Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej
PD/415-13/07
z 9 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-13/07
Data
2007.08.09
Autor
Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21ust. 1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W dniu 19 czerwca 2007r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Pana M o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawił Pan stan faktyczny sprawy. Strona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie usług stolarskich. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 23 lutego 2007r. zawarł Pan M umowę Nr ... z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem umowy jest wypłata środków pieniężnych w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej wsparcia pomostowego. Beneficjent (Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny) wypłaca te środki na wyodrębniony rachunek bankowy, z którego są pokrywane koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W związku z tym Pan M zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w B. P. z pytaniem, czy otrzymana pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21ust. 1 pkt 46-47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pan M przedstawił własne stanowisko w sprawie. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki tj.: Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorów programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U z 2000r., Nr 116, poz. 1206). Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Złożona struktura organizacyjna i procedury udzielania pomocy powodują ,iż skomplikowany jest system przepływów finansowych. Środki finansowe dla ostatecznych beneficjentów pochodzą ze środków pożyczonych z budżetu państwa. Komisja Europejska zwraca wydatki dopiero po realizacji programu (zasilają one fundusze krajowe). Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji , o której mowa w art. 11 ust. 7, części kwalifikowanych wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii. Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi - art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r., nr 249, poz. 2104 z późn.zm.). W tej sytuacji nie można twierdzić, że środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W zależności od kierunku przeznaczenia tych środków stosuje się również odpowiednie przepisy w zakresie podatku dochodowego. W zaprezentowanym przez Pana M stanie faktycznym pomoc finansowa w postaci otrzymanego wsparcia finansowego nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. W przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46a, pkt 47a, pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż otrzymane środki pomostowe nie pochodzą z instytucji określonych w tych przepisach. Stosownie bowiem do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólną zasadą uznania kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, określoną w art. 22 ust.1 w/w ustawy podatkowej. Podatnicy, którzy wybrali opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie ewidencjonują poniesionych wydatków w prowadzonej ewidencji przychodów zgodnie z § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U z 2002r. Nr 219, poz.1836 z późn.zm.) Zryczałtowany podatek dochodowy stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Reasumując, otrzymana przez Pana M pomoc finansowa ze środków EFS w ramach ZPORR Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. nformuję, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.