Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej
PD/415-14/07
z 29 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-14/07
Data
2007.08.29



Autor
Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodów.


W dniu 19 czerwca 2007r wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawił stan faktyczny sprawy.

Strona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie usług stolarskich.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 23 lutego 2007r. zawarł Pan M umowę Nr ... z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25 % z krajowych środków publicznych.

Przedmiotem umowy jest wypłata środków pieniężnych w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej w ramach podstawowego wsparcia pomostowego. Beneficjent (Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W związku z tym Pan M zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w B P z pytaniem, czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Pan M przedstawił własne stanowisko w sprawie. brW ocenie strony pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w związku z art. 10 ustawy z dnia 20 listopada 1998r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998r. Nr 144, poz.930 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a/pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rzędowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki tj.:
a/środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
b/podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W zaprezentowanym przez Pana M stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci otrzymanego wsparcia finansowego nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W zaistniałej sytuacji środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), stąd nie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycyjne,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są środki.

Z przedstawionego wniosku o udzielenie interpretacji wynika, co nie pozostaje w sprzeczności z załączoną umową o podstawowe wsparcie pomostowe , że otrzymane środki przeznaczone będą w części na cele inwestycyjne.

Zatem środki finansowe otrzymane przez Pana M stanowią jego przychody stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art.12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i podlegają opodatkowaniu, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy spełnieniu wymogów art.22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

W przypadku otrzymania przyznanej pomocy na inwestycje, wydatki poniesione na te cele nie są kosztami podatkowymi na podstawie art.23 ust.1 pkt 1 lit. b w/w ustawy.

Natomiast zgodnie z art.23 ust.1 pkt 45 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie ewidencjonują poniesionych wydatków w prowadzonej ewidencji przychodów zgodnie z § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U z 2002r. Nr 219, poz. 1836 z późn.zm.).

Zryczałtowany podatek dochodowy zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Otrzymana przez Pana M pomoc finansowa ze środków EFS w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przychody te podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako przychód z działalności gospodarczej, stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art.12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów przy spełnieniu wymogów art. 22 ust.1, natomiast wydatki poniesione na zakup środka trwałego nie będą kosztami podatkowymi, co stanowi art.23 ust. 1 pkt 1 b, kosztem uzyskania przychodów nie będą również odpisy amortyzacyjne zgodnie z art.23 ust. 1 pkt 45 cytowanej ustawy.

Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 23 ust.1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko podatnika jest zatem prawidłowe z zastrzeżeniami o których mowa w uzasadnieniu.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj