Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-646/12-4/MP
z 13 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-646/12-4/MP
Data
2012.11.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przychód
stypendia
stypendium stażowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Istota interpretacji
Stwierdzić należy, że do stypendiów stażowych otrzymanych przez uczestników projektu „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 463 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2012 r. (data wpływu 06.08.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 29.10.2012 r. (data nadania 29.10.2012 r., data wpływu 31.10.2012 r.) na wezwanie z dnia 11.10.2012 r. Nr IPPB4/415-646/12-2/MP (data nadania 11.10.2012 r., data doręczenia 22.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendiów stażowych otrzymanych ze środków Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendiów stażowych otrzymanych ze środków Unii Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 11.10.2012 r. Nr IPPB4/415-646/12-2/MP (data nadania 11.10.2012 r., data doręczenia 22.10.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia z dnia 29.10.2012 r. (data nadania 29.10.2012 r., data wpływu 31.10.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z rozpoczęciem realizacji przez Wnioskodawcę - w partnerstwie z innymi podmiotami oraz Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako Liderem - projektu systemowego „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, Wnioskodawca będzie organizatorem staży rehabilitacyjnych, realizowanych dla niepełnosprawnych bezrobotnych. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków PFRON.

Jednym z działań merytorycznych projektu jest realizacja staży rehabilitacyjnych, których uczestnikami są osoby niepełnosprawne. W ramach tych staży osoby niepełnosprawne będą świadczyć pracę dla wybranych przedsiębiorców, otrzymując za to wynagrodzenie w formie stypendium stażowego. Staże będą realizowane na podstawie trójstronnej umowy pomiędzy Wnioskodawcą, pracodawcą oraz osobą niepełnosprawną (tzw. beneficjentem projektu).

Przedmiotowa umowa jest umową o realizację stażu. Organizacja przedmiotowych staży odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.). Ustawa ta wprowadza pojęcie stażu, który oznacza „nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą”. Art. 53 powyższej ustawy przewiduje, iż „Bezrobotnych (…) starosta może skierować do odbycia stażu przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy do pracodawcy, rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub pełnoletniej osoby fizycznej, zamieszkującej i prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym obejmującym obszar użytków rolnych o powierzchni przekraczającej 2 ha przeliczeniowe lub prowadzącej dział specjalny produkcji rolnej”. Zasady kierowania na staż stosowane są odpowiednio do organizacji pozarządowych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o promocji zatrudnienia bezrobotnym w okresie odbywania szkolenia przysługuje stypendium. Wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120% zasiłku dla bezrobotnych. Zasiłek dla bezrobotnych określany jest zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Tak więc w związku z wymogami projektu Wnioskodawca jako organizator staży dla bezrobotnych osób niepełnosprawnych zawiera umowę o realizację stażu z podmiotem, u którego staż został zorganizowany. W przedmiotowej umowie wymieniona jest osoba, która objęta jest stażem oraz zobowiązania przyjmującego, organizatora i beneficjanta stażu. Zgodnie zaś z § 1 ust. 2 takiej umowy wyłącza się uznawanie umowy jako umowa o prace, gdyż przedmiotowy zapis brzmi, iż przez staż należy rozumieć nabywanie praktycznych umiejętności do wykonywania zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy. Dodatkowo Wnioskodawca, jako organizator w ramach umowy o organizację stażu zobowiązuje się do:

  1. Zapoznania beneficjenta projektu z programem stażu.
  2. Wypłaty stypendium stażowego beneficjenta projektu odbywającemu staż oraz do rozliczenia i dokonania płatności należności publicznoprawnych związanych z tym dodatkiem stażowym.
  3. Pozbawienia beneficjenta projektu możliwości kontynuowania stażu na wniosek Pracodawcy lub po zasięgnięciu jego opinii, w przypadkach:
    1. opuszczenia z przyczyn nieusprawiedliwionych więcej niż jednego dnia stażu,
    2. naruszenia podstawowych obowiązków określonych w regulaminie pracy.
  4. Sprawowania nadzoru nad odbywaniem stażu.
  5. Dostarczenia Pracodawcy oznaczeń Unii Europejskiej oraz Europejskiego Funduszy Społecznego w celu umieszczenia ich w widocznym miejscu u Pracodawcy.

Wnioskodawca poinformował, iż stażysta jest zobowiązany wykonywać określoną pracę, pod okiem opiekuna z ramienia zakładu pracy. Stażysta jest zobowiązany do rozliczania się z dni nieobecności w pracy, do podpisywania listy obecności, ma także prawo do płatnych dni wolnych (2 dni w miesiącu) i zwolnienia chorobowego w przypadku choroby.

Osoby otrzymujące stypendium stażowe, to uczestnicy projektu, do których faktycznie skierowana jest pomoc w ramach projektu, to beneficjenci, którzy objęci są wsparciem, natomiast staż jest jednym z elementów procesu wsparcia. Zgodnie z przyjętym przez lidera projektu Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz partnerów, którym m.in. jest Wnioskodawca, poprzez staż rehabilitacyjny rozumie się odpłatną, trzymiesięczną, ciągłą formę rozwoju i sprawdzenia umiejętności praktycznych w miejscu pracy. Beneficjent zostanie skierowany na staż jedynie po uzyskaniu akceptacji ze strony organizatora stażu. Osoby niepełnosprawne, które będą uczestnikami projektu będą otrzymywać stypendia stażowe zgodnie z warunkami określonymi w umowie o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kwestie wypłaty stypendium stażowego zostały uzgodnione na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie. W budżecie projektu określona została kwota jaką w ramach stażu może otrzymać każdy z beneficjentów projektu. Pomoc będzie skierowana jedynie do osób niepełnosprawnych spełniających kryteria uczestnictwa w projekcie. Na staże rehabilitacyjne kierowani będą BO u których w indywidualnym planie działania (IPD) wskazano potrzebę takiej formy wsparcia, mający największe predyspozycje do podjęcia zatrudnienia. Dodatkowo beneficjent projektu nie może korzystać dwukrotnie z tych samych form wsparcia w ramach niniejszego projektu. Realizacja Projektu następuje zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie realizacji Projektu, który stanowi załącznik do umowy partnerskiej pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako leaderem i 5 (pięcioma) partnerami. Każdy Partner zobowiązuje się do wykonywania uzgodnionych zadań w ramach realizacji Projektu, zgodnie z zasadami określonymi w niniejsze umowie i w załącznikach do niej, a w szczególności z wnioskiem o dofinansowanie realizacji Projektu, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy partnerskiej. We wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu określono zobowiązanie każdego partnera do zorganizowania określonej liczby staży. Ponadto określono, że czas stażu wynosi trzy miesiące i jest on odpłatny. Dlatego też w postanowieniach każdej umowy o organizację stażu organizator, czyli Wnioskodawca zobowiązał się do wypłaty stypendium w określonej wysokości oraz do rozliczenia i dokonania płatności należności publicznoprawnych związanych z tym dodatkiem stażowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium stażowe (wynagrodzenie wypłacone podczas odbywania staży rehabilitacyjnych przez beneficjenta projektu) - współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - w myśl obowiązującego od 1 stycznia 2010 r. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacone beneficjentom z tytułu odbywania staży rehabilitacyjnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten zwalnia od podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.). Zwolnieniu podlegają więc świadczenia, które można zakwalifikować jako „pomoc”, tj. zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „działanie podjęte dla dobro innej osoby”. Nie stanowi zatem pomocy takie działanie, które w zamian za wkład danej osoby oferuje jej świadczenie ekwiwalentne. Stypendia stażowe są wynagrodzeniem, ekwiwalentem, za wykonaną osobiście (i bez pomocy innych osób) pracę niepełnosprawnych na rzecz przedsiębiorcy.

Wnioskodawca wskazał również, że stypendium rehabilitacyjne nie ma charakteru bezzwrotnego. Stąd budzi wątpliwości, czy uczestników staży (beneficjentów) można uznać za podmioty, które faktycznie otrzymują pomoc w ramach projektu. Faktycznym biorącą pomocy jest bowiem pracodawca, który nie prowadząc staży rehabilitacyjnych - do wykonania tej pracy — byłby zobowiązany do zatrudnienia innych pracowników. Dla niepełnosprawnych pracowników — beneficjentów projektu - jest to natomiast wynagrodzenie za wykonaną przez nich na rzecz pracodawców pracę, a nie darmowe świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawcę - w partnerstwie z innymi podmiotami oraz Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako Liderem - projektu systemowego „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, Wnioskodawca będzie organizatorem staży rehabilitacyjnych, realizowanych dla niepełnosprawnych bezrobotnych. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków PFRON. W ramach staży osoby niepełnosprawne będą świadczyć pracę dla wybranych przedsiębiorców, otrzymując za to wynagrodzenie w formie stypendium stażowego. Staże będą realizowane na podstawie trójstronnej umowy pomiędzy Wnioskodawcą, pracodawcą oraz osobą niepełnosprawną (tzw. beneficjentem projektu). Przedmiotowa umowa jest umową o realizację stażu. Poprzez staż rehabilitacyjny rozumie się odpłatną, trzymiesięczną, ciągłą formę rozwoju i sprawdzenia umiejętności praktycznych w miejscu pracy. Osoby niepełnosprawne, które będą uczestnikami projektu będą otrzymywać stypendia stażowe zgodnie z warunkami określonymi w umowie o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Pomoc będzie skierowana jedynie do osób niepełnosprawnych spełniających kryteria uczestnictwa w projekcie.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie – jak wynika z treści wniosku - uczestnikami programu stażowego są osoby niepełnosprawne - Beneficjenci Ostateczni. Staż ten ma im pomóc w uzyskaniu praktycznych umiejętności w miejscu pracy. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do stypendiów stażowych otrzymanych przez uczestników projektu „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj