do skorygowania podatku naliczonego od wypłaconych należności z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu za okres od czerwca 2002r. do maja 2007r..

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r. osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r., art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.W myśl z art. 3 ust. 2a w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).Zgodnie z art. 3 ust. 2b pkt 2 tej ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się m.in. dochody (przychody) z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.Stosownie do art. 4a w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 16 umowy z dnia 2 października 1974r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1975r. Nr 24, poz.129 ze zm.), która ma zastosowanie do dochodów uzyskanych do dnia 31 grudnia 2005r., wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej albo radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.Stosownie do art. 16 umowy z dnia 13 stycznia 2004r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 224, poz. 1921 ze zm.), która ma zastosowanie do dochodów uzyskanych po 1 stycznia 2006r. wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 w/w umowy z dnia 2 października 1974r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Austrii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga przychody lub posiada majątek, a te przychody albo ten majątek według tej Umowy mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, wówczas pierwsze Państwo - z zastrzeżeniem postanowień ustępu 2 - wyłączy te przychody albo ten majątek spod opodatkowania; Państwo to może jednak przy ustalaniu podatku od pozostałego dochodu albo pozostałego majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która zostałaby zastosowana, gdyby odnośne przychody albo odnośny majątek nie zostały wyłączone spod opodatkowania (metoda wyłączenia z progresją).

W myśl art. 24 ust. 2 lit. a) w/w umowy z dnia 13 stycznia 2004r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podwójnego opodatkowania unika się w ten sposób, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Austrii osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami tej umowy podlega opodatkowaniu w Polsce, to z zastrzeżeniem postanowień punktów b) i c) oraz ustępu 3 Austria zwolni od opodatkowania taki dochód lub majątek. Jeżeli zgodnie z którymkolwiek postanowieniem tej umowy dochód osiągnięty lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony od opodatkowania w tym państwie, to Państwo to może jednak, w celu obliczenia kwot podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony dochód lub majątek (metoda wyłączenia z progresją).

Z treści art. 16 umowy mającej zastosowanie do dochodów uzyskanych do dnia 31 grudnia 2005r. i art. 16 umowy mającej zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2006r. wynika, że wynagrodzenia i inne wypłaty członka zarządu mającego miejsce zamieszkania w Austrii otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji w spółce mającej siedzibę w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce. Użycie w umowie sformułowania „mogą być opodatkowane” oznacza, że wynagrodzenia i inne wypłaty są opodatkowane w Polsce o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Unikniecie podwójnego opodatkowania następuje w złożonym przez obywatela austriackiego w Austrii, po zakończeniu roku podatkowego zeznaniu podatkowym, przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją (zarówno do dochodów sprzed 31 grudnia 2005r. jak i do dochodów po 1 stycznia 2006r.).

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007r., podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychodów przez osoby posiadające ograniczony obowiązek podatkowy (art. 3 ust. 2a) z tytułu świadczenia usług zarządzania i kontroli pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Taka stawka podatku obowiązywała również w latach 2002 do 2006 dla opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy w 2002r. i art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy w latach 2003-2006). Wobec tego należy uznać, iż wynagrodzenie rezydenta austriackiego z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w spółce polskiej podlega w Polsce opodatkowaniu w wysokości 20% jego przychodu. W latach 2002 -2006 stawka podatku od przychodu uzyskanego z tego tytułu wynosiła również 20%.

Zatem mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, że w latach 2002 do 2007 płatnik naliczał właściwą stawkę podatku.Dlatego stanowisko wnioskodawcy wyrażone w w/w wniosku, że zgodnie z art. 13 ust. 7 i art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umową miedzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku Spółka posiadająca certyfikat rezydencji członka Zarządu z datą pobytu stałego w Austrii od listopada 1997r. ma prawo do skorygowania podatku naliczonego od wypłaconych należności z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu za okres od czerwca 2002r. do maja 2007r. jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj