Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile
P1-D/415-0003/07/Z
z 21 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P1-D/415-0003/07/Z
Data
2007.05.21
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile
Słowa kluczowe
odprawa pieniężna
stawki podatku
zaliczka na podatek
źródła przychodu
Pytanie podatnika
Czy od wypłaconej odprawy pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę, były pracodawca prawidłowo pobrał zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19% - według zasad określonych w art. 31, 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wnioskiem z dnia 28 grudnia 2006 roku, podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile o udzielenie w trybie art. 14a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w jej indywidualnej sprawie, dotyczącej następującego stanu faktycznego: Ponadto strona uważa, że cyt. „wypłata odprawy pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę w moim przypadku nie jest wynagrodzeniem, a świadczeniem w związku ze stosunkiem pracy od byłego pracodawcy„. Kodeks pracy wypłatę odprawy pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę kwalifikuje również do świadczeń. W odpowiedzi na powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile dnia 08 marca 2007 roku wydał postanowienie, w którym wyrażone we wniosku stanowisko podatniczki uznał za nieprawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia organ I instancji dokonał m.in. interpretacji przepisu art.12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wskazując, że za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności : wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Za pracownika w rozumieniu art.12 ust.4 w/cyt. ustawy podatkowej uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy. Podatniczka nie zgadzając się z dokonaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile interpretacją, pismem z dnia 19 marca 2007 roku w ustawowym terminie złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w którym podtrzymując w całości swoje stanowisko zawarte w złożonym wniosku, wniosła o zmianę zaskarżonego postanowienia. Po rozpatrzeniu wniesionego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że stanowisko strony jest nieprawidłowe i nie zasługuje na uwzględnienie. Stosownie do treści art. 12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz.176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W ustawie podatkowej nie zostały zdefiniowane stosunki pracy ani też uprawnienia pracownika jako podmiotu stosunku pracy, te są bowiem uregulowane w prawie pracy, w szczególności w Kodeksie pracy. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że ilekroć ustawa podatkowa wiąże określone konsekwencje w sferze podatku ze stosunkiem pracy bądź ze wszelkiego rodzaju wypłatami ze stosunku pracy, to miarodajne w tych przedmiotach są przepisy prawa pracy.Wychodząc z powyższych założeń wypłacona pracownikowi odprawa należy do zakresu przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art.10 ust. 1 i art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie do przychodów o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Odprawa emerytalna jest niewątpliwie instytucją prawa pracy - jest świadczeniem, które w ramach stosunku pracy uzyskuje pracownik od pracodawcy. Zatem bez wątpienia jest świadczeniem ze stosunku pracy. W Kodeksie pracy regulacji odprawy emerytalnej (rentowej) poświęcony jest art. 921, stanowiący określenie tego świadczenia przysługującego pracownikowi w ramach przepisów Działu Trzeciego Kodeksu pracy poświęconych wynagrodzeniu za pracę i innym świadczeniom. Podkreślić należy, że odprawa emerytalna to świadczenie, które może otrzymać tylko pracownik i że podstawą tego świadczenia jest wyłącznie stosunek pracy. Ma ona charakter świadczenia powszechnego, czyli świadczenia przysługującego wszystkim pracownikom w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia, których stosunek pracy ustał w warunkach określonych art. 921 Kodeksu pracy. Według art. 921 § 1 k. p. między ustaniem stosunku pracy a przejściem na rentę lub emeryturę nie tylko musi zaistnieć „ związek”, ale konieczne jest też, aby nastąpiła właściwa kolejność zdarzeń. Dla uzyskania odprawy konieczne jest, aby najpierw doszło do rozwiązania stosunku pracy, a dopiero potem do rozpoczęcia korzystania ze świadczeń emerytury lub renty. Nie nabędzie zatem prawa do odprawy pracownik, który już w trakcie zatrudnienia korzystał ze świadczeń emerytalnych (rentowych), a dopiero później rozwiązano z nim umowę o pracę. Podobnie nie nabywa prawa do odprawy pracownik, który nabywa emeryturę lub rentę, ale którego stosunek pracy jest kontynuowany. Nabycie prawa do odprawy emerytalnej zależy od powstania następujących okoliczności : spełnienia przez pracownika warunków uprawniających do emerytury (renty), ustania stosunku pracy, zmiany statusu prawnego pracownika z pracownika na osobę pobierającą określone świadczenie oraz związku między ustaniem stosunku pracy a przejściem pracownika na emeryturę (rentę). Z istoty roszczenia o odprawę emerytalną wynika, że staje się ona wymagalna w dacie przejścia na emeryturę. Inna jest natomiast konstytutywna cecha świadczeń, określonych w art. 30 ust.1 pkt 4 ustawy podatkowej, w którym chodzi nie o świadczenia (przychód) ze stosunku pracy, ale o świadczenia uzyskiwane przez emerytów ( przysługujące emerytom lub rencistom) tyle tylko, że z tytułu łączącego ich uprzednio z zakładem pracy stosunku pracy. O tym czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy też inna osoba nie związana stosunkiem pracy z pracodawcą. Z punktu widzenia art. 12 ust.1 ustawy podatkowej bez znaczenia jest fakt, że odprawa emerytalna została wypłacona osobie, która od kilku dni posiadała status emeryta, istotne bowiem jest to, że źródłem wypłaty był stosunek pracy i data wymagalności tego świadczenia. Zatem argumentacja strony, że w dniu wypłaty odprawy nie była już pracownikiem, lecz miała status emeryta nie znajduje uzasadnienia do jej przyjęcia, ponieważ prawo do odprawy nabywa pracownik w chwili rozwiązania stosunku pracy, a nie emeryt. Zarzut strony dotyczący nie wyjaśnienia reguły tzw.„ innych świadczeń ” jest niezasadny, ponieważ organ I instancji w wydanym postanowieniu powołał przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy ( Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz.94 z późn. zm.), które określają prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. W myśl art. 2 Kodeksu pracy pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Rozdział I działu trzeciego Kodeksu pracy odnosi się do ustalania wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą. Na podstawie art. 773 § 1 Kodeksu pracy, warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej, jeżeli nie są oni objęci układem zbiorowym pracy, określi, w drodze rozporządzenia - w zakresie niezastrzeżonym w innych ustawach do właściwości innych organów - minister właściwy do spraw pracy na wniosek właściwego ministra. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia ”innych świadczeń”, a zatem wypłacona odprawa pieniężna związana z przejściem pracownika na emeryturę, wypłacona po rozwiązaniu stosunku pracy musi być rozpatrywana w kontekście przepisów Kodeksu pracy. W świetle powołanego przepisu pracownik w związku z przejściem na emeryturę zawsze otrzymuje jednorazową odprawę pieniężną, bez względu na jej wysokość, która może być uzależniona jedynie od okresów przepracowanych, a zatem zarzut strony, iż wypłacona przez Urząd Skarbowy w ... wielokrotna (sześciokrotna) odprawa pieniężna nie jest kwalifikowana do innych świadczeń nie znajduje uzasadnienia. Z treści powołanego przepisu wynika wprost, że inne świadczenia dotyczą jednorazowej odprawy pieniężnej, co oznacza, że pracownik w związku z przejściem na emeryturę może otrzymać tylko jeden raz odprawę pieniężną, bez względu na jej wysokość. Wysokość jednorazowej odprawy pieniężnej wypłacona podatniczce została przyznana na podstawie art. 64 ust.1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 roku o służbie cywilnej (Dz. U. z 2006 roku, Nr 170,poz.1218 z późn. zm.), zgodnie z którym członkowi korpusu służby cywilnej, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia, a jeżeli członek korpusu służby cywilnej przepracował co najmniej 20 lat w służbie cywilnej, jednorazowa odprawa przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Organ odwoławczy stwierdził, że przyznana stronie jednorazowa odprawa pieniężna, w związku z przejściem na emeryturę jest świadczeniem mającym charakter przychodu ze stosunku pracy, bowiem może ją otrzymać wyłącznie pracownik, a nie emeryt, zaś datą wymagalności tego świadczenia jest dzień rozwiązania stosunku pracy. Skoro zatem podmiotem uprawnionym do otrzymania odprawy emerytalnej jest pracownik, to brak jest podstaw prawnych do zastosowania wobec niego warunków opodatkowania będących przywilejem emerytów i rencistów określonym w art. 30 ust.1 pkt 4 ustawy podatkowej. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie znalazł podstaw do zmiany lub uchylenia zaskarżonego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa i stwierdził, że organ I instancji dokonał prawidłowej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionym przez stronę stanie faktycznym. Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.