Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-292A/07/AP
z 26 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-292A/07/AP
Data
2007.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
podatek naliczony
zadania własne


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) uzupełnionym w dniach 24 września 2007 r. oraz 08 i 12 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku naliczonego wynikającego z nakładów poniesionych na realizację projektu pn. „Zakup sprzętu wraz z modernizacją infrastruktury dla Miejskiego Przedsiębiorstwa .” -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania przez Gminę podatku naliczonego wynikającego z nakładów poniesionych na realizację projektu dotyczącego zakupu sprzętu oraz modernizacji infrastruktury Miejskiego Przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto realizowała projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (umowę zawarto 10 lutego 2006 r.) polegający na zakupie sprzętu tj. autobusów, systemów „elektroniczne bilety”, urządzeń do hali obsług technicznych oraz modernizacji infrastruktury tj. przedłużenie linii komunikacji miejskiej, przystosowanie zjazdów dla linii autobusowych, przystosowanie przystanków i pętli, remont hali obsług technicznych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 września 2007 r. wskazano, iż zakupiony sprzęt stanowi środki trwałe, które zostaną przekazane aportem dla Sp. z o.o. – spółki, w której całość udziałów posiada Gmina Miasto.

Zakup wymienionego sprzętu oraz modernizacja infrastruktury związanej z komunikacją miejską stanowi dla Miasta jedno z zadań własnych określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Pismem uzupełniającym z dnia 8 października 2007 r. Gmina Miasto złożyła oświadczenie, że środki stanowiące dofinansowanie projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej i że nie ma możliwości odzyskania podatku na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu „Zakup sprzętu wraz z modernizacją infrastruktury dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Sp. z o.o.” ...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina ma obowiązek wypełniać zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Sprawy dotyczące lokalnego transportu zbiorowego są jednym z tych zadań, posiadają charakter czynności publicznych, które gmina ma obowiązek świadczyć na rzecz społeczności lokalnej. W związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia lub zwrotu podatku w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto wnioskodawca uważa, że w zakresie zadań własnych, które obejmuje przedmiotowy projekt, nie jest podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) czynność wniesienia do spółek prawa handlowego wkładów niepieniężnych jest zwolniona od podatku VAT.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Ze złożonego wniosku oraz pism uzupełniających wynika, że zakupione w ramach projektu środki trwałe zostaną przekazane aportem dla spółki MPK, a wyremontowane zjazdy autobusowe, wiaty przystankowe stanowią część infrastruktury komunikacyjnej miasta. Ze względu na zwolnienie przedmiotowe od podatku czynności wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego (aportu), zakup środków trwałych nie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Takie zwolnienie obejmuje również czynności dotyczące modernizacji miejskiej infrastruktury komunikacyjnej. Zgodnie z oświadczeniem wnioskodawcy nie istnieje możliwość odzyskania podatku w postaci zwrotu, o którym mowa w przepisach rozdziału 12 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. A zatem stosownie do powołanych przepisów nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego przedmiotowego projektu zarówno w całości jak i w części.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj