Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile
P1-P-443/10/06
z 19 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P1-P-443/10/06
Data
2007.07.19
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste
Pytanie podatnika
Naliczanie podatku VAT od opłat za użytkowanie wieczyste ustanowione przed dniem 01.05.2004r.
DECYZJA Na podstawie art.14b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t.Dz.U. z 2005r. Nr 8,poz.60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 20.12.2005r. Nr PP/443/102/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług i stwierdza, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów ustanowionego przed dniem 1 maja 2004r. nie zawiera podatku od towarów i usług, jak też nie powinna być powiększona o taki podatek. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 16.11.2005r. Prezydent Miasta zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.). Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że podatnik, na podstawie art.71 ustawy o gospodarce nieruchomościami, pobiera opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego. Zdaniem wnioskodawcy do opłat z tytułu użytkowania wieczystego ustanowionego przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług należy doliczyć podatek VAT. Dokonując interpretacji w przedmiotowej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia 20.12.2005r. nr PP/443/102/05 uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe wskazując, że w przypadku opłat rocznych ustalonych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, ustanowionego przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, mają zastosowanie zasady wynikające z art.29.ust.1 ustawy, o której mowa. Tym samym podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, jak stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia z uwzględnieniem stanowiska Ministra Finansów wyrażonego w piśmie z dnia 27 marca 2007r. nr PT10-812-167/2007/MR/429 w związku z uchwałą NSA z dnia 8 stycznia 2007r. sygn. akt I FPS I/06 stwierdza, iż opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed dniem 1 maja 2004r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy. Ze stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku z dnia 16.11.2005r. wynika, że do opłat rocznych pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego ustanowionego przed 1 maja 2004r. dolicza się podatek VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zauważa, że powyższa zasada nie będzie miała zastosowania wobec praw użytkowania wieczystego ustanowionych po dniu 30 kwietnia 2004r. – czynności te, jako objęte, co do zasady, katalogiem art.5 ustawy z dnia 11 marca 2004r., będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych – niezależnie od okoliczności, czy czynność ta wypełniać będzie dostawę czy też świadczenie usług. W świetle powyższego należy stwierdzić, że Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonał niewłaściwej oceny prawnej w wydanym postanowieniu z dnia 20.12.2005r. nr PP/443/102/05. Taki stan obliguje organ drugiej instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art.14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, z którego wynika, iż organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie naczelnika urzędu skarbowego z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo. Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.