Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-9/07/AS
z 21 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-9/07/AS
Data
2007.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
zaliczka


Istota interpretacji
Czy Spółka powinna otrzymać od Akademii faktury VAT obejmujące środki pieniężne otrzymane w ratach przez Akademię od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego?Czy Akademia powinna wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonanie usługi i ostateczne rozliczenie z uwzględnieniem otrzymanych części należności?



Wniosek ORD-IN 612 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007r. (data wpływu 11 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2007r. w Urzędzie Pocztowym nadany został ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokumentowania fakturami VAT otrzymanych przez Akademię środków finansowych przekazanych Uczelni przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w imieniu i na rzecz Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Decyzją Nr z dnia 8 września 2005r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał przedsiębiorcy – Spółce z o.o., środki finansowe przeznaczone na dofinansowanie badań stosowanych i prac rozwojowych, realizowanych w ramach wykonania projektu celowego pod nazwą: „Wdrożenie systemu regeneracji mas formierskich ze szkłem wodnym, wiązanych nowego typu utwardzaczami esterowymi, umożliwiającymi zwiększenie udziału masy regenerowanej” w wysokości 492.000,00 zł.

W wykonaniu ww. decyzji Spółka zawarła umowę Nr o wykonanie badań stosowanych i prac rozwojowych objętych wymienionym projektem celowym, w której stronami są:

  • Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwany Ministrem,
  • Akademia, zwana Wykonawcą,
  • Spółka z o.o., zwana Zleceniodawcą.

Badania stosowane i prace rozwojowe są objęte klasyfikacją wyrobów i usług o symbolu 73 – usługi badawczo-rozwojowe. Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. umowy, „Minister udziela Zleceniodawcy dofinansowania z przeznaczeniem na wykonanie umowy w części dotyczącej badań stosowanych i prac rozwojowych”. Przyznane Zleceniodawcy środki finansowe na dofinansowanie prowadzonych badań stosowanych i prac rozwojowych, zgodnie z § 5 ust. 9 ww. umowy, „Minister w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy przekazuje w ratach na rachunek bankowy Wykonawcy”. Środki finansowe Wykonawca otrzymuje przed wykonaniem poszczególnych zadań w ramach realizowanej usługi.

Spółka we wniosku podniosła również fakt, iż problem objęty zapytaniem był przedmiotem sprzecznych interpretacji dokonanych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka powinna otrzymać od Akademii faktury VAT obejmujące środki pieniężne otrzymane w ratach przez Akademię od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego...

  2. Czy Akademia powinna wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonanie usługi i ostateczne rozliczenie z uwzględnieniem otrzymanych części należności...

Zdaniem Wnioskodawcy bezspornym jest fakt, że dofinansowanie otrzymuje Spółka z o.o., zatem przekazane przez Ministerstwo raty dofinansowania na rachunek bankowy Akademii stanowią część należności o której mowa w art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie zatem z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 90, poz. 860), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie natomiast z § 14 ust. 4 cytowanego rozporządzenia, jeżeli faktury o których mowa w ust. 1 i 2 nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym, że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza o wartość otrzymanych części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN z dnia 10 lipca 2007r. Spółka wskazała, iż badania stosowane i prace rozwojowe realizowane w ramach projektu celowego pod nazwą: „Wdrożenie systemu regeneracji mas formierskich ze szkłem wodnym, wiązanych nowego typu utwardzaczami esterowymi, umożliwiającymi zwiększenie udziału masy regenerowanej” wykonywane są przez Akademię (wykonawca) na rzecz Spółki (zleceniodawca), która jest odbiorcą tych prac. Czynności te uznać należy zatem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (przez sprzedaż, o której mowa w tym przepisie, należy również rozumieć odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju - art. 2 pkt 22 tej ustawy).Zgodnie natomiast z ust. 3 cytowanego wyżej przepisu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wykonaniem usługi.

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z decyzją z dnia 8 września 2005r. kwota dofinansowania przyznana została nabywcy usług świadczonych przez Akademię, czyli Spółce. Środki finansowe przekazane przez Ministra w ratach na rachunek Akademii, stanowiły własność zlecającego wykonanie usługi, a podmiot udzielający dofinansowania, przekazując środki na rachunek Akademii, dokonał tego w imieniu i na rzecz zleceniodawcy czyli Spółki z o.o. Właścicielem środków finansowych w chwili ich przekazania na rachunek Akademii był zatem zleceniodawca tych usług czyli Spółka z o.o. Ponieważ środki pieniężne zostały przekazane na rachunek Uczelni przed wykonaniem usługi, stanowią więc zaliczkę na poczet należności, uiszczoną przez zlecającego wykonanie usługi.

W związku z powyższym, w świetle:

  1. art. 106 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz
  2. § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.),

    Akademia powinna udokumentować uznanie jej rachunku bankowego, poprzez wystawienie faktury stwierdzającej otrzymanie każdej zaliczki, wniesionej przez Ministra, w imieniu Spółki z o.o., na poczet wykonywanej przez Akademię usługi.

Zgodnie natomiast z § 14 ust. 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r., jeżeli faktury wystawione na otrzymane zaliczki, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności. Taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jeżeli natomiast faktury VAT wystawione na otrzymane zaliczki obejmują całą cenę brutto usługi, sprzedawca po wykonaniu usługi nie wystawia faktury VAT (14 ust. 5 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r.).

Odnośnie podnoszonej przez Spółkę we wniosku kwestii rozbieżności interpretacyjnej stwierdzić należy, że interpretacja wydana dla Akademii została zmieniona decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w z dnia 17 lipca 2007r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj