Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej
OR/415-12/07
z 7 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OR/415-12/07
Data
2007.05.07
Autor
Urząd Skarbowy w Suchej Beskidzkiej
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
środek transportowy
Pytanie podatnika
Czy nabyty używany ciągnik siodłowy można amortyzować według indywidualnej stawki 20%?
Czy nabyta nową nieużyteczną naczepę chłodnię można amortyzować jako odrębny środek trwały przy zastosowaniu indywidualnej stawki 20%, z uwagi na zakupioną używaną część składową?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.02.2007 r. (uzupełnionego pismem z dnia 20.04.2007 r. I 27.04.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko dotyczące sposobu amortyzacji: U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 22.02.2007 r. (uzupełnionym pismem z dnia 20.04.2007 i 27.04.2007 r.) zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny: W styczniu 2007 r. zakupił Pan na potrzeby prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej ciągnik siodłowy (używany przez poprzedniego właściciela przez 3 lata) o wartości 206 771 zł, natomiast w marcu 2007 r. zakupiono naczepę chłodnię (nową) o wartości 120 105 zł. Do naczepy, w kwietniu 2007 r. (przed oddaniem jej do użytku), zakupiono agregat chłodniczy o wartości 35 000 zł. Agregat ten był używany przez około siedem lat. Stanowi on nierozłączną część naczepy, która nie może bez niego funkcjonować. Zwraca się Pan z zapytaniem, czy prawidłowym jest stanowisko dotyczące sposobu amortyzacji w/w środków transportu tj. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz obowiązujący stan prawny wyjaśnia co następuje: Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji są stanowiące własność lub współwłasność podatnika: Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. została wprowadzona Klasyfikacja Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.), która jest usystematyzowanym zbiorem obiektów majątku trwałego służącym m.in. do celów ewidencyjnych oraz ustalaniu stawek odpisów amortyzacyjnych. Klasyfikacja ta wyodrębnia 10 grup środków trwałych, a wśród nich grupę 7 – środki transportu. Grupa ta obejmuje m.in. takie pojazdy mechaniczne jak ciągniki siodłowe (symbol KŚT – 746) oraz naczepy specjalne (symbol KŚT – 747). W myśl art. 22i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpisów od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1. Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiący załącznik nr 1 do w/w ustawy, przewiduje dla ciągników (symbol KŚT – 746) oraz dla naczep (symbol KŚT – 747) stawkę amortyzacyjną 14%. Na mocy art. 22j ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy dla środków transportu. Środki transportu uznaje się za używane jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy. Natomiast za ulepszone uznaje się jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20 % wartości początkowej. Powyższe wynika z art. 22j ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze treść powołanych powyżej przepisów oraz stan faktyczny opisany we wniosku, tut. organ podziela Pana stanowisko, iż zakupiony ciągnik siodłowy (używany przez 3 lata przed nabyciem) stanowi odrębny środek trwały oraz że można w stosunku do niego zastosować stawkę indywidualną 20 %. Także należy zgodzić się ze stanowiskiem, że zakupiona naczepa chłodnia stanowi odrębny od ciągnika środek trwały. Jednak pogląd, że można stosować indywidualną stawkę amortyzacji w stosunku do tej naczepy, z uwagi na zakup używanej części składowej, nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa podatkowego. Zakupiona używana część składowa, nie czyni używanym nowego środka trwałego. Powołany powyżej art. 22j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi bowiem, że środek trwały uznaje się za używany, jeżeli podatnik udowodni, że przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez okres sześciu miesięcy. Ustawodawca nie rozszerza tej definicji do sytuacji, gdy nabywana jest używana część składowa do nowego środka trwałego. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. W dacie wydania niniejszego postanowienia w stosunku do Wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przez sądem administracyjnym. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.