Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pabianicach
USIA/415-22/07
z 27 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIA/415-22/07
Data
2007.08.27
Autor
Urząd Skarbowy w Pabianicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
usługi telekomunikacyjne
Pytanie podatnika
Czy zakup kart telefonicznych oraz rozmowy telefomiczne można uznać za koszty uzyskania przychodu z tyt. prowadzenia działalności gospodarczej ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach, działając na podstawie art. 14 a § 1, art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje za prawidłowe stanowiskoprzedstawione w złożonym w dniu 22.06.2007 r. wniosku w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu usług telefonicznych. W dniu 22.06.2007 r. wpłynął do tut. Urzędu Pani wniosek w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie handlu. Dla potrzeb działalności zamierza Pani korzystać z telefonu komórkowego oraz telefonu prywatnego - stacjonarnego. Czy zakup kart telefonicznych oraz rozmowy służbowe z aparatu prywatnego stanowią koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej? Od dnia 01.01.2007 r. ustawodawca zmienił brzmienie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, spełniać łącznie następujące warunki: - pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania abo zabezpieczenia źródła przychodu, - nie znajdować się na liście kosztów nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy. Wszelkie poniesione wydatki, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ustawy, są kosztami uzyskania przychodu o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są nimi koszty bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dla potrzeb działalności gospodarczej będzie Pani wykorzystywała telefon komórkowy oraz telefon prywatny. Zakup kart telefonicznych jak również rozmowy służbowe z telefonu prywatnego stanowią koszt uzyskania przychodu. Zaksięgować je należy za pomocą dowodu wewnętrznego w przypadku rozmów z telefonu prywatnego, dowodem poniesienia wydatku będzie zapłacona faktura VAT. Zakup kart telefonicznych należy udokumentować dokumentem zakupu - fakturą VAT bądź rachunkiem. Reasumując, poniesione wydatki związane z usługami telefonicznymi stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, interpretacja nie jest wiążąca dla Pani, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe, organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art. 14 b par. 1 i par. 2 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.