Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
US.PP.443/66/2005
z 24 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
lass="noprint"> 
lass="portal_tlo" valign="top" width="100%">

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP.443/66/2005
Data
2005.10.24



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
las
nadleśnictwo
nota księgowa
opodatkowanie
starosta


Pytanie podatnika
Czy sprawowanie czynności nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa wykonywanymi przez nadleśniczego na zlecenie starosty podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinno być udokumentowane notę księgową?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek Podatnika z dnia 24.08.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj czy czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa wykonywane przez nadleśniczego na zlecenie starosty należy opodatkować podatkiem od towarów i usług oraz jak należy udokumentować te czynności, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że czynności nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa wykonywane przez nadleśniczego na zlecenie starosty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz, że dla udokumentowania i rozliczenia tychże czynności można wystawić notę księgową, postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Nadleśnictwo wnioskiem z dnia 24.08.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 16.09.2005 r.) zwróciło się do Naczelnika tut. Urzędu z zapytaniem w sprawie udzielenia odpowiedzi co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje starosta. Starosta powierzył nadleśniczemu Lasów Państwowych, w drodze porozumienia i przy zapewnieniu środków finansowych, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji. Powierzenie wymienionego nadzoru nastąpiło w drodze porozumienia. Nadleśniczy wykonując powierzone czynności nadzoru działa z upoważnienia i w imieniu starosty, wykonując tym samym zadania z zakresu administracji publicznej. Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik prezentuje stanowisko, że wykonując czynności nadzoru nad lasami niepaństwowymi działa w imieniu i z upoważnienia starosty, wykonując tym samym zadania z zakresu administracji publicznej. W związku z tym do nadleśniczego będzie miał zastosowanie przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, co skutkuje tym, że wykonywane czynności nadzoru nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług o podatku od towarów i usług i w związku z tym można je dokumentować notami księgowymi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika, ocenia stanowisko pytającego jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa podatkowego: w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje starosta oraz w zakresie określonym w ustawie wojewoda. Mając powyższe na uwadze, starostę, wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, uznać należy za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone na niego przepisami prawa, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie ww. przepisy ustawy o lasach dopuszczają, aby określone czynności z zakresu nadzoru w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, wykonywane były przez nadleśniczych Lasów Państwowych, na podstawie zawartego porozumienia. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 3 ww. ustawy starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych. Porozumienie, o którym mowa w ww. przepisie, stanowi porozumienie administracyjne, z którego wynika między innymi przekazanie kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych w pierwszej instancji.

Zatem stwierdzić należy, iż nadleśniczy działając z upoważnienia i w imieniu starosty wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, co powoduje, że nadleśniczy nie występuje jako podatnik VAT, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, a więc czynności te nie są objęte podatkiem od towarów i usług i nie powinny być dokumentowane fakturą VAT.

W zakresie dokumentowania wykonywanej czynności nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa na podstawie not księgowych wyjaśnia się, co następuje: w świetle powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego nadleśniczego nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Zatem wskazane czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również nie wymagają wystawienia faktur VAT, ponieważ czynności te nadleśniczy wykonuje w ramach realizacji zadań z zakresu administracji publicznej. Dowód księgowy w postaci noty obciążeniowej może być więc formą dokumentowania ww. czynności.

Ponadto tut. organ podatkowy w nawiązaniu do informacji Nadleśnictwa zawartej w piśmie z dnia 16.09.2005 r., z której wynika, że w 2005 r. wystawiło dla Starostwa faktury VAT dokumentujące przedmiotowe czynności stosując stawkę podatku VAT 3% wyjaśnia, że nie ma przeszkód do ich skorygowania. Podstawą takiej korekty jest § 17 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 798).


lass="noprint">

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj