Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-135/07/AP
z 5 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-135/07/AP
Data
2007.09.05



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
dotacja
Fundusz Spójności
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
przychód
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Podatnik ma wątpliwości na podstawie, jakiego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane środki z Funduszu Spójności korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w sprawie środków otrzymanych z Fundusz Spójności a zwolnienie podatkowe

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka - w ramach projektu „Dolina Redy i Chylonki – zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków” przedsięwzięcie nr 2003/PL/16/P/PE/038 - na mocy decyzji Komisji Europejskiej z dnia 18.12.2003r. stała się beneficjentem bezzwrotnej pomocy finansowej. Po dniu 01.05.2004r. finansowanie zadań programu przedakcesyjnego ISPA przejął automatycznie Fundusz Spójności funkcjonujący w ramach Unii Europejskiej.

W oparciu o Porozumienie o Realizacji Projektu z dnia 22.06.2004r. zawarte pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Spółką oraz zapisy „Podręcznika procedur wdrażania Funduszu Spójności w NFOŚiGW”, Spółka prowadzi dwuwalutową ewidencję nakładów inwestycyjnych oraz wydzielone rachunki bankowe do obsługi finansowej projektu, a w szczególności rachunek środków Funduszu Spójności oraz rachunek odsetek od tych środków. Środki Funduszu Spójności przekazywane są przez NFOŚiGW do beneficjenta na rachunek bankowy środków Funduszu Spójności. Środki te Spółka może przeznaczyć na pokrycie 54% wydatków kwalifikowanych przedsięwzięcia. Środki Funduszu Spójności mogą wpływać zarówno w postaci zaliczki przed poniesieniem wydatku, jak i w postaci refundacji po dokonaniu wydatku.

Podatnik ma wątpliwości na podstawie, jakiego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane środki z Funduszu Spójności korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego?

Spółka stoi na stanowisku, iż właściwą podstawą prawną w zakresie opodatkowania środków z Funduszu Spójności jest przepis art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady funkcjonowania Funduszu Spójności (FS) określają przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 1164/94 z dnia 16 maja 1994r. ustanawiającego Fundusz Spójności (Dz.Urz. WE L 130 z dnia 25.05.1994r.). Ze środków FS udzielana jest pomoc na finansowanie inwestycji służących ochronie środowiska i transportu. Beneficjent, którego projekt inwestycyjny został objęty wsparciem finansowym, otrzymuje w ramach tej pomocy przyznane m.in. środki z FS.

Z treści wskazanego rozporządzenia Rady (WE) Nr 1164/94 oraz opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Ogólnego Podręcznika – Zarządzanie i Kontrola Funduszu Spójności wynika, że przekazywanie środków pomocy finansowej z FS, przyznanej decyzją Komisji Europejskiej, następuje w trzech formach: zaliczki, płatności pośrednich i płatności końcowej. Każda z tych płatności dokonywana jest na wniosek. W przypadku zaliczki wypłata następuje, gdy warunki jej płatności zostały spełnione, a w szczególności rozpoczęto prace związane z realizacją projektu i poniesiono wydatki kwalifikowane na ten cel. Płatności pośrednie są realizowane na wniosek beneficjenta udokumentowany poniesionymi wydatkami w toku realizacji projektu. Zaś płatność końcowa wypłacana po zakończeniu projektu stanowi różnicę pomiędzy całą kwotą danej pomocy ustaloną na podstawie zatwierdzonych i w rzeczywistości poniesionych wydatków a sumą kwoty zaliczki i kwot płatności pośrednich.

Przeznaczenie, procedura otrzymywania środków pomocy z FS, jak i ich wykorzystanie, wskazują, iż u beneficjenta otrzymana pomoc z FS stanowi zwrot poniesionych wydatków na projekt inwestycyjny objęty tą pomocą.

Te okoliczności są istotne przy rozpatrywaniu kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z FS. Stosownie do postanowień przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Z powyższego uregulowania wynika, że wydatki poniesione na nabycie gruntów, nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych środków trwałych, a także ich ulepszenie, a więc wydatki na inwestycje, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Jeżeli zatem Spółka otrzymała pomoc ze środków FS jako zwrot poniesionych wydatków na inwestycje, które nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych, to otrzymanej pomocy nie zalicza do przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy z dnia 15.02.1992r. do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Podatnika jest zgodne z wyjaśnieniami zawartymi w piśmie Ministerstwa Finansów znak DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30 sierpnia 2006r. skierowanym na podstawie art. 14 §1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa do Dyrektorów Izb Skarbowych, Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Skarbowych.

Jednocześnie Organ I instancji wskazuje, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15.02.1992r. odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj