Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/423-21/07/RS
z 5 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/423-21/07/RS
Data
2007.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
działalność pożytku publicznego
odliczenie od dochodu
pożytek publiczny
szkoła niepubliczna


Istota interpretacji
Czy podmiot gospodarczy przekazując darowiznę na rzecz Wyższej Uczelni niepublicznej na realizację jej celów statutowych może odliczyć tę darowiznę od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wyższej Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2007 roku (data wpływu 23.07.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizn - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2007 roku zostało złożone pismo, uzupełnione wnioskiem z dnia 17 sierpnia 2007 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od dochodu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podmiot gospodarczy (np. spółka z o.o.) przekazuje darowiznę na rzecz Wyższej Uczelni niepublicznej na realizację jej celów statutowych i chce odliczyć tę darowiznę od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uczelnia Wyższa realizuje cele statutowe:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej,
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji oraz poszanowanie praw i godności człowieka,
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy,
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Uczelnia pokrywa ponoszone koszty związane z realizacją ww. zadań z uzyskanych wpływów pochodzących głównie z czesnego studentów. Nadwyżka przychodów nad kosztami pomniejszona o podatek dochodowy stanowi zysk netto, który przeznaczony jest na fundusz zasadniczy, z którego są finansowane zadania statutowe Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy podmiot gospodarczy przekazując darowiznę na rzecz Wyższej Uczelni niepublicznej na realizację jej celów statutowych może odliczyć tę darowiznę od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Czy Uczelnię Wyższą można uznać za organizację pozarządową zajmującą się działalnością pożytku publicznego (w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), działającą w sferze zadań publicznych w zakresie nauki, edukacji i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy)...

Zdaniem Wnioskodawcy podmiot gospodarczy (np. spółka z o.o.) przekazując darowiznę na rzecz wyższej uczelni niepublicznej na realizację wskazanych we wniosku celów statutowych może odliczyć tę darowiznę od dochodu, na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca uważa bowiem, że opisaną jednostkę można uznać za organizację pozarządową zajmującą się działalnością pożytku publicznego, w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działającą w sferze zadań publicznych w zakresie nauki, edukacji i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 11 powyższej ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zm.) podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.


Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) zawiera 24 cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 10 działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w punkcie 11 wymieniono zadania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania oraz w punkcie 14 upowszechnianie kultury fizycznej i sportu. Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, opisana jednostka, na rzecz której mają być przekazywane darowizny, posiada w statucie cele ukierunkowane m.in. na działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, na kształcenie studentów a także stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej, a zatem mieszczące się w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacje wymienione w tych przepisach to:

  1. organizacje pozarządowe (o charakterze społecznym), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
  3. kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.


Zatem zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz: osób fizycznych, a także osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto stosownie do art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

W myśl art. 18 ust. 1c odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że opisywana jednostka, na rzecz której mają być przekazywane darowizny, nie należy do sektora finansów publicznych, nie działa w celu osiągnięcia zysku a dochód przeznacza na cele określone w art. 4 ust. 1 pkt 10, 11, 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zatem spełnia warunki wymienione w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że darowizna przekazana na rzecz opisywanej jednostki, o ile darowizna będzie miała charakter świadczenia nieekwiwalentnego i zostanie prawidłowo udokumentowana, będzie podlegała odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem do wysokości kwoty stanowiącej maksymalnie 10% dochodu darczyńcy.

Należy podkreślić, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, gdyż tut. Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, które umożliwiałoby skonfrontowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego ze stanem rzeczywistym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj