Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-300/12-4/NS
z 25 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-300/12-4/NS
Data
2012.06.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
dane
faktura
faktura korygująca
korekta faktury
podwyższenie ceny
Istota interpretacji
Dane jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny nie będącej wynikiem pomyłki lub błędu.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny nie będącej wynikiem pomyłki lub błędu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny nie będącej wynikiem pomyłki lub błędu. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka X, zwana dalej „Spółką”, prowadzi działalność gospodarczą oraz jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik na potrzeby podatku do towarów i usług (dalej „VAT”). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje na rzecz klientów sprzedaży towarów lub świadczenia usług, zwanej dalej „Sprzedażą”, opodatkowanej VAT. Dla udokumentowania Sprzedaży Spółka wystawia klientom faktury VAT. Po Sprzedaży i wystawieniu faktur VAT mogą wystąpić następujące sytuacje:
Spółka w ostatnim okresie przechodzi zmiany właścicielskie i stała się częścią Grupy Y. Z uwagi na powyższe w Spółce trwa proces dostosowywania i ujednolicenia stosowanych procedur księgowo-podatkowych oraz dokumentów, w tym faktur. W ramach tej procedury Spółka chciałaby uzyskać potwierdzenie prawidłowej treści faktur korygujących wystawianych przez Spółkę w wyżej wymienionych przypadkach. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w przypadku gdy po wystawieniu faktury dochodzi do podwyższenia ceny nie będącej wynikiem pomyłki lub błędu, faktura korygująca dokumentująca taką zmianę ceny może zawierać wyłącznie dane określone w § 14 ust. 2 oraz w § 14 ust. 4 w związku z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zwanego dalej: „Rozporządzeniem”, tj.:
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej: „Ustawą VAT”, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. W świetle art. 29 ust. 4 Ustawy VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Na mocy art. 106 ust. 8 Ustawy VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. W myśl art. 2 pkt 22 Ustawy VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W świetle powyższych przepisów podstawą opodatkowania VAT jest obrót, którym jest co do zasady kwota należna z tytułu sprzedaży. Formalną podstawą do ujęcia tego obrotu na potrzeby rozliczenia VAT jest faktura VAT, która wskazuje na wartość obrotu (wartość sprzedaży podatnika). Obrót podlega zmniejszeniu, między innymi o wartość zwróconych towarów. Zmniejszenie podstawy opodatkowania (obrotu) o wartość udzielonego rabatu, zwróconego towaru, zwróconej zaliczki (zadatku) oraz o wartości wynikające z pomyłek na fakturze co do ceny, stawki lub kwoty podatku, może nastąpić, po spełnieniu wymogów formalnych, między innymi, na podstawie faktury dokumentującej korygowane wartości wystawionej zgodnie z regulacjami Rozporządzenia wydanego na podstawie art. 106 ust. 8 Ustawy VAT. Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży – na mocy § 5 ust. 1 Rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:
W myśl § 13 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 Ustawy VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Stosownie do § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
Zgodnie z § 14 ust. 1 Rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury, np. w wyniku ustaleń z kontrahentem. Stosownie do § 14 ust. 2 Rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca takiego podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:
W myśl § 14 ust. 4 Rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących. Z treści powyższych przepisów wynika, że w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury nie będącego wynikiem pomyłki lub błędu w fakturze oryginalnej, na podstawie § 14 ust. 1 Rozporządzenia, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę korygującą. Faktura korygująca wystawiona w przypadku podwyższenia ceny, na podstawie § 14 ust. 2 Rozporządzenia powinna zawierać co najmniej:
Ponadto, w każdym przypadku w razie podwyższenia ceny, na podstawie § 14 ust. 4 Rozporządzenia w związku z § 13 ust. 8 Rozporządzenia, na fakturze korygującej dokumentującej podwyższenie ceny, o którym mowa w § 14 ust. 1 Rozporządzenia należy wskazać wyraz „korekta” lub „faktura korygująca”. Należy zauważyć, iż literalne brzmienie przepisów § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia wskazuje, że faktura korygująca powinna zawierać co najmniej dane wyżej wymienione. Wobec tego zamieszczenie na fakturze korygującej danych wymaganych wyżej wymienionymi przepisami oznacza, że spełnia ona wymogi formalne i jest prawidłowo wystawiona. W szczególności § 13 ust. 2 Rozporządzenia nie daje podstaw do wywodzenia z niego obowiązku, aby w treści faktury korygującej podawane były dane pierwotne uwzględnione w poszczególnych fakturach korygowanych (tj. kwota netto, VAT, kwota brutto) oraz odpowiadające im dane ostateczne po korekcie. W przypadku, gdy podanie tych informacji byłoby z punktu widzenia ustawodawcy niezbędne, warunek podania kwot przed i po korekcie zostałby wprost sformułowany w § 13 ust. 2 Rozporządzenia. W taki sposób właśnie ustawodawca postąpił w przypadku faktur korygujących wystawionych w następstwie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury wskazując w § 14 ust. 3 Rozporządzenia, że wystawiona w takim przypadku faktura korygująca powinna zawierać kwoty podane w omyłkowej wysokości (kwoty pierwotne) oraz kwoty w wysokości prawidłowej (kwoty po korekcie). Stanowisko powyższe zostało w szczególności potwierdzone w interpretacji podatkowej z dnia 11 października 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP1-443-1206/11-2/IGo, w której przyznano, że ,,(...) Należy się zgodzić z Wnioskodawcą, który twierdzi, że na fakturze korygującej nie jest konieczne umieszczanie np. kwoty netto, VAT, kwoty brutto. Faktura korygująca wystawiona w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do niektórych z pozycji wskazanych na fakturach dokumentujących sprzedaż dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie – tj. w przypadku Spółki za okresy kwartalne, roczne – powinna zawierać co najmniej: numer kolejny oraz datę jej wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz ich numery identyfikacji podatkowej, numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”, dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży (...)”. Podsumowując, przepisy § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia określają minimalny i niezbędny zakres informacji (elementów), jaki powinien się znaleźć na fakturze korygującej. Oznacza to, że tych informacji może być więcej i mogą być zamieszczone również informacje (elementy) dodatkowe. Przepisy Rozporządzenia nie zabraniają uwzględniania w treści wystawianych faktur korygujących dodatkowych informacji, które nie zostały wymienione w § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia, jednakże uwzględnienie takich dodatkowych elementów powinno być uznane co najwyżej za prawo, a nie obowiązek podatnika. Zgodnie z powyższą argumentacją, która ma również zastosowanie do faktur korygujących wystawionych na podstawie § 14 ust. 1 Rozporządzenia, jeżeli wszystkie wskazane powyżej elementy znajdują się na fakturze korygującej dokumentującej podwyższenie ceny to faktura taka jest kompletna i prawidłowo wystawiona w rozumieniu przepisów Rozporządzenia oraz przepisów Ustawy VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wystawiona faktura korygująca dokumentująca podwyższenie ceny, powinna zawierać następujące elementy:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny nie będącej wynikiem pomyłki lub błędu. Wniosek w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku udzielenia rabatu, otrzymania zwrotu towarów lub dokonania zwrotu zaliczki (zadatku) został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-300/12-2/NS. Natomiast kwestia dotycząca danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich sprzedaży dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-300/12-3/NS. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.