Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PP3/443-0084/06
z 2 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP3/443-0084/06
Data
2007.02.02
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
usługi telekomunikacyjne
żetony
Pytanie podatnika
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży kodów doładowujących operatorów GSM w systemie przedpłaconym?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.10.2006 r. (data wpływu 06.11.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży kodów doładowujących operatorów GSM w systemie przedpłaconym, stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 31.10.2006 r. (data wpływu 06.11.2006 r.), podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego dokonanego w dniu 11.12.2003 r. w zakresie:
W ramach powyżej wskazanego przedmiotu działalności Spółka kupuje od operatorów sieci GSM czternastocyfrowe tajne kody doładowujące, które następnie są sprzedawane użytkownikom telefonów komórkowych w systemie przedpłaconym „pre-paid” za pomocą terminali elektronicznych lub systemu kasowego. Transakcje pre-paid zawierane przez spółkę polegają zatem na uprzednim hurtowym zakupie doładowań od operatorów GSM. Doładowania dostarczane są do Spółki w postaci zaszyfrowanych, czternastocyfrowych tajnych kodów i przechowywane w centralnym systemie komputerowym Spółki. Powyższe zakupy dokumentowane są fakturami VAT. Z momentem otrzymania faktury VAT Sp. z o.o. nabywa prawo do dysponowania kodami, w tym do sprzedaży doładowań swoim kontrahentom posiadającym zazwyczaj detaliczne punkty sprzedaży. Hurtowa sprzedaż kontrahentom jest realizowana za pośrednictwem centralnego systemu komputerowego i elektronicznych terminali ulokowanych w punktach sprzedaży kontrahentów lub systemu kasowego. Sprzedaż doładowania odbywa się poprzez teletransmisję czternastocyfrowego tajnego kodu z centralnego systemu komputerowego Spółki do elektronicznego terminala ulokowanego w punkcie sprzedaży poprzez wydruk kodu na drukarce terminala (terminale są własnością Sp. z o.o. albo kontrahenta Spółki kupującego hurtowo kody od Sp. z o.o.) lub poprzez system kasowy. Kontrahenci Sp. z o.o. nabywają kody w systemie przedpłaconym zawsze hurtowo, a następnie sprzedają doładowania poszczególnym klientom operatorów GSM. Sprzedaż hurtowa w systemie przedpłaconym omawianych kodów pomiędzy Sp. z o.o. a jej hurtowym kontrahentem dokumentowana jest fakturami VAT. Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w przedstawionym stanie faktycznym dla każdego z podmiotów dokonujących sprzedaży kodów doładowujących operatorów GSM w systemie przedpłaconym, w tym Sp. z o.o. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży tych kodów, zatem na mocy art.19 ust.18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)? Zdaniem podatnika, zgodnie z przepisem art. 19 ust.13 pkt 1 litera b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18, który stanowi przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych w systemie przedpłaconym, w przypadku, gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek. Zgodnie z art. 2 pkt 26 wskazanej ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w ustawie jest mowa o usługach elektronicznych, rozumie się przez to usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art.12 tego rozporządzenia. Po ostatniej zmianie stanu prawnego od dnia 01.07.2006 r. w zakresie usług elektronicznych należy bezpośrednio stosować przepisy art. 11-12 w/w rozporządzenia. Art. 12 zawiera obecnie listę usług nieobjętych definicją usług elektronicznych - nie są usługami elektronicznymi, w rozumieniu przepisów o podatku od towaru i usług, usługi telekomunikacyjne. W związku z tym - zdaniem podatnika - dla każdego z podmiotów dokonujących sprzedaży kodów doładowujących operatorów GSM w systemie przedpłaconym, w tym Sp. z o.o., obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży tych kodów. Organ podatkowy wyjaśnia, co następuje: Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust.13 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątek i w art. 19 ust.18 przyjął, że przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek. W przedmiotowej sprawie każdy z podmiotów dokonuje sprzedaży kodów doładowujących operatorów GSM w systemie przedpłaconym i są to inne jednostki uprawniające do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, o którym mówi art. 19 ust. 18, zatem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży tych kodów. Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.