Interpretacja Wójta Gminy Koszęcin
Pod.II.31102-91/2007
z 2 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Pod.II.31102-91/2007
Data
2007.08.02
Autor
Wójt Gminy Koszęcin
Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości
Słowa kluczowe
obowiązek składania deklaracji
podatek od nieruchomości
Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość sporządzania deklaracji podatkowych na formularzach innych niż ustalone na terenie gminy.
POSTANOWIENIE Wójt Gminy Koszęcin działając na podstawie art.14a § 1, §2, §3 i §art. 14 b §1, §2 i § 7, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jed. Dz. U. z 2005 nr 8 poz.60 ze zm.), art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych * (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 Nr 121, poz. 844 ze zm.), Postanawia: - Uznać za nieprawidłowe stanowisko Sp. z oo. w zakresie sporządzania deklaracji podatkowych naformularzach innych niż ustalone na terenie gminy Uzasadnienie ........... Sp. z o.o. w dniu 02 lipca 2007r. zwróciła się do Wójta Gminy Koszęcin w trybie art.14a wyżej wymienionej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, z prośbą o udzielenie wyjaśnień dotyczących składania deklaracji na podatek od nieruchomości sporządzone na formularzu innym niż ustalony przez radę gminy oraz konsekwencje za złożenie na formularzu wykorzystującym inny układ graficzny. Wnioskodawca przedstawił stanfaktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Zgodnie z przepisem art.14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Po rozpatrzeniu wniosku, Wójt Gminy Koszęcin, zważył co następuje: Ustawodawca wyraźnie wskazał w ustawach podatkowych regulujących podatki samorządowe, że powinny zostać ustalone wzory stosownych dokumentów, w których podatnicy złożą oświadczenie dotyczące podmiotów i przedmiotów opodatkowania. W art.6 ust.6 i ust.9 pkt 1 w/w ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, mówi się o informacjach o nieruchomościach i deklaracjach na podatek od nieruchomości sporządzonych na formularzu według ustalonego wzoru. Do składania ich zobowiązane są odpowiednio osoby fizyczne i osoby prawne. W przedstawionym przypadku ustawodawca wskazuje na "informacje lub deklaracje" sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru. Wzory te nie mogą być ustalane przez dowolne podmioty. Wątpliwość ta została rozstrzygnięta wraz ze zmianą treści przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991r., obowiązującą od dnia 1 stycznia 2003r. W obowiązującym stanie prawnym art.6 zawiera ust.13 zgodnie z treścią tego przepisu, jedynym kompetentnym organem do ustalania w/w wzorów jest rada gminy, która określa na podstawie art.41 i art.18 ust.2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: OZ.U. z 2001 nr 142 poz.1591 ze zm.), w drodze uchwały (uchwała ta publikowana jest w dzienniku urzędowym danego województwa), wzory formularzy, o których mowa w art.6 i w ust. 9 w pkt 1. W formularzach zawarte mają być dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W związku z powyższym jest bezwzględnie wymagane, aby deklaracja podatkowa podatku od nieruchomości była złożona na formularzu według ustalonego wzoru.Ponadto złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji zawierającej inny zakres danych niż określony przez radę gminy nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 powołanej powyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.Należy podkreślić, że od tego obowiązku jest tylko jeden wyjątek, ci mianowicie podatnik jest uprawniony do złożenia informacji lub deklaracji według sporządzonego przez siebie wzoru, w przypadku gdy rada gminy nie ustaliła wzorów tych informacji i deklaracji. Zgodnie z art. 272 Ordynacji podatkowej organ podatkowy dokonuje czynności sprawdzających, których celem jest sprawdzenie: terminowości składania deklaracji, wpłacania zadeklarowanych podatków oraz formalnej poprawności składanych deklaracji - chodzi między innymi, czy dokumenty te nie są wadliwe, czy nie zawierają błędów formalnych, oczywistych pomyłek oraz czy wypełniono je zgodnie z wymogami - błędy te polegają na niewłaściwym podsumowaniu danych wykazanych w deklaracji, braku podpisu, numeru identyfikacji podatkowej, wypełnieniu deklaracji na niewłaściwym formularzu (...) i in.Zgodnie z art.6 ust.9 ustawy o podatkach o opłatach lokalnych, osoby prawne,jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostkiorganizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane: - składać w terminie do 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, - odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia, - wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca. Niedopełnienie tych obowiązków przez wskazanych wyżej podatników stanowi naruszenie przepisów ustawy z 10 września 1999r. - Kodeks Karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz.930 ze zm.). Stosownie do art. 54 § 1 wspomnianego Kodeksu podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji przez co naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na uszczuplenie podatku, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.W świetle powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego osoby prawne sązobowiązane do składania deklaracji podatkowych na formularzach obowiązujących na terenie gminy określonych w uchwale rady gminy, w przypadku złożenia deklaracji na innych drukach należy to traktować jako nie wywiązanie się z obowiązku podatkowego, co skutkuje zastosowaniem przepisów kodeksu karno skarbowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.