Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-29/07-2/MK
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-29/07-2/MK
Data
2007.09.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport (wywóz)
stawki podatku
Turcja


Istota interpretacji
Pytanie dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0 %, właściwej dla eksportu towarów, do wymienionych we wniosku dostaw towarów na podstawie posiadanych przez Spółkę dokumentów



Wniosek ORD-IN 824 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2007r. (data wpływu 19 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0 %, właściwej dla eksportu towarów, do wymienionych we wniosku dostaw towarów na podstawie posiadanych przez Spółkę dokumentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie i sposobie zastosowania stawki podatku 0 %, właściwej dla eksportu towarów, do wymienionych we wniosku dostaw towarów na podstawie posiadanych przez Spółkę dokumentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik dokonuje eksportu towarów m.in. do Turcji. Spółka dokonała trzech wysyłek do Turcji w dniach: 19 lipca 2006r. (faktura z dnia 19 lipca 2006r. nr 2006/X EX, SAD nr 0GL/X/2006), 29 września 2006r. (faktura z dnia 29.09.2006r. nr 2006/X EX, SAD nr OGL/X/2006) i 31 października 2006r. (faktura z dnia 31 października 2006r., nr 2006/X EX i faktura z dnia 31 października 2006 nr 2006/X EX, SAD nr OGL/X/2006). Wysyłka nastąpiła za pośrednictwem firmy transportowej "H"-Turcja wskazanej przez nabywcę towarów, ale eksporterem była Spółka i została ona wpisana jako eksporter do w/w dokumentów SAD. Transport dokonywany był drogą lądową (transport samochodowy – drogowy). Eksport odbywał się na warunkach EXW magazyn Spółki K, załadunek towarów i rozpoczęcie ich transportu miały miejsce w K. Towary zostały zgłoszone wywozu w Urzędzie Celnym w K (X), w ramach uproszczonej procedury wywozu (eksportu). Wysyłka z dnia 19 lipca 2006r. i wysyłka z dnia 31 października 2006r. zostały odebrane przez samochody firmy transportowej jadące bezpośrednio do Turcji. Natomiast wysyłka z dnia 29 września 2006r. została odebrana przez samochód z przeznaczeniem do dalszego przeładunku. We wszystkich trzech przypadkach na terenie Polski (w B) nastąpiła zmiana plomb; co zostało potwierdzone w dokumentach SAD. Towary opuściły terytorium Wspólnoty z zastosowaniem karnetu TIR. Wysyłka z dnia 19 lipca 2006r. została objęta karnetem TIR w węgierskim urzędzie celnym (w Ke), wysyłka z dnia 29 września 2006r. – w słowackim urzędzie celnym (w B), a wysyłka z dnia 31 października 2006r. – w węgierskim urzędzie celnym (w Ke). Ostatnim urzędem celnym przed opuszczeniem przez towary terytorium Wspólnoty był węgierski urząd celny w T (X). Ponieważ w terminie przewidzianym przepisem art. 41 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka nie otrzymała dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, powyższe dostawy wykazała ze stawką krajową 22 %, odpowiednio w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień (wysyłka z dnia 19 lipca 2006r.), październik (wysyłka z dnia 29 września 2006r.) i listopad 2006r. (wysyłka z dnia 31 października 2006r.). W styczniu 2007r. Spółka otrzymała od firmy transportowej "H" – Turcja dokumenty SAD dotyczące w/w wysyłek. Na dokumentach tych jednakże nie było pieczęci urzędu celnego potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Na dzień dzisiejszy Spółka posiada dodatkowe dokumenty węgierskiego granicznego urzędu celnego (urzędu celnego w T), potwierdzające dokonanie odprawy wywozowej towarów – wystawione przez urząd celny wniosek firmy transportowej. Spółka jest również w posiadaniu innych dokumentów potwierdzających wywóz w/w towarów poza teren Wspólnoty, tj. faktury wraz ze specyfikacją, korespondencję handlową, potwierdzenia zapłaty za faktury. Do w/w wysyłek Wnioskodawca dysponuje importowanymi SAD-ami dopuszczającymi wyroby Spółki na rynek turecki, potwierdzającymi jednoznacznie identyfikacje wywożonych towarów np. numer faktury, wystawionej przez Spółkę, nr ATR, waga i numer samochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0 %, właściwej dla eksportu towarów, do wymienionych we wniosku dostaw towarów na podstawie posiadanych przez Spółkę dokumentów.

Zdaniem wnioskodawcy posiadane dokumenty upoważniają do zastosowania do wymienionych we wniosku dostaw towarów stawki podatku 0 % właściwej dla eksportu towarów i dokonania korekty podatku należnego na podstawie art. 41 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dokumenty te pozwalają w sposób jednoznaczny zidentyfikować towary i powiązać je z daną wysyłką towarów dokonaną przez podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z definicją eksportu zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium kraju Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz, lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W świetle art. 41 ust. 4 w/w ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. A, stawka podatku wynosi 0 %. Powołując się na art. 41 ust. 6 stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art. 41 ust. 11 przepisy ust. 4 i 5 stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług , jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz okresie następnym, stosując stawkę 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W przypadku nie otrzymania tego dokumentu, mają zastosowanie stawki podatku właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

W związku z powyższym, eksport uwarunkowany jest dwoma czynnikami a więc dostawą towarów oraz potwierdzeniem wywozu przez urząd celny określonym w przepisach celnych. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Niewątpliwie takim dokumentem jest karta 3 dokumentu SAD potwierdzona przez właściwy organ celny. W przypadku Wnioskodawcy który;

  • wprawdzie posiada dokumenty SAD od firmy transportowej "H"-Turcja, dotyczące w/w wysyłek ale na dokumentach tych nie ma pieczęci urzędu celnego potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty lecz


  • posiada dodatkowe dokumenty węgierskiego granicznego urzędu celnego (urzędu celnego w T), potwierdzające dokonanie odprawy wywozowej towarów – wystawione przez urząd celny na wniosek firmy transportowej oraz


  • Spółka posiada inne dokumentów potwierdzających wywóz w/w towarów poza teren Wspólnoty, tj. faktury wraz ze specyfikacją, korespondencją handlową, potwierdzeniem zapłaty za faktury


należy uznać, iż na podstawie art. 41 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka może dokonać korekty podatku należnego, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument, ponieważ posiadane dokumenty pozwalają na zastosowanie do dostawy towarów stawki podatku 0 % stawki właściwej dla eksportu towarów.

Reasumując żeby sprzedaż towarów można było potraktować jako eksport i zastosować stawkę VAT w wysokości 0 %, muszą być spełnione następujące warunki a więc: wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, wywóz towarów musi nastąpić w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, czyli musi nastąpić przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel, podatnik musi dysponować kopią dokumentu, w którym urząd celny określonych w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów w konsekwencji z dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu tj. opis towarów na dokumentach celnych przedłożonych urzędowi celnemu wyjścia musi odpowiadać opisowi towarów dostarczonych przez eksportera zagranicznemu nabywcy, w celu ich wywozu poza granicę Unii.

Przy wydaniu niniejszej interpretacji wykorzystano opis stanu faktycznego dokonany w złożonym wniosku. W sprawie pominięto dołączone dokumenty, gdyż warunki składania wniosku o interpretację nie przewidują tej formy opisu stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj