Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-681/12/HK
z 23 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-681/12/HK
Data
2012.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
emeryci
renciści
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu umorzenia niespłaconej części pożyczki przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy (SPZOZ) stosunkiem pracy?



Wniosek ORD-IN 718 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z umorzeniem emerytom i rencistom niespłaconej części pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika związanych z umorzeniem emerytom i rencistom niespłaconej części pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką, która powstała w 2009 r. Od dnia 01 kwietnia 2010 r. prowadzi działalność medyczną przejętą od SPZOZ postawionego w stan likwidacji.

Z dniem 01 kwietnia 2010 r. pracownicy zatrudnieni w SPZOZ zostali przejęci na mocy art. 231 Kodeksu pracy i stali się pracownikami Spółki.

Spółka jak i SPZOZ tworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Pracownicy SPZOZ przed przejęciem (czyli przed 01 kwietnia 2010 r.) zaciągali pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W dniu 18 kwietnia 2011 r. Spółka zawarła porozumienie z SPZOZ o przejęciu środków oraz należności z SPZOZ. Na mocy tego porozumienia przejęci pracownicy Spółki spłacają Spółce zaciągnięte w SPZOZ pożyczki mieszkaniowe. Spółka przejęła, na mocy porozumienia, także należności z tytułu niespłaconych pożyczek osób, które nie zostały przejęte przez Spółkę, gdyż w dniu 01 kwietnia 2010 r. osoby te nie były zatrudnione w SPZOZ, tak więc Spółka przejęła także należności byłych pracowników SPZOZ. Część osób, będąca byłymi pracownikami SPZOZ nabyła uprawnienia emerytalne za czasów SPZOZ, natomiast Spółka nie przejęła akt osobowych tych pracowników. W związku z tym, iż należności z tytułu niespłaconych pożyczek mieszkaniowych byłych pracowników SPZOZ, nieprzejętych przez Spółkę, uległy przedawnieniu, Spółka zdecydowała o umorzeniu tych pożyczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy u pożyczkobiorców, którym umorzono niespłaconą część pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powstanie przychód podatkowy...
  2. Czy Spółka ma obowiązek wystawić pożyczkobiorcom informację o dochodach PIT-8C, mając na uwadze, iż przedawnienie niespłaconej części pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nastąpiło przed podpisaniem porozumienia z dnia 16 kwietnia 2011 r....
  3. Czy w przypadku konieczności wystawienia informacji o dochodach PIT-8C Spółka może wskazać dane adresowe pożyczkobiorcy, widniejące w umowie pożyczki, mając na uwadze niebezpieczeństwo, iż podane dane adresowe mogą być nieaktualne...
  4. Czy w przypadku konieczności wystawienia informacji o dochodach PIT-8C dla pożyczkobiorców, których umowy nie zostały przejęte na mocy porozumienia, Spółka może wskazać dane adresowe udostępnione przez SPZOZ, mając na uwadze niebezpieczeństwo, iż podane dane mogą być nieaktualne...
  5. Czy Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu umorzenia niespłaconej części pożyczki przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy (SPZOZ) stosunkiem pracy...

Ad. 1.

Zdaniem Spółki, z tytułu umorzenia niespłaconej części pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powstanie przychód podatkowy u pożyczkobiorcy - z innych źródeł - w momencie dokonania umorzenia, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie podlegał rozliczeniu w zeznaniu podatkowym wraz z innymi dochodami za rok podatkowy, w którym dokonano umorzenia.

Ad. 2.

Spółka uważa, iż ma obowiązek wystawić pożyczkobiorcom informacje o dochodach PIT-8C mimo, iż przedawnienie niespłaconych części pożyczek nastąpiło przed 16 kwietnia 2011 r., czyli przed podpisaniem porozumienia. Na mocy podpisanego porozumienia Spółka przejęła należności, tak więc stała się ich prawnym następcą. Poza tym Spółka przejmując należności z tytułu niespłaconej części pożyczki może wszelkimi prawnie dopuszczalnymi sposobami dążyć do wyegzekwowania pożyczonych środków, nawet tych przedawnionych, gdyż przedawnione roszczenie nie wygasa z mocy samego prawa.

Ad. 3 i 4.

W ocenie Spółki, informacja o dochodach PIT-8C winna być wystawiona na nazwisko pożyczkobiorcy, zgodnie z posiadanymi danymi adresowymi, a w razie ich braku – zgodnie z danymi udostępnionymi przez SPZOZ.

Ad. 5.

Spółka uważa, iż nie ma obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od umorzonej części niespłaconej pożyczki od pożyczkobiorców, którzy są byłymi pracownikami SPZOZ i nabyli uprawnienia emerytalne i rentowe będąc pracownikami SPZOZ, gdyż osoby te nie łączył ze Spółką uprzednio stosunek pracy, czyli dla emerytów i rencistów wykazanych w porozumieniu Spółka nie jest byłym zakładem pracy (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są obowiązki płatnika związane z umorzeniem emerytom i rencistom niespłaconej części pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pytanie nr 5). W pozostałym zakresie została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 powyższej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego kwoty umorzonych emerytom i rencistom pożyczek stanowić będą przychód z innych źródeł, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w przypadku umorzenia pożyczki (w całości lub w części) następuje po stronie pożyczkobiorcy przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Z analizy treści powołanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tej osobie świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ją stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że warunek ten jest spełniony w przedmiotowej sprawie, gdyż w przypadku emerytów i rencistów umorzenie niespłaconej części pożyczki nastąpi w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy (SPZOZ) stosunkiem pracy. Zatem świadczenia na rzecz emerytów i rencistów w postaci umorzenia niespłaconej części pożyczki będą efektem ich wcześniejszego stosunku pracy.

Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Wnioskodawca jako płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności i odprowadzić go w sposób określony w przepisach art. 41 ust. 4 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj